Barcelona actualitza el model d’escola bressol per adaptar-se a les necessitats de les famílies : Servei de Premsa

Barcelona actualitza el model d’escola bressol per adaptar-se a les necessitats de les famílies

23/02/2018



Temps estimat de lectura: 8 minuts

El curs 2018-2019 es farà una prova pilot a la nova escola bressol Aurora, oferint per primera vegada grups amb horaris de matí i grups de tarda

Les escoles bressol obriran espais per als veïns i veïnes fora de l’horari lectiu

El curs 2018-2019 es reduirà la ràtio per alumne i s’afegirà a les plantilles una educadora social en els barris més vulnerables

Es revisaran les ràtios de les 98 escoles bressol municipals de la ciutat des d’ara i fins l’any 2022

El curs escolar 2018-2019 la nova EBM Aurora endegarà també una prova pilot incorporant un espai sòcioeducatiu on les famílies podran rebre també assessorament de serveis socials i informació dels serveis de salut

Al llarg dels darrers sis mesos, un centenar de professionals de diferents àmbits de l’educació, la salut i els serveis socials han debatut sobre com adaptar a les noves necessitats el model d’atenció a la petita infancia de la ciutat

 

L’Ajuntament de Barcelona flexibilitzarà l’horari de les escoles bressol. Així, el curs 2018-2019 es farà una prova pilot a la nova escola bressol municipal Aurora, al Raval, amb la què s’oferirà per primera vegada grups amb horaris diferents, grups de matí des de les 9h i grups de tarda fins a les 19h, per tal de facilitar la conciliació laboral i familiar de les famílies.

 

 

Aquest model s’anirà implantant en els nous centres que s’obrin en els propers anys, i s’estudiarà com implantar-ho també progressivament en la resta dels 98 centres públics d’educació infantil de la ciutat, en funció de les necessitats socials i realitats dels diferents barris de la ciutat. Per tal de copsar com valoren les famílies el servei de les EBM, en el període de preinscripció per al curs 2018-2019, es passarà un qüestionari als pares que matriculin als seus fills en una escola bressol municipal en el qual també es demanarà les necessitats horàries de les famílies per conèixer si són horaris fora dels habituals.

A la mateixa EBM Aurora, també s’obrirà un nou espai socioeducatiu on les famílies amb infants en situació de vulnerabilitat i risc social rebran tant el suport de professionals de l’àmbit docent com dels serveis socials. La voluntat és que al mateix centre escolar on els nens estan escolaritzats, les famílies puguin rebre suport i assessorament dels serveis socials i informació de programes de criança com el “Ja tenim un fill” , projecte compartit amb els serveis de salut. Un cop acabi el curs escolar 2018-2019, s’avaluarà la prova pilot per mirar d’estendre’l a altres barris amb població especialment vulnerable.

Aquestes són dues de les mesures destacades que es posaran en marxa el proper curs 2018-2019, després de l’ampli debat impulsat per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona al llarg dels darreres sis mesos.

En el seu discurs, l’alcaldessa ha afirmat que l’espai que representen les escoles bressol és “absolutament clau perquè és on es comencen a formar els futurs ciutadans i les persones que han de contribuir a fer un futur millor”. “El 0-3 és essencial per la seva funció educativa i també social. La igualtat d’oportunitats comença en aquest punt”, ha afegit.

Colau ha recordat que el consistori preveu ampliar les escoles bressol amb 10 centres nous i ha incrementat les hores de suport. I ha posat en valor que l’equip de Govern va recuperar la gestió pública de la xarxa i va revertir un inici de privatització impulsat en l’anterior mandat. “Treballem per ampliar encara més recursos, i per això cal reclamar a les administracions amb competències en l’àmbit que hi posin la seva part per consolidar i donar el màxim suport a les escoles bressol, que són un peça clau per tenir la ciutat més humana i més justa que volem construir”, ha reblat.

 

Repensar els serveis d’atenció a la petita infància

L’objectiu és repensar com s’ha de millorar la xarxa d’atenció a la petita infància de la ciutat i identificar quines modificacions cal introduir per respondre a les formes noves de vida de les famílies. En aquest procés hi han participat un centenar de representants dels diferents sectors que treballen en l’atenció als nens i nenes entre 0 i 3 anys. El debat ha comptat amb mestres i professionals d’educació infantil, famílies, experts universitaris, professionals de la salut, professionals dels serveis socials, així com representants de les diferents administracions públiques.

El procés de reflexió ha rebut el nom de Impulsem. Educació i petita infància i les conclusions advoquen per un model d’atenció a la petita infància més integral, més diversificat i més flexible que ofereixi diferents opcions a les famílies dels infants menors de tres anys. Les accions que es posaran en marxa responen a vuit grans objectius:

– Visibilitzar i posar en valor la petita infància i donar a conèixer a la comunitat educativa i social la importància i reconeixement 0-6 com a única etapa educativa per garantir-ne la universalitat i equitat per a tots els infants
– Tenir major coneixement de les necessitats de les famílies durant la criança, com a primer pas per adaptar els serveis a les noves necessitats
– Conèixer els serveis, recursos i iniciatives comunitàries de cada barri que poden oferir atenció als infants i a les famílies
– Garantir una atenció individualitzada de qualitat, que respecti les necessitats dels infants i de les seves famílies, amb especial atenció a la infància en risc, i garantir l’acompanyament necessari de salut, serveis socials i educació.
– Definir i consensuar un model de l’etapa d’educació infantil, amb la participació de tota la comunitat educativa (famílies, professionals, centres formadors,…) i vetllant per la seva coherència en la pràctica educativa
– Potenciar la coordinació i el treball en xarxa dels diferents agents de la xarxa 0-6
– Potenciar la formació i l’assessorament a mida a tot l’equip de professionals
– Oferir l’oportunitat d’us dels espais de les escoles bressol al barri, per donar resposta a altres necessitats d’infants i famílies

 

Espais d’escoles bressol, més enllà de l’horari lectiu

Una de les accions destacades que es posaran en marxa en els propers mesos consistirà en obrir espais de les escoles bressol a les famílies i al veïnat en horari en què no estigui obert com a centre educatiu. L’objectiu és oferir un espai segur i condicionat per a la petita infància per a altres usos educatius i comunitaris.

 

Suport a les escoles dels barris amb més població vulnerable

En els barris amb una major presència de població vulnerable, a banda d’obrir els patis i els espais multiús de les escoles bressol municipals, els centres disposaran d’un professional que acompanyarà infants i famílies fora de l’horari lectiu en aquests espais oberts. L’objectiu és empoderar i donar recursos a les famílies en risc d’exclusió social. L’horari que s’està estudiant és de 17h a 20h, i estaria obert no només a les famílies matriculades a l’escola bressol, sinó també a les que no ho estiguin.

Igualment, al setembre de 2018 es començaran a reduir el nombre d’alumnes per aula a 18 escoles bressol municipals dels barris prioritaris on es desenvolupa el Pla de Barris: Raval Sud, Gòtic Sud, La Marina, Trinitat Vella, Baró de Viver, Bon Pastor, Sant Genís, Teixonera, Besós-Maresme, Trinitat Nova, Roquetes, Vallbona, Torre Baró i Ciutat Meridiana. De les 18 EBM, en 9 es reduirà el nombre d’infants per grup, en altres 8 s’incrementarà la plantilla mantenint el nombre d’infants per grup, i a una s’incrementarà les hores d’atenció dels professionals, mantenint el nombre d’infants per grup.

Així, d’unes ràtios de 8 infants a grups de lactants (P0), 13 infants a grups de caminants (P1) i 20 infants a grups de grans (P3) es passarà a 7 infants a lactants, 11 infants a caminants, i 18 infants a grans. En aquelles escoles bressol municipals que tot i estar situades a zones del Pla de Barris o zones amb alt percentatge de famílies en risc d’exclusió social, no es pot reduir el nombre de places, s’ampliarà el personal educatiu.

En aquests mateixos territoris, també s’incrementaran les hores de suport als infants incorporant educadores de serveis socials perquè facilitin l’atenció als nens i nenes en les mateixes escoles i s’ampliarà l’horari de suport als infants amb necessitats educatives especials (infants diagnosticats amb TDAH, infants en risc, refugiats…).

I s’estendrà a altres escoles bressol municipals els projectes de col•laboració amb les associacions dels entorns, tal i com succeeix en els projectes Ubuntu o Mima’t de suport a la criança i atenció a les famílies amb infants.

 

Revisió de les ràtios a totes les escoles bressol municipals

Tot i que la reducció de ràtio, o increment de personal en el seu cas, es començarà a fer a les escoles bressol dels barris que compten amb Pla de Barris, en els propers mesos es començarà a estudiar cas per cas, les necessitats de cada una de les 98 escoles bressol municipals de la ciutat. L’objectiu és millorar l’atenció individualitzada a cada infant.

D’aquesta manera, entre el 2019 i el 2022 es vol donar la resposta més adient a les necessitats de cada un dels centres, bé sigui amb una baixada de la ràtio per aula, bé sigui incorporant Professionals de reforç a la plantilla.

 

Incrementar els serveis de suport a la criança en els primers moments

Les conclusions del procés Impulsem, Educació i Petita Infància també plantegen la necessitat de programes de suport i acompanyament maternoinfantl des dels primers mesos de vida de l’infant, moment en què les famílies s’apropen per primera vegada als Centres d’Atenció Primària amb les criatures.

La voluntat és crear la figura d’una professional especialitzada en acompanyar en el procés de derivació de les famílies als serveis de salut, serveis socials i educació. Les famílies rebrien així assessorament no només dels professionals de la salut, sinó també dels de serveis socials i del professionals del sector de la pedagogia.

En aquesta mateixa línia, es crearà una app de serveis a la petita infància, on es recollirà el catàleg de serveis i recursos comunitaris per a nens i nenes menors de tres anys de cada un dels 73 barris de la ciutat per tal que les famílies puguin conèixer tots els suports i eines que tenen al seu abast, i a prop de casa.

 

Continuant la reflexió sobre el model d’atenció a la petita infància

El consistori té previst plasmar la revisió del model educatiu de les escoles bressol a partir de l’elaboració d’un Llibre Blanc de les Escoles Bressol de Barcelona, que dóna continuïtat al procés endegat en els darrers sis mesos i fixi les bases del model d’escola bressol municipal: l’escola com a eix vertebrador de l’atenció a la petita infància, l’escola inclusiva, de treball amb la comunitat i per la comunitat, compensadora de desigualtats, de suport i acompanyament a la criança.

En aquest sentit, és previst posar en marxa un grup de treball entre l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona, el CEB, professionals de l’educació i entitats educatives per reflexionar i analitzar no nomes l’etapa 0-3, sinó l’etapa 0-6 en el seu conjunt, impulsant espais de coordinació en el territori entre el primer i el segon cicle de l’educació infantil.

 

Procés Impulsem. Educació i Petita Infància

El procés de debat Impulsem, Educació i Petita Infància es va iniciar a la primavera de 2017, quan es van realitzar 30 entrevistes personalitzades a professionals d’alta qualificació, entre ells directors/es d’EBM, educadores d’EBM, direccions de llar d’infants, representants de les administracions, educadors d’espais familiars, representants de l’associació Bressol Indignades, famílies, representants de l’associació Rosa Sensat, entitats del tercer sector, pedagogs, professors universitaris, i representants dels sindicats.

A partir d’aquestes entrevistes, es va elaborar un document base amb unes primeres propostes, sobre les que es va debatre a unes jornades celebrades el dia 12 de maig i en les quals van participar prop de 250 professionals de l’educació, els serveis socials i els serveis de salut.

Posteriorment, fins a la tardor de 2017, han estat treballant, d’una banda, tres grups focus de treball, amb prop d’un centenar de persones. Els tres grups focus estaran formats per prop d’un centenar d’experts en l’àmbit educatiu, educadores d’escoles bressol i representants de famílies i entitats relacionades amb infància, així com representants de diferents administracions de serveis socials i salut, Tots ells són qui han analitzat i elaborat el document que han donat lloc a les propostes concretes referides a:

1. El model d’escoles bressol municipals

2. Com donar resposta a l’àmplia i renovada demanda social de serveis socioeducatius no escolars per a la infància 0-3

3. Articulació de la franja d’edat entre els 0 i els 6 anys

Finalment, s’ha elaborat el document definitiu de propostes i accions concretes a dur a terme, on es recullen les diferents accions que es posaran en marxa a partir del proper curs 2018-2019, i el calendari per als cursos següents.





Paraules clau

educació/