Barcelona reforça les polítiques de promoció econòmica internacional per consolidar-se com a ciutat oberta i global : Servei de Premsa

Barcelona reforça les polítiques de promoció econòmica internacional per consolidar-se com a ciutat oberta i global

20/02/2017



Temps estimat de lectura: 6 minuts

L’Ajuntament invertirà 7 milions d’euros en aquest mandat per rellançar les relacions econòmiques amb l’exterior, dinamitzar l’economia local i generar ocupació de qualitat, el doble que al mandat anterior

Es posa en marxa la Barcelona International House, per donar suport a l’aterratge empresarial estranger, primer virtualment i més endavant de manera presencial; i es crea un Consell Assessor de Promoció de Ciutat integrat per agents socials i un grup d’experts

Nou impuls a la política de city branding, amb el reforç del treball en la marca Barcelona, per generar un perfil econòmic internacional propi i vetllar per la reputació internacional de la ciutat.

Barcelona s’enfocarà a presentar-se com a ciutat oberta, especialment per aquelles empreses i professionals que perceben un escenari internacional incert amb especial èmfasi en captar inversions provinents del Regne Unit o els Estats Units, posicionant-se com a hub d’startups i en sectors tecnològics aprofitant la capitalitat mundial del Mobil

 

Barcelona reforçarà les polítiques de promoció econòmica per consolidar-se com una ciutat oberta i global, amb l’objectiu d’impulsar l’activitat econòmica i reduir les desigualtats, treballant per un model econòmic just, competitiu i sostenible.

El tinent d’alcaldia d’Empresa, Cultura i Innovació, Jaume Collboni, ha destacat avui que es vol ”atreure talent” i que s’aposta per sectors i mercats estratègics per a la ciutat. Collboni ha anunciat que es posarà en marxa la Barcelona International House, per millorar el suport al talent internacional, i que s’enceta “un projecte que havia quedat encallat i que es vol impulsar, la Marca Barcelona, amb una política específica de gestió de la reputació de la ciutat que vol marcar perfil propi”.

El tinent d’alcaldia també ha anunciat que Barcelona crearà un Consell Assessor de Promoció de la ciutat integrat per agents socials i un grup d’experts que ajudaran a definir l’estratègia de la ciutat, i ha declarat que “Barcelona vol ser ciutat número 1 d’start-ups a Europa i estem ben posicionats per ser-ho”. “Ens els darrers anys, a la ciutat s’han creat prop d’onze mil lloc de treball nous en start-ups de base tecnològica, dels quals més del 50% són contractes indefinits”, ha seguit Collboni, que ha considerat que és un percentatge important si es té en compte que a Barcelona la mitjana de contractació estable es troba al 15%.

Jaume Collboni ha fet aquests anuncis “just després d’un cap de setmana on Barcelona s’ha manifestat com a ciutat oberta i acollidora”, tarannà que, segons el tinent d’alcaldia, és l’esperit que també es recull en la Mesura de Govern “Barcelona, ciutat oberta. Pla de promoció econòmica internacional de Barcelona”, que es presenta aquesta setmana en el Consell Plenari de l’Ajuntament.

L’Ajuntament ha previst un full de ruta que prioritza l’impuls de les relacions econòmiques amb l’exterior per dinamitzar l’economia local i atraure activitat que generi prosperitat i ocupació de qualitat. Especialment en un moment d’incertesa en l’escenari internacional, Barcelona vol posicionar-se com a ciutat oberta a la inversió i als professionals extrangers. Aquest document-guia marca com a objectius generals el posicionament de Barcelona per crear i mantenir una bona reputació internacional que contribueixi a la captació d’inversions i talent internacionals que generin prosperitat econòmica, així com l’acompanyament i fidelització dels projectes d’inversió i de la comunitat internacional.

El Consistori invertirà en aquest mandat 7 milions d’euros per rellançar les relacions econòmiques amb l’exterior, dinamitzar l’economia local i generar ocupació de qualitat, que representa el doble respecte del mandat anterior. La Direcció de Promoció de Ciutat va ser guardonada l’any 2016 com la millor estratègia de promoció econòmica internacional a nivell global per l’FDI Magazine del grup Finantial Times.

Com a elements destacats de la nova política de promoció econòmica internacional de Barcelona, es treballarà per:

 

Reforçar el city branding i la marca i la reputació internacional de Barcelona

Es desenvoluparà una estratègia de city branding, que passa per impulsar la gestió de la marca de Barcelona per protegir-la i millorar-ne el seu posicionament, i per la incorporació d’un/a responsable amb dedicació exclusiva, amb l’objectiu de:
– Generar percepcions favorables en processos de decisió sobre implantació d’activitats econòmiques en nostre territori
– Facilitar l’atracció congressos, fires o altres esdeveniments empresarials, culturals o esportius
– Impulsar l’atracció de talent internacional
– Donar suport a les empreses locals en el seu procés d’internacionalització.

 

Una estratègia compartida per institucions, societat civil i escala metropolitana

Per reforçar l’estratègia de la ciutat com a “nova ciutat global”, enguany s’iniciarà un projecte cooperatiu de posicionament amb altres ciutats i es crearà un Consell Assessor de Promoció de Ciutat (Barcelona City Promotion Advisory Board) integrat per agents socials i un grup d’experts de l’àmbit empresarial, acadèmic i de recerca, d’afers internacionals i institucional, per orientar i assessorar en la construcció del nou relat internacional per a la ciutat de Barcelona. L’objectiu serà alinear els diferents actors públics i privats i sumar esforços a l’hora de posicionar Barcelona com a ciutat atractiva per a l’activitat econòmica. També s’impulsarà la col·laboració a nivell metropolità, per a dotar a l’estratègia de promoció econòmica internacional una dimensió equiparable a la de les grans ciutats globals.

 

Acollir el World Routes 2017 i atreure noves connexions intercontinentals

A més d’acollir aquest 2017 a Barcelona el World Route, la trobada mundial més important del sector de les línies aèries, aeroports internacionals i agències de promoció territorial i aprofitar-ho per posicionar Barcelona, l’Ajuntament, a través del Comitè per al Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA) format pel Consistori, la Cambra de Comerç de Barcelona, la Generalitat i AENA, prioritzarà millorar la connectivitat des de Barcelona amb ciutats com Tòquio (Japó), Seül (Corea del Sud), Buenos Aires (Argentina), Xangai (Xina), Los Angeles (EUA), San Francisco (EUA), Bangkok (Tailàndia), Hong Kong (Xina), Ciutat de Mèxic (Mèxic) i Boston (EUA).

 

Crear la Barcelona International House, per millorar el suport al talent internacional

L’Ajuntament també crearà un servei d’acollida, informació i suport per als estrangers que arriben a la ciutat, la Barcelona International House o International Community Centre, un servei per atraure talent internacional i per retenir-lo reclamat també des d’entitats públiques i privades, i que ja funciona amb èxit a ciutats com Zuric, Copenhaguen, Amsterdam o Viena.

Aquest servei començaria a funcionar en el segon semestre de 2017, com a plataforma digital en anglès que oferiria Centre de recursos compartits (guies, mapes, etcètera); suport en tràmitsi permisos; serveis per a l’establiment; i activitats per a la integració i l’arrelament. En una segona fase, es podrà complementar la plataforma digital amb un espai físic o centre d’atenció personalitzada.

 

Obrir el focus cap a la Xina i mantenir la posició a mercats consolidats. Posicionar Barcelona com a ciutat oberta davant la incertesa de l’escenari global

Barcelona posa el punt de mira a la Xina -el 10è major inversor mundial, pujant exponencialment des de l’any 2005-, i potenciarà el “China Desk” municipal com a servei per als inversors i empresaris xinesos que vulguin explorar, fer negocis o invertir a Barcelona, i com a referència de la comunitat empresarial i institucional xinesa establerta a l’àrea metropolitana.

També es consideraran altres països emergents per fer prospecció i promoció com les regions del Sud-est Asiàtic, Amèrica Llatina, el Pròxim Orient, l’Est d’Europa i Àsia Central.

I s’orientaran les polítiques municipals de promoció econòmica internacional a mantenir o reforçar el posicionament aconseguit en mercats madurs, que són els principals emissors de la inversió estrangera barcelonina, com França, Alemanya, Països Baixos, Bèlgica, Regne Unit, Itàlia, països nòrdics, Japó o Amèrica del Nord.

Barcelona treballarà per a cercar possibilitats d’inversió en aquelles zones afectades per un clima d’incertesa i restriccions normatives al comerç i l’arribada de professionals extrangers. Amb especial atenció al pla que es duu a terme vers el Regne Unit, amb el Brèxit, i a l’evolució del mercat dels Estats Units en funció de la nova conjuntura política. Barcelona s’oferirà com a ciutat oberta i tol·lerant per aquelles empreses i professionals que cerquin noves ubicacions on créixer.

Per altra banda també es mantindrà l’atenció cap a la regió Mediterrània per consolidar Barcelona en la seva capitalitat econòmica.

 

Prioritzar els sectors tecnològics, centres de serveis compartits, i les indústries creatives

Es prioritzarà els sectors estratègics de futur com són el TIC i les tecnologies mòbils aprofitant la capitalitat mundial del mobil, Mobile World Capital; l’e-commerce, el disseny, l’audiovisual i el media i altres indústries creatives, les energies netes i els serveis mediambientals sostenibles. I s’impulsaran els centres de serveis compartits (shared services), d’alt valor afegit, que s’ocupen de funcions com la gestió dels recursos humans, la formació interna, la comptabilitat i control financer, l’atenció als clients, els serveis jurídics, la gestió administrativa o el manteniment de les tecnologies d’informació i el desenvolupament de software.

Es treballarà per impulsar una major interacció amb la cultura com element distintiu de Barcelona i en la captació d’indústries creatives, que ajudin a nutir l’ecosistema de la ciutat.

 

Descarregar document en format PDF: Barcelona, ciutat oberta. Pla de promoció econòmica internacional de Barcelona





Paraules clau

promoció econòmica internacional/