Les 30 mesures de la Taula Barcelona Creixement, en un “grau avançat” d’acompliment dos anys després de la seva creació : Servei de Premsa

Les 30 mesures de la Taula Barcelona Creixement, en un “grau avançat” d’acompliment dos anys després de la seva creació

28/11/2013



Temps estimat de lectura: 9 minuts

La tinenta d’alcalde d’Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens, ha fet balanç aquest dijous dels dos anys de la posta en marxa de la Taula Barcelona Creixement, la plataforma de mesures impulsada pel Govern municipal a l’inici de mandat per garantir les condicions per al creixement econòmic i empresarial de la ciutat.

La taula va néixer liderada per l’Ajuntament i amb la participació de molts dels agents econòmics, socials i de la societat civil de la ciutat. Després de la feina inicial de definició de les necessitats comunes a molts sectors, els grups de treball van proposar respostes per contribuir a impulsar la recuperació econòmica, i d’allà van sorgir les 30 mesures incloses en la plataforma.

Tal com ha explicat Recasens, avui “moltes de les mesures estan en un grau avançat”, i ara l’àrea econòmica de l’Ajuntament treballa per “potenciar aquestes propostes per tal que ajudin a convertir Barcelona en un entorn idoni per al creixement econòmic i empresarial”. “Volem fomentar sinèrgies entre tots els actors i agents de la ciutat, perquè sóm una capital plena de talent i capital humà, i això cal aprofitar-ho”, ha afegit.

La tinenta d’alcalde també ha posat en valor que la taula manté el “principi fonamental” de tirar endavant les propostes des de la col·laboració públic-privada, ja que tots els integrants de la taula continuen implicats del tot en assolir tots els reptes plantejats. “La clau de l’èxit de la taula ha estat treballar tots conjuntament i de manera directa, no només en la definició de l’estratègia, sinó també en la fase d’execució de les mesures”, ha afirmat.

Superats els dos primers anys, l’estratègia de creixement econòmic del Govern municipal passa per potenciar els cinc projectes estrella provinents de la taula i que conformen la plataforma Barcelona Growth, que pretén posicionar al món la capital catalana com una ciutat idònia on emprendre negocis. Aquestes mesures s’estan impulsant des de l’edifici MediaTIC del 22@, un espai icònic on s’aglutinarà un conjunt de recursos adreçats al suport de les empreses locals i internacionals. Un símbol de la cultura empresarial, de la capacitat emprenedora, de la creativitat i la innovació. El MediaTIC acollirà l’Oficina d’Atenció a l’Empresa (OAE), el Centre de Recursos de Dades (DRC/Showroom), la Fundació Mobile World Capital, la Free Zone, i l’estratègia de Marca Barcelona en clau econòmica.

 

Estat d’execució de les mesures més destacades

Implementar l’Oficina d’Atenció a l’Empresa (OAE)
Objectiu: L’OAE serà un punt únic de contacte per a la informació, preparació, validació i recepció de tots els tràmits de l’Ajuntament de l’àmbit de llicències i permisos. Tot això es realitzarà a través d’un espai físic, amb acompanyament especialitzat, a través d’un espai web que concentrarà tota la informació, serveis i tràmits i finalment a través dels serveis telefònics d’informació i tramitació.
Estat d’execució: Ja s’ha licitat l’obra d’adequació de l’espai de l’OAE, per valor d’(1,2M€) i properament es signarà el contracte amb la Cambra de Comerç de Barcelona per tal d’implantar la figura dels agents Barcelona Empresa

Crear un mercat de treball anual que connecti el talent amb les startups i altres empreses amb elevat potencial de creixement
Objectiu: Potenciar les startups de la ciutat i augmentar la seva competitivitat posant-les en contacte amb el talent més qualificat disponible. Impulsarem un mercat de treball que faciliti la trobada entre talent qualificat i les startups de la ciutat. La previsió inicial era la signatura de 260 contractes fins el 2015.
Estat d’execució: En l’àmbit de contractacions s’ha posat de de forma permanent la Plataforma Empresa Ocupació de Barcelona Activa, que té com a objectiu facilitar la trobada qualitativa entre l’Oferta i la Demanda de feina a Barcelona, i en l’àmbit d’estades en pràctiques el Programa Posa Talent. De l’objectiu fixat, s’han realitzat 88 contractes (34% d’assoliment).

Creació d’una línia d’avals de l’Ajuntament de 2 M€
Objectiu: L’Ajuntament impulsarà una línia d’avals per facilitar l’accés al finançament de les empreses de la ciutat (realitzant discriminació positiva per sectors i col·lectius considerats estratègics). Aquesta línia d’avals s’haurà de desenvolupar conjuntament amb entitats financeres.
Estat d’execució: La Generalitat, a través de l’ICF, ha posat a disposició de les empreses diferents productes parcialment avalats, i per tant el que s’ha fet des de l’Ajuntament és prescriure i dinamitzar aquests recursos entre les empreses de la ciutat. A través del Servei de Finançament Empresarial de Barcelona Activa s’han aconseguit durant l’any 2012, 2,6 milions d’euros a través d’aquestes línies i s’han beneficiat 41 empreses. Aquests productes s’han tornat a obrir al mercat durant aquest segon semestre del 2013. A data de 30 de setembre s’han prescrit més de 1,8 milions per a 30 companyies.

Organització de 7 fòrums d’inversió l’any
Objectiu: L’Ajuntament organitzarà anualment 7 fòrums d’inversió que connectin xarxes de business angels i inversors privats amb empreses en cerca de capital. L’objectiu és convocar 35-60 empreses als fòrums d’inversió i que un 20% de les empreses participants obtinguin finançament privat en el termini de sis mesos per imports entorn als 150.000 € de mitjana.
Estat d’execució: S’han realitzat els següents fòrums d’inversió: Fòrum sector TIC amb BCN Business; 3 fòrum sector Healthcare; Fòrum sector Cleantech i Mercat de finançament en el marc del Bizbarcelona; Fòrum Sector Industrial; 2 fòrums sector Heathcare; Fòrum Inversió TIC; Fòrum Cleantech; Foro Capital Pymes. Un total de 15 companyies han participat en aquests fòrums, i han aixecat capital des de gener del 2012 per valor de més de 5,5 milions d’euros.

Pagament als proveïdors en 30 dies
Objectiu: Per tal de millorar la liquiditat dels proveïdors, i com a garantia de la bona salut de les finances públiques, l’Ajuntament de Barcelona es compromet a pagar als proveïdors en un termini màxim de 30 dies. Garantida una bona posició de caixa, cal ara incidir en l’agilització de tres processos: el de verificació, aprovació i el de fiscalització, control i pagament.
Estat d’execució: El període de pagament mig de les factures a octubre de 2013 està situat en 29 dies. S’ha introduït al plec de clàusules generals de l’Ajuntament una nova clàusula específica que contempla l’extensió d’aquesta mesura als subcontractistes dels proveïdors municipals.

Facilitar la captació de 5 noves fires i congressos internacionals estratègics per la ciutat
Objectiu: Es crearà un comitè d’avaluació de captació de noves fires i congressos que decidiran en base a criteris com ara l’impacte en la generació de llocs de treball i l’impuls de sectors estratègics. L’objectiu és aconseguir que, fins l’any 2015, 5 noves fires o congressos de reconegut prestigi internacional realitzin la seva activitat a Barcelona.
Estat d’execució: En el període 2011-2013 ja s’ha aconseguit atraure 21 congressos/fires. A tall d’exemple, esmentar els següents: Saló del Seafood 2012 i 2013 (5.500 participants en cada edició); BioEuropeSpring 2013 (1.500 participants); Electric Vehicle Symposium EVS27 2013 (3.000 participants); Congrés anual de la European Respiratory Society 2013 (22.000 participants); 49th European Association Study of Diabetes 2013 (26.000 participants); European Cardiology Congress 2014. (32.000 participants); World Ophthalmology Congress 2018. Candidatura guanyada al 2011 (previsió de 15.000 participants).

Programa metropolità d’acceleració del creixement
Objectiu: Aquest programa permetrà la identificació de les 30 empreses de l’àrea metropolitana de Barcelona amb major potencial de creixement. Els objectius específics del programa passen per desenvolupar una metodologia que permeti la identificació de les empreses de l’Àrea Metropolitana de Barcelona amb major potencial de creixement, amb la realització d’un diagnòstic de la seva situació, un pla estratègic de creixement i un pla d’acció que serveixi de guia a les empreses en aquest procés que els permeti esdevenir referents globals i les faci atractives de cara a futurs inversors i clients, a la vegada que les impulsi en el seu creixement i consolidació en els mercats internacionals.
Estat d’execució: La mesura s’ha concretat en una programa més a mida i permetre unes actuacions més ajustades a les necessitats i característiques pròpies de les empreses participants amb l’objectiu d’assolir un major impacte. Aquest programa ja està en marxa. La 1a edició està enfocada a empreses industrials preferentment d’origen familiar i la 2a edició és multisectorial. Els indicadors de seguiment marcats per aquestes empreses són:
– Augment de la facturació mitjana: 15-25%
– Augment del nombre mig de llocs de treball: 10-20%
– Augment presència internacional: 20-40%

Convertir la capital del mòbil en motor econòmic dels diferents sectors
Objectiu: Fomentar l’activitat econòmica relacionada amb el mòbil i fer de la Barcelona Mobile World Capital la plataforma de proves d’aplicacions, serveis i continguts avançats en l’àmbit de la mobilitat. Es crearà el Mobile World Hub conjuntament amb la Fundació de la capitalitat del mòbil, un únic centre físic on es desenvoluparan relacions entre empreses del sector, que incorpora totes les capacitats i les infraestructures associades amb el desenvolupament de Mobile World Capital Solutions, amb la missió de desenvolupar un nou sector industrial al voltant de la mobilitat.
Estat d’execució: Posada en marxa del Programa “Mobilitza’t” un programa experimental d’inserció sociolaboral en l’àmbit del Mobile amb un doble objectiu: capacitar professionalment 120 joves de 18 a 24 anys en diferents perfils professionals mitjançant l’ús de metodologies innovadores, i avaluar programes d’ocupació i les metodologies emprades des d’un punt de vista d’experimentació social. Pressupost: 700.000 €. També s’ha tirat endavant el programa “Barcelona en MoBiment”, que consisteix en una diagnosi que permet conèixer el mapa de competències i ocupacions requerides per les empreses d’aquest sector. Pressupost: 257.000 €.

Implantar una zona franca d’emprenedors a Barcelona
Objectiu: S’impulsarà l’establiment d’empreses de tots els sectors i que tinguin projectes de desenvolupament lligats a les tecnologies de la mobilitat. Una zona franca per a emprenedors al districte del 22@, que ofereixi incentius fiscals i d’altre tipus a les empreses amb projectes emprenedors i innovadors que desenvolupin o apliquin per als seus nous models de negoci l’ús de les tecnologies mòbils. Tot plegat s’espera que afavoreixi l’atracció de talent, de noves iniciatives, que projectin ocupació futura i un compromís de retorn a la ciutat.
Estat d’execució: S’ha licitat l’adequació i adaptació de la segona planta de l’edifici MediaTic per instal·lar les empreses de la Free Zone, per valor de 700.000€. En paral·lel, la proposta de “call” internacional per captar projectes amb potencial de creixement per instal·lar-se a Barcelona es troba en fase de disseny, i es realitzarà al febrer de 2014, coincidint amb el Mobile World Congress.

Programa Reempresa a Barcelona
Objectiu: Impulsar la transmissió d’empreses com a via de creació i creixement d’activitat econòmica a la ciutat. Disposarem a Barcelona Activa d’una oficina Centre de Reempresa de Catalunya” (CECOT) que permeti donar serveis d’assessorament i acompanyament als processos de cessió d’empreses a altres emprenedors per a poder continuar amb l’activitat, facilitant que disposin de tota la informació de com fer-ho. L’objectiu és poder tancar 20 operacions l’any.
Estat d’execució: Previsió de nombre de persones ateses que volien cedir el negoci: 75 durant el primer any de funcionament. Resultats de setembre 2012 a setembre de 2013: més de 150 empreses cedents ateses (200% d’assoliment); Nombre de reemprenedors marcats com a objectiu: 300 el primer any de funcionament. Resultats de setembre 2012 a setembre 2013: 229 reemprenedors (76% d’assoliment); Nombre d’operacions tancades marcades com a objectiu: 20 el primer any de funcionament. Resultats de setembre 2012 a setembre 2013: 9 operacions tancades (45% d’assoliment). A partir de 2014 aquest servei s’integrarà dins l’OAE.

Promoure la tutorització de 100 empreses per part d’empresaris i directius d’edat avançada i amb experiència acumulada
Objectiu: Crear un nou programa d’acompanyament i d’assessorament (tutorització/mentoring) a empreses per part d’entitats de sèniors. Posar en valor el capital humà format per directius i empresaris en actiu i jubilats, perquè posin a disposició de les empreses i emprenedors el seu coneixement i el seu knowhow.
Estat d’execució: S’ha dissenyat un nou programa de Mentoring format per directius-empresaris de la ciutat i emprenedors que s’ha realitzat durant el darrer trimestre de 2012 i el primer trimestre de 2013, amb una prova pilot inclosa. Actualment ja està en marxa el programa amb 28 empreses i 44 mentors actius, amb un pressupost de 80.000€ pel període 2012-15 (95% executat). Es preveu mentoritzar 400 empreses al període 2012-15. A data d’avui s’han mentoritzat 146 empreses (37% d’assoliment).

Foment de la innovació social
Objectiu: Es crearà a la ciutat de Barcelona un ecosistema propi que fomenti l’emprenedoria social, i que doni suport a iniciatives privades de caire social. L’Ajuntament de Barcelona vol fer una aposta decidida per l’emprenedoria social per trobar solucions reals a reptes de ciutat, implicant alhora a les administracions, les empreses, i el tercer sector, és donarà màxima visibilitat a les bones pràctiques, i s’atrauran els emprenedors socials, es connectaran les propostes amb els inversors, es llançaran reptes de ciutat que es puguin convertir en models de negoci de futur.
Estat d’execució: S’han dissenyat diverses iniciatives d’innovació social, així com de la metodologia de treball i selecció de partners. Actualment ja estan en funcionament 6 iniciatives d’innovació social, com són l’Habitatge social; la Xarxa d’Innovació Social de Barcelona (XISB); el Retorn Social a la Inversió (SROI); Entrada Social +1; Comunitats d’Autofinançament (CAFs); Importem Innovacions Socials Provades (SIC). S’han executat 180.000 euros per part de l’Àrea de Qualitat de Vida. Tot i que la mesura està assolida, es continuarà treballant per fomentar la innovació social a Barcelona. S’han identificat 302 innovacions per als reptes analitzats, 13 d’elles seleccionades. A l’octubre de 2013, 7 innovacions estan en procés d’implantació i 4 estan en procés de negociació. A més, s’han dut a terme tres actes de gran visibilitat: el març de 2013 sobre atur juvenil, amb 150 persones; l’abril de 2013, sobre discapacitat, amb 380 persones; i el maig de 2013, sobre famílies monoparentals, amb 115 persones.

 

Adjuntem en pdf el document amb el grau d’acompliment de les 30 mesures:
Informe de seguiment. 30 mesures per a l’impuls econòmic Barcelona Creixement. Balanç de 2 anys





Paraules clau

mobile world capital/ Taula Barcelona Creixement/