Els veïns de Sants proposen nous usos per la coberta de les vies de tren : Servei de Premsa

Els veïns de Sants proposen nous usos per la coberta de les vies de tren

17/09/2013

Més de 50 representants veïnals i d’entitats del districte de Sants –Montjuic han participat a la Jornada Ciutadana per debatre i proposar idees en relació als usos ciutadans que ha de preveure el projecte d’urbanització de la llosa que cobreix les vies de Sants. Entre les principals propostes recollides hi ha dotar aquest nou espai de serveis, com fonts o lavabos, mobiliari urbà, jocs infantils i instal•lacions esportives per a gent gran. Així mateix, els veïns reclamen que en aquest espai es facin compatibles els recorreguts per a vianants amb l’ús que en puguin fer ciclistes i patinadors.

Es tracta de les principals propostes recollides a la Jornada Ciutadana, celebrada ahir al Centre Cívic Cotxeres de Sants, i que culmina el procés de participació endegat per l’Ajuntament de Barcelona per recollir, al llarg del últims mesos, propostes veïnals que es puguin incorporar en el projecte executiu de la segona fase d’urbanització de tot aquest entorn, la fase que abordarà la transformació de la llosa en un gran parc urbà i un nou pulmó verd de la ciutat. Aquesta segona fase incorporarà també la connexió del costat muntanya i costat mar de la llosa superior amb el barri, amb uns talussos vegetats, escales mecàniques i ascensors.

El procés participatiu -que ha conduit un grup extern, el col•lectiu Raons Públiques i el grup d’arquitectes La Col- ha consistit en analitzar l’espai, muntar activitats al carrer i visites sobre la llosa amb els veïns per tal de fer propostes que permetin acabar de definir el projecte d’urbanització de la llosa, anticipant  la utilització que podrà tenir aquest nou espai, per tal  de realitzar el disseny adequat a aquesta previsió. Durant el mes d’octubre es presentaran els principals resultats del procés a la Comissió de Seguiment i es faran presentacions en assemblees organitzades per les entitats veïnals.

Per garantir la màxima celeritat en el procés de tramitació, l’Ajuntament de Barcelona, a través de BIMSA, ja ha tret a licitació la redacció del projecte executiu d’urbanització de la coberta i del  costat mar. La intenció del govern és poder culminar la redacció del projecte executiu d’urbanització de la coberta durant el període en el qual es realitzaran les obres d’Antoni de Capmany, per tal de poder executar obres de la segona fase del projecte immediatament després d’acabar la primera.

La nova urbanització d’Antoni Capmpany comença ara a la tardor

Seguint el calendari previst, es preveu que a principis de novembre pugui començar ja l’obra d’urbanització del carrer Antoni de Capmany que es va acordar amb les entitats i els veïns de la zona.

Aquest vial que es va crear a tocar de la cobertura de les vies del tren al barri de Sants, tindrà una nova ordenació urbana, des del carrer de Sants fins al carrer Riera Blanca (al límit del municipi de L’Hospitalet del Llobregat). El projecte inclou també la urbanització i adequació dels espais annexos a la caixa que cobreix les vies, i dels passos sota vies.

Es tracta d’un carrer de 700 metres de llarg i amb una superfície a urbanitzar de 17.260 m2, que incorpora el carrer i els passos inferiors de Riera de Tena i Badal. L’objectiu de la urbanització és crear un espai de relació entre tots els carrers de conflueixen enfront de la nova façana del corredor ferroviari entre l’àrea de la plaça de Sants i la Riera Blanca. El projecte també es planteja com a objectiu millorar l’accessibilitat per a vianants a tot l’àmbit, aconseguir millorar la permeabilitat d’unes infraestructures ferroviàries que antigament constituïen una autèntica fractura urbana en aquest barri.

Carrer de vianants

El projecte d’urbanització del carrer d’Antoni de Capmany,  doncs, preveu un disseny del carrer amb plataforma única en el tram entre plaça de Sants i el carrer de Sugranyes, per donar prioritat als vianants, amb la possibilitat d’accés per a vehicles de manteniment i extinció d’incendis. En el tram entre Sugranyes i Riera Blanca, el disseny incorpora una vorada per garantir l’eficàcia de les zones de càrrega i descàrrega i perquè els parterres estiguin protegits del pas dels vehicles.

Aquest projecte incorpora i resol l’accessibilitat de la part de muntanya del barri a la llosa superior del calaix de vies. Aquesta accessibilitat es produeix en diferents punts al llarg dels 700 metres de vial, i amb diferents tipus de solució. En alguns casos es combinen una rampa de vianants amb un talús verd (en el cas de l’accés pel carrer Sant Jordi) que cavalca sobre la coberta. En un altre punt d’accés (a la Riera de Tena) es combinen tres possibilitats: una rampa, escales i un ascensor. Per últim, en un altre punt (a Rambla Badal) la combinació per accedir a la part alta de la llosa es produeix entre unes escales mecàniques i un ascensor.



Compartiu aquest contingut