Les restriccions de vehicles en episodis contaminants s’iniciaran a partir de l’1 de desembre d’aquest any : Servei de Premsa

Les restriccions de vehicles en episodis contaminants s’iniciaran a partir de l’1 de desembre d’aquest any

07/06/2017



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Ajuntament de Barcelona ha presentat avui a la Taula Contra la Contaminació de l’Aire els avenços realitzats als darrers sis mesos en el Programa de Mesures Contra la Contaminació Atmosfèrica, i la proposta d’operativa i de gestió en casos d’episodis de contaminació a la ciutat

A partir de l’1 de desembre, quan es decreti un episodi, no podran circular els turismes sense etiqueta de la Direcció General de Trànsit i les furgonetes pre Euro 1 entre les 7:00 i les 20:00 hores, exceptuant els vehicles de persones amb mobilitat reduïda, serveis d’emergències i serveis essencials

Barcelona segueix fent passos per assolir l’objectiu compartit de tenir uns nivells de contaminació per sota dels llindars que marca l’OMS

Els acords amb AMB, Generalitat i Estat són imprescindibles per complementar les tasques que està impulsant el Govern municipal

 

La Taula contra la Contaminació de l’Aire de l’Ajuntament de Barcelona s’ha reunit aquesta tarda per fer balanç de com avança el Programa de Mesures contra la Contaminació Atmosfèrica que es va presentar ara fa sis mesos. L’Ajuntament de Barcelona segueix els terminis i els plans establerts en el Programa amb l’objectiu final d’aconseguir uns nivells de contaminació per sota dels recomanats per l’OMS per garantir el dret a la salut de la ciutadania.

El principal problema de Barcelona en l’àmbit de la contaminació atmosfèrica té a veure amb els excessius nivells de contaminants mitjans al llarg de l’any i no només amb les puntes de contaminació, i per tant, s’està treballant en mesures estructurals, que impactin sobre el dia a dia, basades principalment en el desplegament del Pla de Mobilitat Urbana (PMU), 2013-2018 i el Pla de Qualitat de l’Aire.

Tot i això, quan els nivells de contaminació superen determinats llindars -que afecten a la salut- també cal actuar més intensament; tal com es va acordar en el marc de l’acord interinstitucional entre la Generalitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i els 40 municipis de la zona de protecció de l’ambient atmosfèric.

En aquests sentit, avui s’ha presentat una proposta inicial a la Taula de Contaminació de l’Aire de Barcelona de quina hauria de ser l’operativa en l’activació del protocol a Barcelona per episodis de contaminació atmosfèrica pel proper hivern. Les mesures van encaminades a reduir els nivells dels dos contaminats més problemàtics actualment a la ciutat: les partícules en suspensió (PM10) i els òxids de nitrogen (NO2). La proposta final s’acordarà amb la resta d’administracions abans de l’estiu.

 

Proposta de protocol en casos d’episodi ambiental de contaminació

 

Una vegada la Generalitat de Catalunya activi l’alerta d’episodi, l’Ajuntament de Barcelona passarà a aplicar el següent protocol base que es desenvoluparà a través d’un Pla d’Emergència Municipal.

A partir de l’1 de desembre de 2017, quan es declari un episodi, es preveu iniciar les restriccions de la mobilitat de vehicles en els dies laborables. El parc mòbil circulant que no tingui etiqueta de la Direcció General de Trànsit tindrà prohibida la circulació entre les 7:00 hores i les 20:00 hores. La restricció s’aplicarà a tot l’àmbit de la ciutat del municipi de Barcelona amb l’excepció de Zona Franca i Vallvidrera – Les Planes.

 

La proposta preveu l’aplicació de les següents excepcions, que podran ser de caràcter permanent (pel protocol aplicable aquest any i futurs) o de caràcter específic (només aplicable aquest any):

Permanents:

– Vehicles de persones amb mobilitat reduïda
– Serveis d’emergències: policia, bombers i ambulàncies
– Serveis essencials: mèdic, funerari

Específics:

– Motos
– Camions
– Autobusos
– Furgonetes: euro1, euro2, euro3

Per tal de facilitar l’aplicació de la mesura, a partir del mes que ve, el Govern municipal posarà a disposició dels ciutadans un sistema automàtic d’avisos que permetrà alertar sobre la posada en marxa i desactivació dels episodis de contaminació. Aquest sistema automàtic es podrà descarregar des del web http://ajuntament.barcelona.cat/qualitataire/ca/.

Actualment, al mateix web ja es disposa d’un aplicatiu per facilitar, a través de la informació de la matrícula, la informació sobre l’etiqueta que li correspon al vehicle.

L’operativa d’activació i desactivació del protocol en episodi inclou mesures de comunicació interna; la inclusió d’una senyalització específica de les diferents àrees de Barcelona on aplica la restricció; i un espai de coordinació conjunt entre l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana i la Generalitat per desplegar els sistemes de vigilància i control del compliment de la normativa.

 

Mesures estructurals

Paral·lelament a les mesures en cas d’episodi, Barcelona continua treballant amb les intervencions estructurals a nivell de ciutat, fonamentades principalment en l’aplicació del Pla de Mobilitat Urbana, així com el Pla de Millora de Qualitat de l’Aire, el Pla de seguiment de la salut i el Pla de comunicació de la contaminació atmosfèrica.

Entre d’altres aspectes, principalment orientats a la promoció del transport públic i sostenible, les mesures estructurals també preveuen restringir el pas a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona de manera permanent i progressiva als vehicles més contaminants, començant l’any 2019 pels turismes euro1, i furgonetes pre euro 1, i continuant al 2020 als vehicles sense etiqueta a partir de l’any 2020, i establir mecanismes per ordenar l’aparcament, i restringir l’aparcament als vehicles més contaminants.

Per tal de determinar a quins vehicles afectaran les mesures estructurals vinculades als vehicles més contaminants, així com l’impacte esperable de les mesures, el Govern municipal està realitzant una anàlisi en profunditat del parc circulant que estarà disponible abans del proper estiu.

 

Acords interinstitucionals

En el marc de la Taula també s’ha presentat com evolucionen els acords interinstitucionals assolits amb l’AMB i la Generalitat de Catalunya perquè la contaminació atmosfèrica, causada principalment pels vehicles, no es pot treballar només des de la ciutat de Barcelona sinó que cal treballar amb la resta d’administracions implicades. També conjuntament amb la ciutat de Madrid s’ha demanat a l’Estat que tingui un rol més actiu en la lluita contra la contaminació atmosfèrica.





Paraules clau

aire/ contaminació/