Servei de Premsa
24/04/2024
Barcelona avança en l’ampliació de la xarxa de carrils bicicleta
04/08/2016
Temps estimat de lectura: 7 minuts
- Aquest estiu s’executen 5 nous carrils per millorar la mobilitat ciclista: el de Numància, el de Travessera de Gràcia-Marina-Cartagena i la connexió de la Diagonal amb Esplugues
- A més, el primer semestre de l’any s’hauran iniciat i finalitzat els carrils de Can Bruixa-Marquès de Sentmenat, Múrcia, Joan Güell i La Jota, amb una inversió de mig milió d’euros
- I aquest 2016 es començarà la construcció de 14 carrils més a tota la ciutat per continuar avançant en l’objectiu de tenir una xarxa de 308 km l’any 2018
- S’ha ampliat l’oferta d’aparcaments de bicicleta amb més de 1.000 U invertides noves a l’espai públic i edificis municipals, i se n’instal·laran més a tots els carrils bici que s’habilitin amb l’objectiu de passar de les 25.107 places actuals a les 30.000
El Govern municipal avança en la seva aposta per fomentar l’ús de la bicicleta a la ciutat com a mode de transport més sostenible i eficient. És per això que, en el marc de l’estratègia de la bicicleta, l’Ajuntament continua desplegant actuacions per ampliar la xarxa de carrils bici i els itineraris ciclistes amb la voluntat de que la ciutat disposi d’una infraestructura coherent, connexa i completa que configuri un autèntic servei més per la ciutat, cobrint tot el territori de manera homogènia.
Aquest estiu s’estan executant obres per a habilitar 5 nous carrils bici importants de cara a completar els punts de discontinuïtat i emprendre l’extensió de la xarxa actual. Són els següents:
– Carrer de Numància, entre l’avinguda Diagonal i la plaça dels Països Catalans. Des de finals de juliol s’estan fent obres per implantar un carril bidireccional al costat esquerre del sentit de circulació de vehicles del carrer Numància, amb una longitud total de 1.300 metres. La previsió és que el carril bici estigui llest a finals d’agost.
Carrils iniciats i acabats el primer semestre de 2016
A més, durant el primer semestre d’aquest any s’han pogut iniciar i acabar quatre carrils bicicleta a diferents punts de la ciutat que també contribueixen a eixamplar la xarxa ciclable. Són aquests, i han suposat una inversió de 515.196,89 euros.
En rosa, carrils executats al primer semestre de 2016, i en blau, els executats anteriorment.
Nous carrils a iniciar el segon semestre
Pel segon semestre de 2016, està prevista l’inici de la construcció de 14 carrils més a tota la ciutat. Són els següents:
1. Connexió passeig de la Zona Franca-carrer A (Sants-Montjuïc)
2. Cavallers/Montevideo/Carreras/Manuel Girona (Les Corts)
3. Gregorio Marañón (Les Corts)
4. Passeig de Pujades (Ciutat Vella – Sant Marti)
5. Josep Carner (Ciutat Vella)
6. Alcalde de Móstoles (Horta – Guinardó)
7. Sant Adrià (Sant Andreu)
8. Ciutat d’Assumpció (Sant Andreu)
9. Selva de Mar (Sant Martí)
10. Ramón Turró (Sant Martí)
11. Taulat (Sant Martí)
12. Gran Capità (Les Corts)
13. Cruïlla de Sancho d’Àvila-Lepant (Sant Marti)
14. Diagonal-Eduard Maristany, al Campus Besòs (Sant Martí – Sant Adrià)
En blau clar, carrils a executar el segon semestre de 2016, en blau fosc, els executats abans i en vermell carrils bici en obres.
Objectiu: una xarxa de més de 300 quilòmetres
Totes aquestes actuacions s’emmarquen en l’estratègia que està desplegant el Govern Municipal per continuar ampliant la infraestructura de carrils bicis de la ciutat durant aquest mandat, en la línia del que fixa el Pla de Mobilitat Urbana (PMU).
La voluntat de l’Ajuntament de Barcelona és que, al 2018, el 95% de la població de la ciutat disposi de com a mínim un carril a 300 metres de distància del seu domicili.
A finals d’any passat, Barcelona comptava amb un total de 116 km de carril bici, comptabilitzats sense distinció del sentit de la marxa. L’objectiu és arribar als 308 km l’any 2018, que suposa un increment del 165%.
Per assolir-ho, l’estratègia de la bici del Govern Municipal detalla un mapa i un llistat de 128 actuacions en carrers i ubicacions en els quals es vol fer el desplegament de la xarxa de carrils bici fins el 2018. En la majoria dels punts es preveu configurar-hi nous carrils bici, tot i que en alguns àmbits el que s’hi farà actuacions de millora o actuacions per senyalitzar zones 30 o itineraris ciclables. Alguns dels projectes previstos són els explicats anteriorment, que ja estan en execució o en procés, mentre que d’altres encara no han començat.
En vermell, carrils / vies ciclables a executar fins el 2018.
L’extensió de la xarxa es planteja majoritàriament en calçada, establint nous carrils bici segregats i ben delimitats, de manera que s’estableixi una convivència adequada en calçada entre els diferents modes de transport, recuperant així espai de vorera en favor del vianant.
Paral·lelament a la xarxa de carrils, l’estratègia de la bici també contempla la utilització dels carrers i zones de la ciutat que s’han anat pacificant per a l’ús de la bici. En aquest grup s’hi inclouen els cascs antics de la ciutat, les zones 30, les zones de prioritat invertida i les superilles. El Govern Municipal treballarà en el marc del PMU per ampliar aquests espais.
L’ampliació de la xarxa de carrils bici s’ha planificat tenint en compte els Plans de Mobilitat Urbana dels municipis limítrofs. Així, a mesura que les connexions prenguin forma, s’estendrà el sistema a nivell metropolità i regional. En aquest sentit, eixos com la Gran Via, l’Av. Diagonal i l’Av.Meridiana està previst que acabin connectant amb el Baix Llobregat i el Besòs.
L’Ajuntament de Barcelona proposa invertir un total de 32ME en el desplegament de la xarxa ciclista, d’aquí al 2018.
Pictogrames de senyalització
Entre les actuacions vinculades als carrils bici, destaca també la implantació de nova senyalització horitzontal que s’inclourà a tots els carrils bici bidireccionals i en tots aquells unidireccionals on les bicicletes circulin en sentit contrari al dels cotxes. Es tracta d’un pictograma que pretén alertar als vianants de la possibilitat que els ciclistes puguin circular en sentit contrari als vehicles, i que s’inclou en el nou manual de senyalització de carrils bici de la ciutat que el Govern municipal ha enllestit fa poc.
L’objectiu és tenir pintades abans de final d’any totes les vies ciclistes de la ciutat en les quals es registri una major conflictivitat entre els vianants i els usuaris de la bici. Pel que respecta als nous carrils bici, tots els que tinguin aquestes característiques ja s’executaran amb el pictograma incorporat.
Increment de l’aparcament en superfície
L’ús quotidià de la bicicleta com a transport urbà requereix de la reserva d’espais destinats al seu estacionament en els punts d’origen i destí dels desplaçaments: barris amb activitat residencial, equipaments urbans, punts centrals d’activitat, parcs, places i zones verdes, intercanviadors modals i la pròpia xarxa de bicicletes.
Per garantir aquests espais, durant el 2015 es va ampliar la dotació d’aparcaments amb la instal·lació de 1.000 unitats de la tipologia d’aparcament U invertida, que proporcionen dues places cada unitat. Durant el 2016 també s’han instal·lat aparcaments en diferent edificis municipals, com ara seus de districtes i edificis de la gerència d’Ecologia Urbana, i a diferents equipaments de l’Institut de Cultura de Barcelona, on ja s’han col·locat més de 150 unitats.
Destaquen emplaçaments com la Fabra i Coats, la Central del Circ, Hangar, el Disseny Hub Barcelona, la Biblioteca Pública Arús, el Museu d’Història de la ciutat (Vila Joana, Via Sepulcral Romana, Refugi 307), el Monestir de Pedralbes, el Graner, l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona, El Born Centre de Cultura i Memòria, l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona, El Grec, el Mercat de les Flors i el Museu Etnològic, entre d’altres.
I també se n’instal·laran de noves al llarg del recorregut –preferentment en calçada– de tots els nous carrils bici que s’estan executant i els que estan previstos.
Actualment, la ciutat disposa de 25.107 places per tota la ciutat, i l’objectiu del Govern municipal és arribar a les 30.000. Com a criteri general es procurarà instal·lar els aparcaments a prop de la xarxa de carrils bici o recorreguts ciclables, en zones on l’oferta és insuficient, en àmbits on la densitat de població és indicativa de dèficit d’oferta actual, en zones amb bones condicions de partida per a la mobilitat ciclista i en proximitat d’edificis i equipaments.
També s’implantaran en intercanviadors de transport públic, per tal de facilitar l’intercanvi modal. Els aparcaments s’ubicaran preferentment en calçada, per alliberar les voreres, però en aquells casos que no sigui possible es podrà efectuar la instal·lació d’aparcaments fora de calçada. Els dispositius estaran formats per elements ancorats a terra i amb materials resistents a la intempèrie.
Paraules claucarril bici/