Mercabarna impulsa la primera edició dels premis ‘Mercabarna-Innova’ : Servei de Premsa

Mercabarna impulsa la primera edició dels premis ‘Mercabarna-Innova’

14/04/2015



Temps estimat de lectura: 4 minuts

La tinenta d’alcalde d’Economia, Empresa i Ocupació de l’Ajuntament de Barcelona i presidenta de Mercabarna, Sònia Recasens, ha presentat aquest dimarts la primera edició dels premis ‘Mercabarna-Innova’. Es tracta d’una iniciativa per potenciar i reconèixer la innovació entre les 700 pimes del gran mercat especialitzades en aliments frescos, amb la finalitat d’aconseguir diferenciar-se dels competidors a través dels seus productes o serveis als clients. A l’acte també hi ha participat el president de l’associació d’empresaris del polígon alimentari (Assocome), Joan Llonch; i els experts en alimentació que conformen el jurat dels premis.

 

En roda de premsa, Sònia Recasens ha destacat avui que “la innovació és avui un element de competitivitat clau” que cal potenciar. “Necessitem que les pimes siguin innovadores per tal que Mercabarna segueixi sent la gran infraestructura competitiva que necessiten els consumidors”, ha subratllat. També ha afegit que els premis reconeixeran aquelles idees que aportin valor afegit al producte, perquè això “farà guanyar en innovació, competitivitat i creixement”.

Els premis distingiran aquelles idees que apliquin les noves tecnologies en els processos empresarials. “Estem en plena revolució de les noves tecnologies, que impacten a tots els sectors i també s’implanten en el nostre teixit industrial”, ha dit Recasens, i ha explicitat que Mercabarna és un exemple claríssim de com la tecnologia pot fer més competitiva la indústria.

 

Participants i aspectes a valorar

Podran participar en el concurs totes les empreses del sector de la comercialització i distribució alimentària ubicades a Mercabarna.

Els aspectes més destacats a l’hora de valorar els projectes presentats seran el grau de millora que aportin a la qualitat del producte, del procés o el servei al client. També es valorarà, entre d’altres aspectes, l’originalitat dels treballs, així com que siguin sostenibles amb l’entorn, fruit de la col·laboració entre empreses o que millorin la productivitat empresarial.

 

Premis en metàl·lic i en espècies

‘Mercabarna-Innova’ premiarà dues categories de projectes: la categoria 1, en què es podran presentar projectes ja realitzats, amb aplicació al mercat entre els anys 2013 i 2015; i la categoria 2, que integrarà aquells treballs en fase d’idea que requereixen desenvolupament.

Entre els projectes presentats en la categoria 1 se seleccionarà un primer i un segon premi de 6.000 i 4.000 €, respectivament, i la categoria 2, tindrà un únic premi que suposarà l’assessorament de l’escola de negocis IESE en el desenvolupament del pla de negoci del treball innovador.

Els projectes es podran presentar des de l’1 de maig fins al 31 d’agost de 2015, a les oficines de Mercabarna.

 

Un jurat format per experts en el sector alimentari

El jurat dels premis estarà format per destacats experts i representants dels diferents àmbits del sector agroalimentari: la universitat, la recerca, l’empresa i l’administració.
– Enric Ezquerra, director general de Condis Supermercats
– Jaume Llopis, professor d’IESE especialista en alimentació
– Josep M. Monfort, director generat de l’IRTA
– Lourdes Reig, directora Escola Superior d’Agricultura de Barcelona (ESAB-UPF)
– Antoni Valls, director general d’Alimentaria Exhibitions

 

Seguretat alimentària, sostenibilitat i conveniència

‘Mercabarna-Innova’ premiarà l’aplicació de noves tecnologies en l’assoliment i l’optimització de: desenvolupament de productes, seguretat alimentària, mobilitat i sostenibilitat, millora de processos, nous models de negoci i serveis al client.

Desenvolupament de nous productes

Aspectes bàsics en la innovació del producte fresc són la conservació i l’allargament de la vida de l’aliment (conservant el sabor i les propietats nutritives); el concepte de conveniència en el procés de cuinat i consum; formats i envasos que permeten importants millores en la logística, la seguretat alimentària del producte; la presentació i la informació al client (entenent l’envàs com a component molt important del producte alimentari).

Seguretat Alimentària

Una qüestió clau en el producte alimentari i especialment en el fresc és la seguretat alimentària. Actualment, per exemple, l’aplicació de noves tecnologies en la detecció preventiva de microorganismes patògens en aliments permeten un gran avenç en la prevenció de riscos alimentaris, així com garantir totalment la salubritat del producte fresc. Així mateix, optimitzacions en l’aplicació de noves tecnologies d’identificació i traçabilitat o en l’aplicació de noves tècniques de pasteurització són exemples de com aplicant tecnologies existents podem innovar en producte incrementant la seguretat alimentària.

Sostenibilitat

La sostenibilitat està present al llarg de tota la cadena de valor del producte fresc. Mercabarna vol reconèixer els esforços de les empreses en aquest sentit, tant en mesures orientades, per exemple, a la cura mediambiental, mitjançant innovacions en embalatge; en els processos d’elaboració, manipulació i conservació o també en el camp de la logística i mobilitat sostenible.

Millora de processos

Les innovacions en aquest camp permeten una major eficiència dels processos i afavoreixen una major productivitat de les nostres empreses.

Tant la logística del producte fresc com la seva manipulació presenten un gran ventall de possibilitats pel que fa a reducció de costos i increment del valor afegit aportat al producte. Trobem diversos exemples en l’aplicació de noves tecnologies en el precuinat, calibrat o netejat i tall de productes frescos.

Nous models de negoci

En un sector tant madur com aquest, el dinamisme en els canvis d’hàbits de compra i consum alimentari de la població fan possible l’oportunitat de diversificació també quant a nous canals de venda (ecommerce, vending…) o a l’especialització en noves categories de productes (precuinats, ecològics…)

Servei al client

El client professional de les empreses de Mercabarna requereix cada vegada més informació del producte i major agilitat en les transaccions i operatives amb els seus proveïdors (un exemple clar és el professional del canal HORECA (hoteleria, restauració i col·lectivitats).

En aquest sentit, són exemples l’aplicació de noves Apps que aportin informació dels producte frescos…; utilització de nous canals de comunicació per atendre els clients; ús de sistemes avançats de gestió de clients, etc.

 

El sector agroalimentari de Catalunya

El sector agroalimentari català ha crescut molt en els últims anys i és estratègic per a l’economia del país. És el primer sector productiu, amb un 3,6% del PIB, i el tercer quant a exportacions. Suposa el 18% del volum de negoci del conjunt de la indústria catalana i el 16,3% de la ocupació. Per a afrontar el futur, però, el sector ha d’encarar diversos reptes, entre ells el de la innovació tecnològica en procés productiu i producte.





Paraules clau

mercabarna/