Servei de Premsa
24/04/2024
Llum verda a la licitació del nou contracte del Bicing
19/04/2017
Temps estimat de lectura: 4 minuts
- La Comissió d’Urbanisme, Ecologia i Mobilitat ha aprovat la licitació del contracte de servei del nou Bicing per als propers deu anys
- El nou servei incrementarà el nombre de bicicletes elèctriques i el nombre d’estacions, tindrà una major cobertura territorial i funcionarà 24 hores els 365 dies de l’any
- També permetrà l’opció de fer una reserva anticipada de la bici cinc minuts abans de retirar-la i la possibilitat d’una futura integració amb la T-Mobilitat
- El Govern municipal entén que el nou servei de bicicleta pública ha de seguir jugant un paper clau en el foment de l’ús de la bici a la ciutat com a mode de transport sostenible i eficient
La Comissió d’Urbanisme, Ecologia i Mobilitat ha aprovat la licitació del contracte de servei del nou Bicing amb els vots a favor del Govern municipal -BComú i PSC-, Cs, ERC i el regidor no adscrit, Gerard Ardanuy, i les abstencions del GMDemòcrata i el PP. S’inicia ara el procés administratiu per adjudicar el nou contracte per un període de deu anys.
La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha assegurat que el Bicing “és un servei fonamental per a la ciutat i un transport públic de primer ordre”, i, per tant, la seva renovació era una qüestió molt necessària i reclamada pel territori. Per Vidal, el Bicing ha ajudat a convèncer molta gent que anar amb bicicleta per Barcelona és una molt bona idea. “Necessitem que el nou contracte continuï complint aquesta funció”, ha reblat.
El Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona (PMU) 2013-2018 planteja un conjunt de mesures encaminades a donar més protagonisme als vianants i als ciclistes, a fomentar l’ús del transport públic col·lectiu i a reduir l’ús del vehicle privat. En aquest escenari, el Govern municipal entén que el Bicing ha de continuar jugant un paper clau en el foment i l’increment de l’ús de la bicicleta a la ciutat, atès que és un servei que potencia la intermodalitat, ofereix l’opció de conèixer i desplaçar-se en bicicleta elèctrica, conviu amb la bici privada com a alternativa ocasional o permanent i permet consolidar entre la ciutadania l’ús d’aquest mitjà de transport com a mode de desplaçament habitual.
Els eixos estratègics del nou Bicing contemplen més cobertura territorial, increment del nombre de bicicletes, majors facilitats per fer recorreguts ascendents amb la integració de les bicicletes elèctriques, estacions mixtes per bicicletes convencionals i elèctriques, millores de les estacions (seguretat, ancoratge, integració paisatgística), inclusió de millores tecnològiques (més hores de servei, integració de suport amb la T-mobilitat) i l’optimització del servei de reposicions de bicicletes.
Les principals característiques que recullen els plecs tècnics i administratius del nou contracte preveuen:
- Funcionament 24 hores els 365 dies de l’any (actualment el servei es prestava de dilluns a dijous de 05h a 02h, els divendres de 05h a 03h i els dissabtes, diumenges i festius les 24h).
- Possibilitat de fer una reserva anticipada de la bicicleta de 5 minuts.
- Integrable tecnològicament amb la T-Mobilitat quan estigui en servei.
- Inici del servei amb 6.000 bicis mecàniques i 1.000 elèctriques (actualment n’hi ha 6.000 i 300, respectivament). Possibilitat d’ampliació del servei fins a 8.000 bicicletes en total. Els plecs també inclouen l’opció de variar la proporció entre bicicletes mecàniques i elèctriques durant el període del contracte.
- Totes les bicis tindrien un xassís comú i estarien personalitzades amb una imatge específica per Barcelona. Les elèctriques es diferenciarien de les mecàniques per la incorporació d’un equip elèctric.
- Servei amb 519 estacions mixtes (per elèctriques i mecàniques indistintament). Actualment hi ha 470 estacions entre superfície i subsòl.
- Les estacions existents en superfície es mantindrien majoritàriament en la seva ubicació i les del subsòl desapareixerien.
- La distribució final de les estacions es determinaria properament, amb l’objectiu de reduir les diferències de cobertura territorial entre districtes, afavorir el màxim la intermodalitat i donar cobertura a zones d’alta demanda.
- Les estacions tindrien una capacitat mitjana de 27 ancoratges i buscarien el mínim impacte en l’espai públic.
- L’atenció al client es passaria a fer des de BSM.
- Sistema d’accés al servei: estaria format per 3 mètodes d’accés diferenciats (targeta intel·ligent sense contacte, telèfon intel·ligent amb tecnologia NFC o aplicació mòbil).
- Dos sistemes tarifaris diferenciats: abonament anual i pagament per ús (per definir).
En els plecs del nou contracte, el Govern municipal ha inclòs la introducció d’una clàusula que permeti la subrogació del personal que actualment dóna el servei de Bicing. L’import de licitació del nou servei comporta un cost anual de 18,8M€ (més IVA) per un termini de deu anys. S’estima que aquest cost vindria suportat per l’increment de la recaptació per l’augment del nombre de bicicletes i del nombre d’usuaris i la incorporació d’una nova tarifa de pagament per ús amb un abonament reduït que complementaria l’actual. El nou contracte també preveu la possibilitat d’incorporar patrocini en cas que l’Ajuntament de Barcelona així ho decidís.
Paraules claubicing/