Servei de Premsa
23/12/2024
Barcelona destinarà 15M€ a iniciar la cobertura de la ronda de Dalt per Sant Genís i la Teixonera
22/12/2016
Temps estimat de lectura: 7 minuts
El Govern municipal planteja a la Comissió de Seguiment de la Ronda de Dalt dues propostes alternatives d’intervencions de cobertura a curt termini en l’àrea compresa entre els barris de Sant Genís dels Agudells i la Teixonera, a Horta-Guinardó
És on hi ha més consens per iniciar les obres aquest mandat, i les dues propostes preveuen actuacions de cobriment i d’urbanització dels laterals dels trams on s’actuï
Paral·lelament, es continuen elaborant els estudis de la resta de trams de la ronda per definir un conjunt d’actuacions viables i realistes que s’executaran per fases i que començaran amb aquests primers 15 milions d’euros
Barcelona destinarà 15 milions d’euros a engegar el projecte de cobertura i millora de la ronda de Dalt amb un objectiu clar: reduir la fractura urbana que suposa aquesta via i millorar la qualitat de vida del veïnat de l’entorn. Es tracta de la primera aportació que fa el Govern municipal per iniciar les actuacions en aquest mandat, i la zona on es començarà a cobrir la ronda serà la dels barris de Sant Genís dels Agudells i la Teixonera, al districte d’Horta-Guinardó.
Així ho van explicar aquest dimecres la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, la regidora d’Horta-Guinardó, Mercedes Vidal, i el regidor de Sarrià-Sant Gervasi, Daniel Mòdol, en la tercera sessió de la Comissió de Seguiment de la Ronda de Dalt, celebrada a la Biblioteca Vallcarca i els Penitents – M. Antonieta Cot.
La comissió és l’òrgan participatiu on s’acorden els calendaris i les actuacions per a la ronda de Dalt de manera dialogada amb tots els veïns i els actors implicats, amb l’objectiu d’acordar un projecte que s’iniciï ja en aquest mandat de manera viable i consensuada per fer un gran pas endavant ambientalment i social i millorar la connectivitat entre barris, l’espai públic i la mobilitat sostenible amb el màxim suport del territori.
En les dues primeres sessions, el Govern municipal va presentar estudis previs a l’elaboració d’una proposta d’actuacions consensuada amb el veïnat. Ahir, en la tercera trobada, es va fer un pas endavant i es van compartir dues propostes obertes al diàleg i l’acord per invertir els primers 15 milions disponibles en aquest mandat a cobrir la ronda en el tram que passa per Sant Genís i la Teixonera.
En aquesta zona és on hi ha més consens per poder començar a executar intervencions a curt termini. Totes dues propostes preveuen actuacions de cobertura i d’urbanització dels laterals dels trams de la ronda on s’actuï.
Dues alternatives per començar a cobrir la ronda
Les dues propostes plantejades coincideixen en l’opció de cobrir la ronda de Dalt en el tram que passa pel Mercat de la Vall d’Hebron, però proposen alternatives pel que fa a la continuació de la superfície a cobrir. Es tractaria de cobertures urbanitzades del tronc central i dels espais lliures corresponents als laterals, i se seguirien els criteris comuns acordats per a totes les propostes d’intervenció de la ronda, que són:
– Millora de la permeabilitat urbana i la connectivitat viària transversal entre els barris.
– Calçades laterals pacificades i menys trànsit al tronc central.
– Menys contaminació acústica i rehabilitació paisatgística.
Un cop presentades i debatudes les alternatives en el marc de la Comissió de Seguiment, els veïns i els seus representants les valoraran per tal d’acordar quina de les dues es comença a executar durant aquest mateix mandat. La previsió del Govern municipal és encarregar el projecte executiu d’aquest tram entre gener i febrer de 2017.
Imatge orientativa de l’ampliació de la vorera i tractament de l’espai davant del Mercat de la Vall d’Hebron, que es concretarà en la fase d’avantprojecte
Estat actual de la zona on es planteja intervenir
Alternativa A: cobertura fragmentada en tres àmbits
Es durien a terme tres trams de cobertures parcials: un primer tram davant el Mercat de la Vall d’Hebron, un segon tram davant l’Institut Vall d’Hebron i un tercer tram allà on l’avinguda de Vallcarca es connecta amb la ronda de Dalt, a la Teixonera.
Es concentraria la cobertura en un sol tram de la ronda de Dalt, que seria el comprès entre el Mercat de la Vall d’Hebron i l’Institut Vall d’Hebron.
A més, la sessió d’aquest dimecres va servir per explicar l’estat dels treballs iniciats des que van presentar-se els estudis previs a la segona reunió de la Comissió de Seguiment i per abordar la visió a mitjà i llarg termini de les actuacions plantejades a la ronda de Dalt.
L’equip municipal ha continuat desenvolupant aquests estudis previs i ha avançat tenint en compte les demandes veïnals expressades en els grups de treballs que s’han dut a terme fins ara. Els estudis es basen en principis de responsabilitat i rigor, amb uns criteris que permetin dissenyar una proposta factible i realitzable per fases que començaria a executar-se durant aquest mandat amb una les dues propostes explicades anteriorment –15 milions d’euros.
Els treballs mantenen els criteris bàsics i objectius en relació amb la viabilitat i l’execució de la cobertura i les intervencions, que són:
– Generar solucions per als problemes urbans a resoldre que no suposin modificar ni el traçat ni les rasants del tronc central de la ronda de Dalt.
– Definir solucions de cobertura a mitjà i llarg termini als llocs on estiguin justificades i on les condicions físiques, geomètriques i topogràfiques ho permetin.
– Definir una successió d’actuacions que puguin executar-se en diferents fases, de manera que les realitzacions de cada fase tinguin una posada en servei pròpia i una utilitat en si mateixes.
Així, s’han previst cobertures a mitjà i llarg termini, d’acord amb el principi de dotar de continuïtat urbana els teixits urbans de cada banda de la ronda. Aquestes cobertures es preveuen en les zones següents:
– Districte de Gràcia, al barri de Vallcarca i els Penitents.
– Districte d’Horta-Guinardó, entre els barris de Sant Genís dels Agudells i la Teixonera i entre la Vall d’Hebron i Montbau.
– Districte de Nou Barris, en els tres trams que queden per cobrir a la zona de Verdum, la via Júlia i l’avinguda Meridiana.
La cobertura d’aquests trams suposaria obtenir un espai urbà de trobada per passejar-hi i fer-hi activitats, amb continuïtat longitudinal des de la plaça de Karl Marx fins a l’avinguda Meridiana. Les cobertures plantejades, a més, tindrien usos i activitats compatibles que resoldrien possibles dèficits dels barris de l’entorn.
Les propostes també comparteixen els criteris de mobilitat, qualitat ambiental i paisatge anunciats a la segona sessió de la comissió. Pel que fa als criteris específics de mobilitat, es planteja reconvertir les calçades laterals actuals en carrers de la ciutat i pacificar-les, de manera que es prioritzin el pas dels vianants i la mobilitat en bus i bicicleta. Per aconseguir-ho, en aquests punts es reduiria a un sol carril l’espai per als vehicles privats i es desplaçaria el trànsit cap al tronc central.
Al tronc central, es vol aconseguir reduir del 20% al 25% el trànsit de pas, mitjançant la gestió de la mobilitat metropolitana i l’aplicació de les mesures corresponents. A més, s’establiria per al conjunt de la ronda de Dalt un programa bàsic de l’espai de les calçades laterals destinat a la mobilitat rodada que prevegi un carril cotxe, un carril bus i un carril bici. I està previst també impulsar nous connectors per a vianants i bicicletes a fi de millorar la mobilitat sensible i de proximitat entre barris, equipaments, parcs i espais lliures.
Pel que fa a la qualitat ambiental, es preveu reduir la contaminació acústica actuant sobre l’origen dels sorolls —així, es reduiria la intensitat del trànsit i s’instal·larien a la ronda materials sonoreductors i fonoabsorbents— i aplicant a la via mesures protectores com ara cobertures, pantalles i filtres.
En aquest sentit, es garantiran les solucions de cobertura als llocs on sigui necessari perquè hi hagi més presència de veïns a l’entorn del traçat, i on les condicions físiques, geomètriques i topogràfiques ho permetin.
Avantprojectes
La fase actual d’estudis previs es limita a localitzar els punts de cobertures i les intervencions a dur a terme, i deixa per a una fase posterior d’avantprojecte la concreció del tractament de la superfície i dels usos i les activitats. Així doncs, un cop els estudis previs es tanquin amb el consens veïnal, el Govern municipal redactarà els avantprojectes que recullin tots aquests criteris i actuacions.
A més, per a l’àrea corresponent al tram comprès entre l’avinguda de Vallcarca i el carrer de l’Harmonia, al districte d’Horta-Guinardó, també s’elaboraran els avantprojectes de la proposta impulsada durant el mandat anterior, que preveia el soterrament de la ronda i feia una proposta complexa tant econòmicament com tècnicament. No obstant això, el Govern municipal tirarà endavant els avantprojectes d’aquest plantejament per tal de poder comparar els dos models i tenir en compte tots els elements de judici a l’hora de desenvolupar una proposta viable i factible.
Calendari i propers passos
Després de la reunió de la Comissió de Seguiment de la Ronda de Dalt d’aquest dimecres, el Govern municipal preveu enllestir definitivament els estudis previs el gener que ve. Entre el mateix mes de gener i el febrer, els membres de la comissió acordaran quina de les dues propostes d’actuacions a curt termini serà la que es començarà a desenvolupar durant aquest mandat, amb els 15 milions d’euros ja consignats.
I el març vinent se celebrarà la quarta sessió de la comissió, on es presentaran els avantprojectes corresponents a les actuacions a mitjà i llarg termini, per tal d’enllestir-los durant l’abril del 2017.
Treballs fets fins ara i següents passos previstos
Paraules clauRonda de Dalt/