Servei de Premsa
28/03/2024
Barcelona reforçarà a l’estiu el servei de bus de tota la Nova Xarxa, especialment a les platges i al centre de la ciutat
11/04/2017
Temps estimat de lectura: 4 minuts
Aquest reforç es finançarà amb 1’2 milions d’euros provinents de l’Impost d’Estades d’Establiments Turístics (IEET) i comença amb l’ampliació del servei des d’aquest mes d’abril a la Barceloneta, en el que seria la primera actuació que es desprèn del Pla Estratègic de Turisme 2020 en aquesta àrea
A la Barceloneta, s’augmenta la capacitat a les línies D20 i 59 amb busos articulats i s’incrementa la freqüència en funció dels dies, per donar resposta a l’augment de mobilitat a la zona de platges fins al setembre
L’Ajuntament de Barcelona reforçarà el servei de bus a tota la ciutat durant els mesos d’estiu. L’objectiu és reforçar les línies que transporten més passatge especialment durant els mesos de vacances, pels desplaçaments cap a les platges i cap a la zona centre de la ciutat, alhora que garantir que la Nova Xarxa de Bus mantingui intervals d’entre 6 i 10 minuts els dies laborables no lectius. En total es preveu prestar 17.300 hores suplementàries de servei. Aquest reforç es finançarà amb 1,2 milions d’euros provinents de l’Impost d’Estades d’Establiments Turístics (IEET), en el que seria el primer cop que es destina la recaptació d’aquesta taxa a millorar la xarxa local de transport de la ciutat.
Més servei amb busos articulats, més vehicles a la flota i serveis parcials especials
El reforç comença amb l’ampliació del servei de bus des d’aquest mes d’abril a la Barceloneta, en el que seria la primera actuació que es desprèn del Pla Estratègic de Turisme 2020 en aquesta àrea d’especial interès.
A la Barceloneta, el servei de les línies D20, 59 i V15 es reforça des d’aquest mes d’abril amb més vehicles, substituint cotxes estàndard per articulats i establint circulacions parcials en els trams de més demanda a les franges horàries de sortida de les platges. Així, la línia D20 tindrà freqüències de 6-7 minuts els laborables i de 5-6 minuts en dissabtes i festius a les hores de més demanda. La 59 oferirà intervals de 8-10 minuts els laborables i en dissabtes i festius. I la V15 circularà a 7 minuts en laborables i els dissabtes i festius cada 8 minuts en les hores punta de la tarda.
Pel que respecta a la resta de línies, en el marc de l’Estratègia de Mobilitat Turística, que recull el Pla Estratègic de Turisme 2020, i que elabora el departament de Mobilitat, de l’àrea d’Ecologia Urbana, Urbanisme i Mobilitat, es concretarà el reforç estival de busos per a diferents àrees de la ciutat, que també estarà dotat a partir dels ingressos de la taxa turística que rep Barcelona, i que es desenvolupà a diferents llocs de la ciutat i en tres fases, de juny a juliol, de juliol a agost, i a l’agost pròpiament.
Una primera mesura de gestió dels espais de gran afluència
El reforç de línies de bus a l’estiu a la Barceloneta és una primera actuació en aquesta àrea, emmarcada en el Pla Estratègic de Turisme 2020 (PET), i en la voluntat del Govern municipal de destinar els fons generats amb l’impost turístic per compensar els efectes i impactes en la congestió d’alguns espais i recursos de la ciutat.
El PET preveu generar un nou model de gestió estable al voltant dels Espais de Gran Afluència (EGA) que permeti dissenyar mesures específiques que siguin consensuades amb tots els agents implicats, governades pel propi territori i que generin riquesa distribuïda, justa i sostenible.
La Barceloneta és un dels espais d’intervenció prioritària, i el reforç de les línies de bus de la zona és una primera acció per reduir l’impacte de l’elevada afluència de visitants i fer-lo compatible amb la vida quotidiana al barri.
A més, s’estudiarà acompanyar el reforç dels autobusos a l’estiu amb altres actuacions als vials per garantir una circulació més fluïda dels vehicles a la sortida de la Barceloneta, i amb un posterior i eventual estudi i anàlisi de millores al carrer i la infraestructura.
La gestió i el disseny dels plans de gestió i governança dels EGA de la ciutat contemplats en el Pla Estratègic de Turisme 2020 es coordinen entre els districtes i les diferents Àrees, incorporant també la veu d’agents externs a l’Ajuntament de Barcelona. En aquest cas, la iniciativa sorgeix de la constatació de la complexa situació de la mobilitat a la Barceloneta, expressada en diverses ocasions pel moviment veïnal del barri que ha proposat insistentment un reforç dels autobusos.
Entre altres, els elements que es tenen en compte per a la gestió de l’espai són:
– Mobilitat: modes d’accés, mitjans de transport i relació amb el territori, trajectòria dels visitants, aparcaments de vehicles, etc.
– Gestió Fluxos: senyalística, ancoratges, parades de transport, gestió de cues, etc.
– Espai públic: disseny de l’espai urbà, mobiliari, vetlladors, llicències d’activitat comercial, seguretat, etc.
– Comunicació: instruments en línia, informació prèvia dirigida al visitant, agents cívics, Oficines d’Informació Turística, etc.
Altres àmbits de ciutat de gran afluència on es treballarà engloben zones de l’entorn del Park Güell, Sagrada Família i Camp Nou.
Paraules claubarceloneta/ Impost d’Estades d’Establiments Turístics (IEET)/ mobilitat/