L’Ajuntament i la Generalitat avancen en la gestió municipal del port Olímpic i la tramitació administrativa de la connexió del tramvia : Servei de Premsa

L’Ajuntament i la Generalitat avancen en la gestió municipal del port Olímpic i la tramitació administrativa de la connexió del tramvia

21/07/2016



Temps estimat de lectura: 5 minuts

 

La Comissió de Govern d’aquest dijous ha donat el vistiplau a dos acords entre l’Ajuntament i la Generalitat de Catalunya que permeten avançar en dos projectes cabdals per a la ciutat, com són el lideratge municipal en la gestió pública del port Olímpic i la connexió de les dues xarxes tramviàries del Trambaix i Trambesòs.

 

Lideratge municipal en la gestió pública del Port Olímpic

D’una banda, la Comissió de Govern ha aprovat un protocol de col·laboració pel qual la Generalitat delegarà en el consistori les competències de gestió del port Olímpic, de manera que es garantirà la gestió pública directa i municipal d’aquest espai.

És un avenç important per a Barcelona, ja que l’Ajuntament serà el titular del port Olímpic i assumirà el lideratge en la definició del model, usos ciutadans i espais públics de qualitat d’aquest àmbit privilegiat pel que fa a la relació port-ciutat i que juga un paper estratègic en el desenvolupament urbà de la façana litoral.

En una atenció als mitjans, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha destacat que aquest “acord històric perquè fa moltíssims anys que diferents Governs municipals i grups demanaven que això passés i que l’Ajuntament sigui el titular directe que pugui determinar tota la gestió d’aquest àmbit”. “Aquesta és una qüestió importantíssima per aconseguir la integració del port Olímpic en la ciutat i que els veïns i veïnes se’l facin seu”, ha reblat.

 

Així, el consistori tindrà més marge de decisió per dur a terme una gestió adequada de l’espai i poder recuperar-lo com a referent del litoral, integrar-lo amb l’entorn i posar en valor la seva singularitat. L’Ajuntament exercirà la titularitat del port en col·laboració amb la Generalitat, que mantindrà les competències en inspecció i sanció.

Segons el document, que signaran la tinenta d’alcaldia Janet Sanz i el secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, l’Ajuntament es comprometrà a dur a terme les actuacions i inversions que cal efectuar pel que fa a infraestructura, integració port-ciutat, explotació i seguretat, amb l’objectiu de fer del port Olímpic un equipament de qualitat i amb vocació de ciutat.

En aquest sentit, un cop signat el protocol, les dues administracions establiran un grup de treball que definirà el calendari d’execució de les mesures previstes, i la redacció d’un pla director del port Olímpic. El pla preveurà actuacions pel que fa a:

– Infraestructures, per millorar la connectivitat i accessibilitat de l’espai públic i garantir el manteniment futur de l’espai.
– Activitats i usos del futur port, per millorar la seva rendibilitat social.
– Règim d’utilització i explotació de les instal·lacions, per adequar la gestió del port a la situació actual i preservar la seva viabilitat econòmica i financera.

 

Connexió dels tramvies

Paral·lelament, la Comissió de Govern ha donat llum verda a un altre acord per fer un nou pas endavant en l’impuls de la connexió de les dues xarxes de tramvia. En concret, s’ha aprovat un conveni de col·laboració entre l’Ajuntament i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) que permet avançar en els tràmits administratius necessaris per executar la unió dels tramvies.

L’acord, que se signarà properament, estableix els mecanismes de coordinació entre el consistori i l’ATM per a la licitació i redacció del projecte per a la implantació d’un sistema tramviari que uneixi les dues xarxes per l’avinguda Diagonal. El projecte inclourà un estudi informatiu i un projecte executiu, tal com requereix la legislació vigent quan es construeix una infraestructura ferroviària o se’n modifica una d’existent.

El conveni preveu que la connexió es dugui a terme a través de l’alternativa de traçat més idònia segons els estudis previs realitzats pel consistori. A més, el projecte inclourà el desenvolupament de les actuacions d’urbanització en les zones adjacents al traçat de la nova xarxa, així com els serveis, les actuacions subterrànies i la semaforització, entre d’altres.

Aquest conveni és un dels previstos en el protocol de col·laboració firmat el març passat per la cinquena tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, per tal d’avançar en la concreció de la unió dels tramvies en base als estudis elaborats pel consistori i d’acord amb el Pla Director d’Infraestructures 2011-2020. Per tant, l’Ajuntament continua avançant segons la pauta de treball acordada amb la Generalitat.

A més de la feina interadministrativa, el Govern municipal ha dut a terme els darrers mesos un procés d’escolta activa amb les entitats que han mostrat interès a fer sentir la seva veu en relació a la unió dels tramvies, i continua dialogant amb els grups municipals per tal d’assolir el consens polític i social necessari per fer realitat aquesta infraestructura al més aviat possible.

Segons el conveni, Barcelona d’Infraestructures Municipals (BIMSA) licitarà el contracte de serveis per a la redacció del projecte de connexió tramviària. La licitació es farà efectiva durant els propers dies, i el cost de la redacció del projecte s’estimarà en un import màxim de 3.025.000 d’euros (IVA inclòs).

L’ATM es farà càrrec de gairebé la meitat de l’aportació –1.452.000 euros–, mentre que l’Ajuntament assumirà l’altra meitat –1.573.000 euros–. L’Ajuntament finançarà inicialment la totalitat del cost, però l’ATM rescabalarà al consistori la seva part en un màxim de tres anys.

Finalment, per vetllar pel correcte desenvolupament del projecte, el conveni estableix la creació d’un comitè de direcció del projecte que estarà integrat per almenys dos representants de cada administració. El comitè podrà recórrer a l’assessorament i suport tècnic, econòmic i jurídic que sigui necessari pel correcte desenvolupament del projecte.





Paraules clau

infraestructures/