La nova contracta de neteja de pintades de l’espai públic de Barcelona fomenta l’ocupació de persones amb dificultats d’inserció al mercat laboral : Servei de Premsa

La nova contracta de neteja de pintades de l’espai públic de Barcelona fomenta l’ocupació de persones amb dificultats d’inserció al mercat laboral

30/08/2016



Temps estimat de lectura: 3 minuts

 

L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat la licitació del contracte de serveis de neteja de pintades, eliminació de cartells i retirada d’altres elements de la via pública, per al període 2016-2019 per un import de 11.827.812 euros, iva inclòs.

La durada del contracte és de tres anys i està previst l’inici novembre del 2016. La contracta actual ha finalitzat aquest mes d’agost i per continuar mantenint el servei fins a l’entrada en funcionament de la nova contracta, es planteja, un contracte pont, és a dir, un contracte negociat directe amb l’empresa actual d’una durada màxima de tres mesos.

L’objecte del contracte és el servei de neteja de pintades, eliminació de cartells i retirada d’altres elements de la via pública. Una de les novetats del contracte respecte a l’anterior és que fomenta l’ocupació de persones amb dificultats d’inserció al mercat laboral.

Seguint els criteris de contractació pública social i ambientalment responsable del Govern municipal, els plecs de les clàusules administratives particulars inclouen mesures per a la igualtat de gènere, els criteris de respecte a la diversitat funcional, no sexistes i respectuosos amb la conciliació. La licitació del contracte recull que totes les baixes, substitucions i noves contractacions laborals s’han de realitzar mitjançant la contractació de persones amb dificultats particulars d’inserció al mercat laboral fins arribar a un 5% sobre el total de la plantilla que executi el contracte i un 5% del pressupost d’adjudicació s’ha de subcontractar amb Centres Especials de Treball i/o amb Empreses d’Inserció Sociolaboral. La valoració de les ofertes té en compte una major puntuació si es proposen uns percentatges majors.

Per a la valoració de les ofertes presentades es tindrà en compte la qualitat ambiental de la flota de vehicles nous ofertats per suplir els vehicles subrogats ja amortitzats i d’altres que es puguin oferir, incloent els vehicles de servei per al personal detector i inspector. Les tipologies de vehicles es puntuaran segons la motorització i les emissions, obtenint més puntuació, de més a menys, els vehicles elèctrics, els vehicles híbrids endollables i, els vehicles híbrids no endollables i vehicles de gas (bifuel inclosos).

Altres criteris d’avaluació fan referència a proposar un nombre superior d’equips de neteja definits al Plec de clàusules administratives: 16 equips tipus A, 14 equips tipus B, 8 Detectors i 4 Inspectors. També es tindrà en compte la incorporació d’un segon vehicle amb capacitat d’actuació fins els 12 metres d’alçada que s’afegirà als vehicles ja previstos en el plec de condicions.

 

Detecció i neteja de pintades

Les deteccions de les pintades provenen principalment a través de l’empresa que té adjudicat el contracte de la neteja de pintades i eliminació de cartells. De fet, la detecció de les pintades, és una de les tasques inclosa en les seves obligacions. En menor percentatge també arriben avisos a través de la ciutadania (trucades als telèfons i xarxes socials municipals) i pels canals interns de l’Ajuntament (Guàrdia Urbana, districtes, etc). Per cada pintada detectada es fa una fitxa de l’abans i el després (de la neteja). Aproximadament transcorren entre 2 i 3 dies entre la detecció i l’esborrat. Lògicament en cas de pintades ofensives o després de manifestacions, s’hi actua immediatament.

S’actua bàsicament sobre les pintades en parets. No s’actua sobre persianes de comerços ni habitatges per ser uns espais privats. Sempre es respecten els grafits fets en espais autoritzats.

L’any 2015 el cost del servei va ser de 3.942.604 amb una mitjana de 34 equips de dilluns a dissabte i 5 en festius que van esborrar 494.270,85 m2 de pintades i eliminació de cartells en un total de 248.439 actuacions realitzades. Els principals tractaments que es fan són esborrat mitjançant pintura, mitjançant productes químics biodegradables o amb aigua a pressió.

La majoria d’actuacions són per la neteja de tags, signatures i petites pintades fetes normalment amb retolador o esprai negre.





Paraules clau

espai públic/ neteja/ pintades/