L’Ajuntament crea una nova Oficina per obtenir dades qualitatives sobre convivència i promoure mesures de prevenció : Servei de Premsa

L’Ajuntament crea una nova Oficina per obtenir dades qualitatives sobre convivència i promoure mesures de prevenció

30/01/2018



Temps estimat de lectura: 3 minuts

 

Aquesta tarda s’ha reunit la comissió de seguiment de l’aplicació de l’Ordenança de mesures per fomentar i garantir la convivència ciutadana a l’espai públic de Barcelona. Aquesta comissió està integrada pels responsables municipals de les àrees de Seguretat i Prevenció, Drets Socials, Ecologia, i Drets de la Ciutadania, conjuntament amb els diferents grups polítics municipals. Durant la trobada,  el Govern Municipal ha presentat als grups de l’oposició el 19è informe de seguiment de la normativa. Aquest text recull els principals indicadors referents a la convivència ciutadana de l’any 2017.

A part de les dades també s’ha explicat la posada en marxa de l’Oficina per la Convivència, amb l’objectiu de millorar  l’eficàcia de l’Ordenança i de potenciar les intervencions en l’àmbit preventiu.

Si bé l’Ordenança de Mesures per fomentar la convivència s’ha consolidat com un dels eixos més importants de la regulació de la vida social a l’espai públic a Barcelona, també s’ha demostrat, en alguns aspectes, ineficaç o desproporcionada.

La creació d’aquesta Oficina és una de les iniciatives iniciades per la Tercera Tinència de Drets de Ciutadania, Participació i Transparència per a la modificació de diversos aspectes vinculats a l’Ordenança de Convivència.

Aquesta oficina sumarà a les funcions de tramitació i gestió dels expedients, l’anàlisi i seguiment estratègic de l’aplicació de l’Ordenança. D’aquesta manera, s’elaboraran estudis sobre les principals problemàtiques de convivència que afecten a la ciutat amb l’objectiu d’identificar bones pràctiques i propostes de millora. Des de l’Oficina de Convivència també es potenciarà l’aplicació de mesures alternatives a la sanció i coordinarà la posada en marxa de programes per promoure l’ús ciutadà de l’espai públic.

 

Menys queixes per sorolls a la via pública

Durant l’any 2017 es van mantenir les queixes i incidències arribades a l’IRIS, el sistema que gestiona les incidències, reclamacions, queixes i suggeriments que es comuniquen a l’Ajuntament de Barcelona.

Com a novetat, aquest any s’inclouen a l’informe els IRIS gestionats per totes les àrees de l’Ajuntament, i no només els que corresponen a la Gerència de Seguretat i Prevenció.

Tot i que les xifres no varien gaire respecte les de l’any 2016, augmenten les molèsties i incidents relacionats amb l’incompliment de les ordenances a l’espai privat en un 9,18%, entre les quals destaquen les queixes per habitatges d’ús turístic, que augmenten el 9,5% respecte l’any anterior.

Pel que fa a l’incompliment de les ordenances a l’espai públic, disminueixen les queixes en poc més del 5%. Entre les que disminueixen trobem les relacionades amb la venda ambulant, incompliment dels horaris dels locals, o les molèsties de gossos a la via pública.

Una de les tipologies d’incidències que es mantenen, tot i que es percep un lleuger descens del 2,45%, són les relacionades amb les molèsties de soroll a la via pública, destacant les molèsties generades per la concentració de persones, pels serveis de neteja i recollida, el soroll generat a la sortida dels locals nocturns, per les terrasses i vetlladors i pels avions o helicòpters. Per contra, augmentem les molèsties originades per l’activitat comercial o pel trànsit rodat.

 

Nota de premsa en format PDF





Paraules clau

convivencia/ prevenció/