El programa Camí Escolar arriba al districte de Les Corts : Servei de Premsa

El programa Camí Escolar arriba al districte de Les Corts

28/10/2017



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Escola Barcelona, Duran i Bas, Lavínia i Les Corts, les primeres en adherir-se

En el conjunt de Barcelona, 103 escoles compten ja amb un camí escolar, un projecte que es va posar en marxa l’any 2000 a l’Esquerra de l’Eixample.

La creació d’un camí escolar en relació a un centre educatiu és un procés que té una durada mínima de dos anys i suposa el desenvolupament de diverses actuacions coordinades entre les institucions, els centres educatius, les famílies i les entitats i comerciants de la zona. 47 escoles es troben en aquest procés de “creació” del seu Camí escolar

 

Les escoles Barcelona, Duran i Bas, Lavínia i Les Corts, es sumen des d’aquest divendres 27 d’octubre als centres escolars de Barcelona que compten amb camí escolar amb l’objectiu d’augmentar l’autonomia dels infants i implanta les mesures per fer que els itineraris més transitats pels alumnes dels centres educatius siguin més segurs per a ells. D’aquesta manera, Les Corts disposarà del primer recorregut amb senyalització específica, horitzontal i vertical, que facilitarà a l’alumnat poder anar o tornar a peu, sol o en grup, de manera autònoma, segura i sostenible.

 

Els Camins escolars afavoreixen l’autonomia dels infants per anar a peu a l’escola, sols o en grup, adquirint habilitats com a vianants i afavorint l’exercici físic regular. Per fer-ho, la seva implantació va acompanyada de millores en l’entorn físic i també amb el social, amb una participació fonamental dels veïns i comerciants de la zona.

El procés per arribar a disposar d’un camí escolar té una durada mínima de dos anys en els quals els centres escolars, les famílies, i les entitats i comerciants de la zona treballen per intensificar la cohesió social del barri, la relació entre els diferents agents i el coneixement que els nens i nenes tenen del seu propi barri per tal que s’hi sentin més segurs quan vagin sols a l’escola o en tornin.

En paral·lel també es duen a terme accions per millorar la seguretat de l’entorn físic i fer-lo més amable per als infants, com poden ser Adequació de les freqüències semafòriques en els passos de vianants, la revisió i millora dels senyals de trànsit, el foment d’estacionament de bicicletes en calçada que facin de barrera, la instal·lació de barreres a l’entrada dels centres, l’adaptació de les parades de transport públic i instal·lació de plataformes o la retirada o trasllat de contenidors de brossa.

En el cas de les quatre escoles de Les Corts, el projecte comporta la col·locació de baranes en zones de risc, l’ampliació de voreres, implantació de carril bici, modificació del temps en verd d’alguns semàfors, senyalització vertical d’entorn escolar, unes millores que ja han començat en bona part i que continuaran implantant-se a mesura que avanci la iniciativa.

 

103 escoles amb camí escolar a Barcelona

En el conjunt de Barcelona, 103 escoles compten ja amb un camí escolar, un projecte que es va posar en marxa l’any 2000 a l’Esquerra de l’Eixample. Amb la incorporació de les escoles Les Corts, Lavínia, Duran i Bas, i Barcelona, el projecte de Camí escolar, Espai amic està present als 10 districtes de la ciutat.

Escoles
CIUTAT VELLA (6)
EIXAMPLE (15)
SANTS-MONTJUÏC (19)
LES CORTS (4)
SARRIÀ-SANT GERVASI (15)
GRÀCIA (9)
HORTA (10)
NOU BARRIS (4)
SANT ANDREU (3)
SANT MARTÍ (18)
Total (103)

D’altra banda 47 escoles més de tota la ciutat es troben en alguna de les fases de “creació” del seu Camí escolar

 

Dos anys de preparació per a implantar un camí escolar

El programa s’impulsa des de diverses àrees de l’ajuntament: Districtes, Mobilitat, Guardia Urbana i IMEB, que de forma coordinada acompanyen el procés. Però els veritables protagonistes son els infants, les famílies i els equips docents.

La creació d’un camí escolar és un procés que té una durada aproximada de dos cursos i suposa el desenvolupament de diverses actuacions coordinades entre les institucions, els centres educatius, les famílies i les entitats i comerciants de la zona.

En una primera fase el centre educatiu i les famílies, amb la participació activa dels infants acorden desenvolupar el programa definint els objectius específics que es volen assolir i es crea la comissió del Camí escolar del centre formada per representants de l’escola, els infants, les famílies, associacions i entitats del barri, el Districte, la Guàrdia Urbana, la direcció de mobilitat i l’IMEB.

En una segona fase es fa la diagnosi tan dels hàbits de mobilitat dels infants com de l’entorn. Es recopila informació de les formes de desplaçament dels infants: amb quin mitjà arriben a l’escola, qui els acompanya, quan triguen, etc., i s’identifiquen les rutes principals per arribar a l’escola. També s’analitzen les rutes des del punt de vista de la seguretat dels menors i de l’amabilitat de l’espai.

Feta aquest diagnosi les famílies, els infants i l’escola fan les propostes de millora de l’entorn i des de la comissió del camí escolar s’analitza la implementació de cadascuna de les millores, cercant les millors alternatives possibles.

En una tercera fase es desenvolupen accions pedagògiques des del currículum escolar que permeten desenvolupar habilitats espacials bàsiques, incrementar la visió critica, enfortir el coneixement i el sentiment de pertinença al barri, potenciar l’anàlisi i reflexió sobre l’espai públic (ocupació, usos,…), i enfortir la seva vinculació amb les entitats i botigues del barri, que tenen un paper fonamental a l’hora de facilitar l’entorn segur per als infants. Bona part de l’èxit del programa rau en la incorporació del mateix en el Projecte Educatiu de Centre, per garantir que les següents generacions treballaran els valors de l’autonomia dels infants, la mobilitat segura i sostenible als entorns escolars i el coneixement i enfortiment de la xarxa social.

Un cop finalitzat el procés es realitza la presentació-inauguració del Camí escolar, on es visibilitza el procés i els resultats aconseguits amb la participació activa de tots els agents implicats.





Paraules clau

camí escolar/ educació/