Barcelona obre una nova oficina per agilitzar la gestió de prestacions i el dia a dia dels serveis socials : Servei de Premsa

Barcelona obre una nova oficina per agilitzar la gestió de prestacions i el dia a dia dels serveis socials

16/10/2017



Temps estimat de lectura: 5 minuts

La nova Oficina de Prestacions Socials i Econòmiques és una de les 20 accions que contempla el Pla d’Acció Impulsem per modernitzar els serveis socials de la ciutat

La posada en marxa del servei, ubicat al carrer Aragó 344, ha suposat la inversió d’uns 300.000 euros i la contractació de 15 professionals addicionals

Al local s’hi podrà tramitar el Fons d’Infància 0-16, els ajuts d’emergència i la renda municipal d’inclusió B-MINCOME, però també s’informarà d’altres prestacions com la Renda Garantida de Ciutadania, que atorga la Generalitat

 

L’Ajuntament de Barcelona ha anunciat l’obertura de la nova Oficina de Prestacions Socials i Econòmiques, un innovador servei municipal disponible per a tota la ciutadania i que està ubicat al número 344 del carrer Aragó. L’oficina centralitzarà a partir d’ara la gestió de prestacions municipals com la renda d’infància i monoparental per a infants a càrrec de 0 a 16 anys, els ajuts d’emergència i el projecte pilot de nou suport municipal d’inclusió B-MINCOME cofinançat per la Unió Europea, entre d’altres, però també oferirà tota la informació necessària per sol•licitar la Renda Garantida de Ciutadania que atorga la Generalitat de Catalunya. Igualment, el centre emetrà certificats d’exclusió residencial, social, de pobresa energètica o altres documents de forma sistemàtica, des d’una atenció el més integrada i àgil possible.

 

 

L’objectiu del nou servei és avançar en la simplificació de la gestió de les prestacions socials, mitjançant una espècie de finestreta única que faciliti la feina dels Serveis Socials. Això permet millores significatives a dos nivells: tant en el dia a dia dels professionals, que així poden centrar-se més en la intervenció personal i comunitària, i no tant en la burocràcia implícita a la concessió de les prestacions, com també pel que fa a l’atenció de les persones, que no han de fer tants de tràmits i veuen simplificat el procés necessari per accedir a una prestació. Un treball fet per la tinència de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona ha aconseguit constatar que actualment les diverses administracions supramunicipals atorguen fins a 68 ajudes monetàries diferents i 73 prestacions en espècie, a banda de les que concedeix el propi consistori i les entitats del tercer sector, que fan que la xifra conjunta arribi a les 200. La fragmentació i la complexitat associada és evident i, com a exemple de la intenció de revertir aquesta tendència, l’Ajuntament ja va associar enguany al Fons d’Infància 0-16 la concessió de les beques menjador i de les subvencions per pagar l’IBI.

La posada en marxa del nou espai “respon a la voluntat de dignificar els serveis d’atenció a les persones” i també les condicions de treball dels professionals i la manera com es relacionen amb els usuaris, ha explicat en roda de premsa la tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Laia Ortiz. A més a més, també té a veure amb una “voluntat de canvi profund” en els Serveis Socials per fer que cada vegada la persona estigui més al centre del sistema i que l’atenció que se’n deriva es pugui fer amb més proximitat i qualitat. Tot plegat, en un context en què el nombre de persones ateses als Serveis Socials no ha deixat d’augmentar en les últims anys com a conseqüència de la crisi econòmica, ha afegit Ortiz.

De fet, la nova oficina és una de les 20 mesures concretes recollides en el Pla d’Acció Impulsem, el procés de canvi més ambiciós que s’ha fet mai sobre els serveis socials de Barcelona i que va arrencar el mes de gener del 2016. Aquest procés, que ha comptat amb més de 1.700 aportacions de tots els actors implicats, incloses les persones usuàries dels serveis, entitats i professionals, ja va recollir com una de les principals línies a impulsar la desburocratització dels 40 centres de Serveis Socials que hi ha a la ciutat. En base a aquest treball previ, el consistori va identificar gairebé una desena de serveis que feien als centres els treballadors i les treballadores socials que no formen part de les tasques i funcions determinades professionalment i que, a la vegada, els suposaven un número d’hores considerable i una càrrega de feina important. També s’identificava que fins a un 70% de les més de 77.000 persones ateses als Serveis Socials durant l’any passat van fer consultes per conèixer les prestacions existents.

L’Ajuntament de Barcelona calcula que des del nou servei es concediran el primer any ajuts al voltant de 20.000 famílies l’any per valor d’uns 30 milions d’euros. La previsió, però, és que l’Oficina de Prestacions Socials i Econòmiques també pugui emetre aproximadament un miler de certificats d’exclusió residencial l’any, uns 800 més d’exclusió social i que gestioni unes 9.000 incidències i totes les reclamacions, canvis i inspeccions que se’n derivin dels tràmits corresponents. Per fer-ho possible hi treballaran 24 persones, una quinzena de les quals han estat contractades específicament. L’espai total consta de 558 metres quadrats, amb accés des del carrer per dos punts diferenciats, és plenament accessible i s’adscriurà a l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS).

Aquests són tres dels serveis específics que gestionarà el nou servei:

 

1.- Els ajuts d’emergència social

Són les prestacions econòmiques destinades a la cobertura de necessitats bàsiques i que es concedeixen a persones i/o famílies en situació de vulnerabilitat econòmica puntual o que es troben en situació de pobresa i/o exclusió social, ateses en els serveis socials. Els ajuts són eines de treball social dins d’una estratègia d’abordatge àmplia i, com a tals, demanen un compromís i implicació per tal d’evitar crear situacions de dependència.
– Nombre d’ajuts atorgats el 2015 i imports totals: 34.375 per valor de 7,22 milions d’euros
– Nombre d’ajuts atorgats el 2016 i imports totals: 36.672 per valor de 7,99 milions d’euros

 

2.- Fons d’Infància 0-16 i específics per a famílies monoparentals

Es tracta d’un ajut específic per a famílies vulnerables que tenen a càrrec fills menors de 16 anys. L’ajut és complementari a d’altres transferències d’altres administracions i té una quantitat de 100 euros mensuals per a cada infant o adolescent, amb un complement de 100 euros mensuals addicionals en el cas de les famílies monoparentals.
– Famílies amb ajut Fons d’Infància 0-16 l’any 2017: 9.783
– Import del fons: 15,13 milions d’euros
– Famílies monoparentals incloses el 2017: 2.404
– Import ajuts famílies monoparentals: 1,79 milions d’euros
– Total fons d’infància enguany: 16,92 milions d’euros
– Total nens/es atesos/es aquest 2017: 17.102

 

3.- Suport Municipal d’Inclusió del projecte pilot B-MINCOME

Un miler de famílies residents als barris de l’Eix Besòs rebran una prestació monetària en forma de Suport Municipal d’Inclusió a partir del proper mes de novembre i durant els propers dos anys. L’import del suport serà revisat periòdicament a la nova oficina, segons les condicions del projecte, que inclou la combinació amb diferents tipus de polítiques públiques actives socials i laborals.





Paraules clau

prestacions/ Serveis Socials/