Mercabarna inaugura al Palau Robert l’exposició que repassa els 50 anys d’evolució de l’alimentació : Servei de Premsa

Mercabarna inaugura al Palau Robert l’exposició que repassa els 50 anys d’evolució de l’alimentació

08/05/2017



Temps estimat de lectura: 5 minuts

Cinc neveres plenes d’aliments il·lustren com hem menjat en el darrer mig segle i una sisena planteja les tendències de futur de l’alimentació

La mostra, basada en un estudi de Fundació Alícia per a Mercabarna, s’exhibeix del 8 al 11 de maig i serà itinerant

Mercabarna ha presentat també el nou estudi ‘Les quatre tendències actuals i futures de l’alimentació a Espanya’

 

En el marc del cinquantenari de Mercabarna, el mercat de majoristes ha inaugurat aquest matí l’exposició “50 anys d’evolució de l’alimentació a Catalunya”. La mostra, basada en un estudi encarregat per Mercabarna a Fundació Alícia, fa un recorregut a través de cinc frigorífics característics de cada dècada que reflecteixen com ha anat canviant la nostra alimentació, especialment en relació al producte fresc, des dels anys 70 fins a l’actualitat, i una sisena nevera que convida a reflexionar sobre les tendències i reptes de futur. L’exposició s’exhibeix al Jardí del Palau Robert de Barcelona fins al proper dijous 11 de maig.

L’acte d’obertura de la mostra ha comptat amb la presència de la regidora de Comerç i Mercats i presidenta de Mercabarna, Montserrat Ballarín, el director general de Mercabarna, Josep Tejedo, i el director de Fundació Alícia, Toni Massanés. A l’acte també han assistit diversos representats del sector agroalimentari català.

D’una banda, Montserrat Ballarín ha remarcat que “val la pena visitar aquesta exposició ja que l’alimentació i la gastronomia formen part de la nostra història i de la nostra cultura; perquè els aliments frescos formen part de la nostra dieta mediterrània, reconeguda internacionalment; i per últim, per conèixer el paper de Mercabarna com a peça clau per garantir aquesta dieta, el model de comerç alimentari de productes frescos de què gaudim i l’agricultura de proximitat, aspectes que l’Ajuntament de Barcelona vol preservar i garantir en aquesta ciutat”. En aquest sentit, la presidenta ha afegit que “a moltes ciutats del món els agradaria tenir tant a l’abast la quantitat i varietat de producte fresc com tenim a Barcelona gràcies a Mercabarna”.

L’exhibició detalla també els canvis socioeconòmics més importants del darrer mig segle i com aquests han afectat els nostres gustos, hàbits i formes de consum. Tal i com ha manifestat Toni Massanés, director de Fundació Alícia, “som el que mengem, pel que aquesta exposició és un repàs del que hem estat els últims 50 anys. Alhora, ens permet adonar-nos de com hem canviat la nostra manera de menjar, pràcticament sense adornar-nos, i ens ha d’ajudar a despertar consciències perquè la decisió de què mengem és important”. En relació al que ens depara l’alimentació del futur, Massanés ha remarcat que “cal que siguem més responsables i ens preocupem més pel que mengem. La nostra decisió afecta el sector, el paisatge, l’ecologia…, molt més del que creiem”.

“50 anys d’evolució de l’alimentació a Catalunya” serà itinerant i està previst que en les properes setmanes visiti nous espais de Barcelona.

 

Mercabarna presenta un estudi sobre les tendències d’alimentació del futur

En el marc de la inauguració de l’exposició, i lligat al tema de les tendències de futur en alimentació que planteja la mostra, Mercabarna ha presentat també el nou estudi “Les quatre tendències actuals i futures de l’alimentació a Espanya”. L’anàlisi, encarregat per l’Observatori de Tendències de Mercabarna a la consultora especialitzada Psyma, aborda les preferències sobre producte fresc del consumidor a la nostra societat. Segons el director general de Mercabarna, Josep Tejedo, ”l’estudi indica que cada cop més, el consumidor desitja productes saludables, naturals, fàcils de preparar i que li aportin plaer. A més, augmenta la predilecció per les alternatives de proximitat i ecològiques, que milloren l’experiència de consum quant a qualitat i, a la vegada, contribueixen a la millora de la sostenibilitat i potencien el comerç i la producció locals, però el consumidor també vol plaer i noves experiències, pel que incrementa l’interès pels sabors exòtics d’altres cultures”.

Així, com a primera gran tendència d’alimentació l’estudi de l’Observatori de Tendències de Mercabarna apunta a la preocupació per la salut, cada cop més evident a la societat actual. Els nous ingredients vegetals, l’arribada del fenomen flexitarià i l’increment dels productes “sense” són els tres fenòmens més determinants d’aquesta tendència. Així mateix, els consumidors enquestats posen en relleu també la predilecció pels productes sense sucre o sense conservants químics. Tot i el descens del consum de proteïna animal, l’estudi mostra la percepció positiva per part dels enquestats de nous productes carnis que incorporen aspectes clau per a la salut, com ara menys sal i menys contingut en greix (un 83 % valora positivament aquestes opcions), la incorporació de conservants naturals (gairebé el 80% ho considera positiu) o la carn lliure d’antibiòtics (més del 70%).

L’interès per allò natural, de proximitat o ecològic és el segon aspecte motivacional en importància que exposa l’estudi de l’Observatori de Mercabarna. Els enquestats es fixen cada cop més en l’origen del producte fresc -especialment valoren que sigui de proximitat i de temporada-, i en el benestar animal. En aquest sentit, un 59 % consumeix fruita i verdura de km 0 amb certa freqüència i gairebé el 70 % es preocupa per les condicions de cria dels aliments d’origen animal que consumeix. D’aquest punt també es conclou un augment de la demanda de producte ecològic (prop d’un 17 % reconeix consumir amb certa freqüència fruita i verdura d’aquest tipus).

La tercera tendència que destaca l’estudi és la practicitat i facilitat de consum, tal com és reflecteix en l’augment del consum dels productes de quarta i cinquena gamma –aquells que són processats per incrementar-ne la funcionalitat-, en els últims anys. Així, la majoria dels espanyols enquestats valora bastant o molt positivament l’arribada al mercat de formats bipack, tripack, o formats monodosi –per al consum individual-, o els envasos actius –que conserven els aliments en atmosferes controlades, per exemple, perquè es conservin més temps-.

Els resultats de l’estudi de Mercabarna confirmen, finalment, la quarta i última tendència: el gust dels consumidors pel plaer i l’experimentació a l’hora de menjar. L’anàlisi revela precisament el desig dels espanyols per seguir buscant en el menjar noves experiències. La globalització i l’augment dels viatges, així com la convivència amb persones nouvingudes al nostre país, ha comportat el increment del interès per sabors exòtics i per noves mescles o fusions. En aquesta línia s’observa que el 41 % dels enquestats reconeix que li agrada comprar aliments nous, d’altres cultures i països, així com productes artesans (un 53 % n’adquireix habitualment).

Per a l’elaboració de l’estudi “Les quatre tendències actuals i futures de l’alimentació a Espanya”, realitzat durant el mes d’abril de 2017, s’han dut a terme més de mil enquestes arreu de l’estat espanyol, a homes i dones entre 18 i 70 anys, així com entrevistes en profunditat a responsables de producte d’empreses del comerç, la distribució alimentària i el càtering.





Paraules clau

mercabarna/