L’Ajuntament de Barcelona licita el nou contracte de manteniment d’escales mecàniques i ascensors per un total de 3,9M€ : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona licita el nou contracte de manteniment d’escales mecàniques i ascensors per un total de 3,9M€

04/02/2018



Temps estimat de lectura: 5 minuts

El nou contracte fixa un major control de la gestió dels equips i uns millors paràmetres d’avaluació per tal de minimitzar les incidències de les instal·lacions

S’estableix que en cas d’avaria els tècnics han de presentar-se al lloc de la mateixa en un màxim de dues hores, inclosos caps de setmana i festius. Les incidències tècniques que no comporten l’aturada de la instal·lació s’hauran de resoldre en menys d’un mes

Paral·lelament, el Govern municipal ha incoat dos expedients sancionadors a les dues actuals empreses adjudicatàries per falta de manteniment en tres escales mecàniques de la ciutat

Barcelona té 129 instal·lacions d’escales mecàniques, ascensors verticals i ascensors inclinats, un 14% més que al 2015. El 2017 les escales han transportat 28,7 milions de ciutadans i els ascensors han fet un total de 6,3 milions de viatges

S’inclouen enllaços a vídeo i àudio en alta qualitat amb declaracions de Janet Sanz

 

La Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona ha iniciat els tràmits per treure a licitació el nou contracte de manteniment per escales mecàniques i ascensors de la ciutat, pel període 2018-2020 i per un pressupost total de 3,9M€ (IVA inclòs).

Actualment la ciutat compta amb una completa xarxa d’escales mecàniques, ascensors verticals i ascensors inclinats a l’espai públic que permeten salvar els desnivells i assolir dreceres entre àmbits que estan molt distanciats o en els quals és complicat d’accedir-hi. El nou contracte té com a objectiu garantir el correcte funcionament i la màxima qualitat de les 129 instal·lacions d’aquestes característiques que existeixen a Barcelona.

L’Ajuntament de Barcelona treballa des de fa anys per millorar les condicions d’accessibilitat en els barris amb pendents pronunciades, especialment als districtes de muntanya. L’orografia de la capital catalana fa imprescindible optimitzar el servei de les les instal·lacions per ajudar als ciutadans a moure’s amb rapidesa i amb comoditat.

Per aquest motiu, el nou contracte de manteniment introduirà una sèrie de millores per tal de donar una òptima resposta als usuaris. Aquestes passen per un major control de la gestió dels equips, paràmetres d’avaluació del servei més transparents i equilibrats i clàusules socials i criteris de contractació pública sostenible.

Els plecs del nou contracte defineixen que aquest tindrà una durada de dos anys, prorrogable a dos anys més, fixen un personal mínim d’atenció del servei (on s’inclouen 7 tècnics oficials i 3 tècnics de servei de control, telecomandament, informació i comunicació amb dedicació exclusiva) i introdueixen l’obligatorietat que tots els vehicles del contracte siguin elèctrics.

El nou contracte mantindrà l’actual horari de funcionament, tots els dies de l’any de 7:00 a 23:00 hores, donant servei 16 hores de manera ininterrompuda, amb possibilitat d’adaptar-lo en alguns casos, si s’escau, per facilitar la connexió amb el transport públic. El nou servei es gestionarà de manera unitària, amb un sol lot. Es pretén que aquesta exclusivitat es pugui traduir en una millor prestació del servei, major atenció al centre de control, reducció del temps de resposta, disponibilitat del responsable operatiu, etc.

 

Reduir les incidències

La disponibilitat global de les escales mecàniques (període en el qual funcionen sense incidències) ha estat d’un 96,19% aquest 2017 i en el cas dels ascensors, aquesta disponibilitat s’ha situat en un 95,21%. En aquest sentit, i per tal de minimitzar la durada d’aquestes incidències el nou contracte introdueix els següents punts:

En primer lloc, es fixa un termini d’atenció presencial màxim de dues hores durant tota la setmana (caps de setmana i festius inclosos), des que es genera una avaria que atura una instal·lació fins que arriba un tècnic de manteniment per a resoldre-la i s’inclouen uns paràmetres de compliment més estrictes, amb repercussió econòmica sobre la facturació en cas d’incompliment.

També s’incorporen limitacions de temps de resolució de menys d’un mes per a totes aquelles incidències que si bé no provoquen l’aturada de la instal·lació, poden comportar molèsties tant als usuaris com als veïns més propers (panells d’informació lluminosos avariats, sistema de control a distància fora de servei, etc.).

Al marge del nou contracte, i amb l’objectiu de garantir el millor servei de les escales i els ascensors, l’Ajuntament de Barcelona ha incoat dos expedients sancionadors a Eulen, SA. I Thyssenkrupp Elevadores, les dues actuals adjudicatàries del contracte de manteniment 2015-2018, per un possible incompliment o incompliment defectuós de les obligacions i condicions d’execució del contracte establertes en el plec de condicions tècniques. Concretament, en relació al mal manteniment de les escales mecàniques del carrer Móra la Nova, passeig de la Vall d’Hebron i del carrer Beat Almató. Les sancions poden arribar fins el deu 10% de l’import d’adjudicació del contracte respectiu.

 

Millores en la informació a l’usuari

Paral·lelament al nou contracte, l’Ajuntament de Barcelona també té previst avançar en la implantació de pantalles LED informatives i fer una nova proposta d’identificadors i senyalització del transport vertical a Barcelona (actualitzar la senyalització existent, augmentar el grau d’identificació/visualització de la senyalització, millorar l’efectivitat dels missatges).

Les dues mesures tenen com a objectiu afavorir l’experiència d’ús d’aquests sistemes de transport i posar-los en valor dins la xarxa de mobilitat de la ciutat de Barcelona.

 

Increment de les instal·lacions

El 2015 la ciutat comptava amb 113 instal·lacions (79 escales, 31 ascensors verticals i 3 ascensors inclinats). A dia d’avui el nombre d’equips s’han incrementat en un 14% i ja arriben fins als 129 (85 escales, 40 ascensors verticals i 4 ascensors inclinats).

Aquest 2017, les escales mecàniques han transportat 28,7 milions de ciutadans i els ascensors han realitzat un total de 6,3 milions de viatges.

 

Els districtes que compten amb aquestes instal.lacions són:

– Sarrià-Sant Gervasi: 6 escales mecàniques i 2 ascensors.
– Gràcia: 20 escales mecàniques.
– Sants-Montjuic: 7 escales mecàniques i 8 ascensors.
– Horta-Guinardó: 32 escales mecàniques, 9 ascensors i 3 ascensors inclinats.
– Nou Barris: 17 escales mecàniques, 18 ascensors i 1 ascensor inclinat.
– Sant Andreu: 3 escales mecàniques i 2 ascensors.
– Sant Martí: 1 ascensor.

Les primeres escales mecàniques que es van col·locar amb l’objectiu de salvar carrers amb forts pendents van ser a l’any 1987, a la Baixada de la Glòria, a les quals van seguir les de Montjuïc, l’any 1991. El primer ascensor a l’espai públic de la ciutat, data de l’any 1999.

 

______________________________

Material relacionat:

> VÍDEO DE LA DECLARACIÓ: Descarregar arxiu alta qualitat

> ÀUDIO DE LA DECLARACIÓ: Descarregar arxiu alta qualitat

______________________________





Paraules clau

ascensors/