Ciutat Vella inicia el procés participatiu per definir el Pla de Mobilitat Urbana del districte 2018-2023 : Servei de Premsa

Ciutat Vella inicia el procés participatiu per definir el Pla de Mobilitat Urbana del districte 2018-2023

06/10/2017



Temps estimat de lectura: 3 minuts

La participació dels veïns servirà per tancar la fase de diagnosi de la mobilitat al districte, que ha de servir per dissenyar les mesures a implantar

El proper dilluns, 9 d’octubre, tindrà lloc la primera sessió participativa i està previst que el procés de recollida de dades i presentació de propostes es faci en una segona sessió a finals de novembre finalitzant la redacció del pla

 

L’Ajuntament de Barcelona inicia el procés participatiu per a la definició del Pla de Mobilitat Urbana de Ciutat Vella 2018-2023. Aquest procés permetrà tancar la primera fase de definició del document, que és la de diagnosi de la situació actual del districte a nivell de mobilitat. Així, dilluns 9 d’octubre tindrà lloc la primera sessió que comptarà amb la participació dels veïns.

La voluntat és que aquest procés finalitzi a finals d’octubre per presentar el conjunt de propostes a finals de novembre amb una darrera sessió que ha de permetre al veïnat valorar i fer també les seves propostes. Posteriorment, es treballarà en la redacció del document i la seva aprovació amb la voluntat d’acabar-lo a finals d’any, aprovar-lo i començar la seva implementació durant el primer trimestre de 2018.

Els Plans de Mobilitat Urbana (PMU) són els documents bàsics per configurar les estratègies de mobilitat sostenible dels municipis i són obligatoris en totes aquelles poblacions amb servei de transport col•lectiu urbà de viatgers. Aquests documents s’han de revisar cada sis anys per tal d’adaptar-los a la realitat dels territoris.

En el cas del PMU de Ciutat Vella, aquest és una derivada i una aplicació concreta al districte del pla actualment vigent a la ciutat de Barcelona (2012-2018) i ha de ser una referència pel futur PMU de la ciutat que haurà de contemplar el període 2018-2023, i que està en procés de redacció. A més, inclourà propostes estratègiques i concretes de caràcter intern al districte, que no suposin una alteració de la mobilitat general fora de les línies d’actuació del Pla de Mobilitat de Barcelona.

La voluntat d’aquest document és anar cap a un nou model que vagi més enllà de les estratègies convencionals i aprofundeixi en:

1. Una millora de la qualitat de vida dels veïns, garantint la convivència entre els residents i l’activitat econòmica (comerç, oci, turisme..).
2. Una gestió de la mobilitat com a un servei al ciutadà aprofitant les noves tecnologies.
3. Uns desplaçaments amb comoditat i seguretat de tota la ciutadania.
4. Una servitud als usos urbanístics però que vetlli pel dret a la mobilitat dels veïns.
5. Una mobilitat que cerqui minimitzar les emissions atmosfèriques i sòniques.
6. Una xarxa connectada a la ciutat i a l’Àrea Metropolitana, en la que l’aprofitament dels vehicles sigui una exigència ètica.
7. Una mobilitat equitativa que recolzi als més dèbils de la cadena modal.

El pla treballarà els diversos aspectes relacionats amb la mobilitat, des de la perspectiva de la millora de la qualitat de vida de la ciutadania i amb visió de gènere. Els àmbits a treballar són:

– Mobilitat a peu.
– Mobilitat en bicicleta i vehicles de mobilitat personal.
– Transport privat: cotxe i moto.
– Transport públic.
– Xarxa de distribució urbana de mercaderies.
– Aparcament.
– Sistemes de restricció del vehicle privat.
– Seguretat viària.
– Qualitat ambiental: acústica i de l’aire.
– Accessos a centres escolars.
– Promoció, educació i sensibilització.

Ciutat Vella és un districte singular dins de la ciutat de Barcelona, per tractar-se d’un casc antic de grans dimensions amb veïnat i un fort reclam d’activitats de centralitat de ciutat, de capitalitat i turístics.

Actualment, al districte ja s’han assolit alguns dels objectius generals i de repartiment modal del Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona, que són:

– Majoria de desplaçaments a peu.
– Major ús de Transport Públic.
– Poc ús del vehicle privat.

Cal aprofundir en aspectes com el nivell d’equilibri entre els diferents modes i la seva distribució física, per aconseguir millorar la qualitat de vida i el dret a la mobilitat en el Districte, utilitzant les millors tecnologies disponibles.





Paraules clau

Ciutat Vella/ mobilitat/