L’Ajuntament limita l’obertura de restaurants, bars, botigues amb degustació, autoserveis, bodegues, locals musicals i de lloguer de vehicles a Sant Antoni : Servei de Premsa

L’Ajuntament limita l’obertura de restaurants, bars, botigues amb degustació, autoserveis, bodegues, locals musicals i de lloguer de vehicles a Sant Antoni

23/02/2018



Temps estimat de lectura: 7 minuts

Ha aprovat inicialment un nou Pla d’Usos amb el qual el Districte de l’Eixample vol evitar que la propera implantació de la superilla, i l’obertura del mercat remodelat de Sant Antoni tinguin efectes negatius en la qualitat de vida del barri

L’àmbit de regulació és el barri de Sant Antoni, excloent les finques que donen façana a l’avinguda del Paral·lel, excepte les de l’illa dels carrers Parlament i Viladomat, i les de la Gran Via de les Corts Catalanes

Els locals de concurrència pública i alguns establiments comercials queden restringits a partir de criteris de densitat, i de les distàncies entre uns i altres, i es tenen en compte els que hi ha fora de l’àmbit del districte

 

L’Ajuntament de Barcelona va aprovar ahir inicialment un nou Pla especial urbanístic d’establiments de concurrència pública i altres activitats: el Pla d’Usos de Sant Antoni, que regula tot el barri excloent les finques que donen façana a l’avinguda del Paral·lel, excepte les de l’illa dels carrers Parlament i Viladomat, i les de la Gran Via de les Corts Catalanes (Adjuntem mapa detallat de l’àmbit en un document annex).

 

L’objectiu d’aquest pla és prevenir els possibles efectes col·laterals que podrien tenir dues grans millores que es produiran ben aviat al barri de Sant Antoni: l’obertura del mercat de Sant Antoni remodelat, per una banda, i la imminent implantació d’una superilla, per l’altra. Aquests dos projectes contribuiran sense cap dubte a millorar el barri de Sant Antoni, però també podrien generar, justament per aquesta millora substancial, efectes no volguts (com ara l’expulsió de l’activitat econòmica o els negocis de proximitat, que tradicionalment han caracteritzat el barri). Efectes que es tractaran d’evitar amb la normativa que ara inicia la tramitació i amb la qual es persegueix l’objectiu de preservar la diversitat i la gran riquesa del comerç de proximitat del barri.

El pla d’usos és un instrument de caire urbanístic utilitzat per l’Ajuntament per posar ordre a determinats processos d’implantació d’activitats que es produeixen en un territori determinat, d’acord amb uns principis de protecció de determinats entorns, i de la qualitat de vida del veïnat que hi viu. L’objectiu d’aquest tipus d’intervenció municipal és garantir que hi hagi un equilibri en la implantació d’activitats i serveis en el territori. Persegueix el manteniment de la massa residencial, i la convivència entre els diferents usos urbans.

El primer pas per iniciar un procés de regulació d’aquestes característiques és una suspensió de llicències, que en el cas de Sant Antoni va tenir lloc al mes de febrer de 2017, concretament és vigent des del 27 de febrer de 2017. Immediatament es va analitzar en profunditat la situació del territori per fixar, a través d’aquest pla, els criteris a partir dels quals poder regular la nova implantació d’aquestes activitats. En general, es tracta de criteris restrictius i que condicionen l’admissió d’establiments d’aquests tipus. N’hi ha, fins i tot, que es prohibeixen.

El Pla d’Usos de Sant Antoni imposarà limitacions en activitats de concurrència pública que es vulguin implantar de nou al barri (de restauració sobretot, però també musicals, esportives, jocs i atraccions i audiovisuals), també a alguns establiments comercials que s’assimilen a les activitats de restauració (orxateries, plats preparats, degustació, etc.), les botigues anomenades de conveniència i autoserveis, i els establiments comercials relacionats amb el turisme (lloguers de bicicletes i altres vehicles, taquilles, informació i venda de serveis turístics, etc.).

Per altra banda, el pla d’usos prohibirà a Sant Antoni la implantació d’establiments amb activitats de jocs i atraccions, excepte les ludoteques; els establiments comercials que tinguin màquines expenedores d’aliments, i els establiments que tot i no ser hotelers, lloguen espais per hores, és a dir, els anomenats “meublés”.

 

La limitació s’establirà a través de diferents eines: densitat i distàncies entre establiments, i amplades de carrers

La manera com el pla d’usos condiciona i limita la implantació de nous establiments en el territori es regula bàsicament a través de tres tipus d’eines:

– A partir de l’amplada de carrer. S’exigeix una amplada mínima del carrer per poder obrir determinats establiments. En aquest pla d’usos les amplades mínimes que s’estableixen són 20 metres en uns casos, i 25 metres en uns altres.

– Distàncies lineals en relació amb establiments de la mateixa tipologia per evitar l’acumulació d’un mateix tipus d’establiment en zones determinades. En aquest pla d’usos es regulen distàncies mínimes de 400 metres en alguns casos, i de 200 metres en altres casos.

– Densitat de doble radi. Aquest sistema estableix que s’han de respectar les dues condicions: un màxim de 5 establiments de determinada tipologia en un radi de 50 metres i alhora un màxim de 15 establiments també de tipologia determinada en un radi de 100 metres. Aquest mètode permet evitar la concentració d’activitats en un mateix entorn urbà, i alhora regular els impactes de l’acció conjunta de totes les activitats del voltant.

El Pla d’usos de Sant Antoni es remet a l’Ordenança municipal d’activitats i establiments de concurrència pública per aplicar les següents mesures:

– La prohibició d’ubicar establiments que produeixen molèsties acústiques en locals contigus a habitatges.

– Les distàncies mínimes que cal respectar en relació a edificis d’institucions, equipaments docents, residències i centres hospitalaris que són en alguns casos de 100 metres o de 200 metres segons el tipus d’establiments.

 

La normativa aplicada al barri de Sant Antoni

Així doncs, la concreció d’aquestes eines normatives sobre el terreny en el cas de Sant Antoni serà la següent:

 

Activitats no admeses

– Jocs d’atzar, tipologia que inclou salons de joc i màquines recreatives; bingos, i casinos de joc.

– Jocs recreatius.

– Jocs esportius.

– Atraccions recreatives.

– Establiments de qualsevol tipus que continguin màquines expenedores d’aliments.

– Establiments que tot i no tenir la categoria d’hoteler, ofereixen allotjament fraccionat en el temps, inclosos els anomenats “meublés”.

 

Activitats restringides i amb condicionants

Al conjunt de les activitats de restauració, i a la majoria de les comercials assimilables a la restauració se’ls aplica, per tal de regular i limitar la implantació de nous establiments, la regulació en funció de la densitat de doble radi.

Això vol dir que no es podran implantar bars, bars amb restauració menor (que tinguin planxa, o de menjar ràpid), restaurants (ni amb cuina pròpia ni amb càtering), restaurants-bar (ni amb cuina pròpia ni amb càtering), orxateries i gelateries (amb degustació), i salons de banquets en cas que ja s’hagi cobert la densitat de 5 establiments de la mateixa tipologia (afegint també a aquesta condició de densitat els establiments alimentaris amb degustació) en un radi de 50 metres del lloc on es vol implantar el nou establiment.

Tampoc es podran obrir aquests tipus d’establiments si en un radi de 100 metres hi ha un total de 15 establiments del mateix tipus i de les categories d’establiments musicals (totes), d’autoserveis, botigues de conveniència, botigues de plats preparats, comerç alimentari amb degustació, i gelateries i orxateries.

En la categoria d’establiments comercials, els autoserveis de menys de 150 metres quadrats, les botigues de conveniència (amb superfície de venda de menys de 500 metres quadrats i obertes al públic 18 hores), les botigues de plats preparats i les orxateries i gelateries sense degustació, estan condicionats també pel criteri de densitat de doble radi. En un radi de 50 metres quadrats no es podrà superar la quantitat de 5 establiments d’aquests tipus, ni tampoc la quantitat de 15 establiments d’aquests tipus, afegint-hi els de restauració, i els comerços d’aliments amb degustació, en un radi de 100 metres.

Dins del grup d’activitats de pública concurrència, les activitats esportives en recintes coberts (centres gimnàstics, aeròbics i similars), i els establiments de telecomunicacions, també coneguts com “locutoris”, queden limitats pels criteris de distàncies lineals, i d’amplada de carrer. Així doncs, no s’autoritzaran llicències en cas que existeixin altres de la mateixa tipologia a una distància inferior als 200 metres lineals. I només es podran ubicar nous establiments d’activitats esportives en carrers més amples de 20 metres.

Les activitats de tipus musical queden també limitades per la condició de distància lineal, en aquest cas la distància mínima és de 400 metres (si n’hi ha d’altres de la mateixa tipologia no s’hi podran ubicar), i per l’amplada del carrer mínima, que és de 25 metres en aquest cas. Es troben dins d’aquesta tipologia els següents establiments: bars musicals, bars musicals amb música en directe (sense pista de ball), discoteques, sales de ball, sales de festes, cafès teatre, cafès concert, sales de concerts, establiments amb règims especials, restaurants musicals, i els establiments d’activitats audiovisuals amb aparells electrònics o audiovisuals (els anomenats “karaokes”).

Els supermercats a partir de 150 metres quadrats quedaran també limitats en funció de la distància lineal de 400 metres amb altres de la mateixa categoria i en funció de l’amplada del carrer, que haurà de tenir un mínim de 20 metres. Aquestes condicions també s’imposen a establiments d’exposició i venda o lloguer de motos i complements, i als establiments de reparació i de material de vehicles. Els establiments de venda i lloguer de bicicletes i d’altres vehicles de mobilitat personal que no siguin motos tenen una limitació per distància lineal de 200 metres, i es podran establir també en carrers d’un mínim de 20 metres d’amplada.

Els establiments d’exhibició sexual, els de material pornogràfic, i els locals de prostitució a banda de complir aquests condicionants, se’ls aplica la regulació general de ciutat prevista a l’Ordenança municipal d’activitats i d’establiments de concurrència pública de Barcelona pel que fa a les distàncies mínimes que han de mantenir respecte a equipaments docents, edificis d’institucions públiques, hospitals i residències assistides, que és de 200 metres.

Finalment, els establiments destinats a la comercialització de serveis turístics es limiten per la distància lineal de 400 metres amb altres de la seva categoria.

 

Sant Antoni, un barri saturat

El motiu pel qual l’Ajuntament de Barcelona es va plantejar, ara fa un any, iniciar el procés d’elaboració d’un pla d’usos per regular l’activitat té a veure amb l’alta saturació existent actualment en aquest entorn, molt per sobre de les necessitats intrínseques dels residents, i sobretot en les possibilitats que els projectes que s’estan consolidant en aquest barri (com ara la implantació de la superilla o la propera obertura del mercat de Sant Antoni remodelat) contribueixin a modificar el paisatge i el caràcter de barri.

Els estudis previs realitzats per elaborar el pla d’usos van detectar un total de 589 llicències atorgades a establiments de pública concurrència i comerços (de les tipologies que regula el pla), entre les quals predominen clarament les de restauració, ja que n’hi ha un total de 445. Sense una regulació específica, aquests establiments podrien canviar la seva llicència amb certa llibertat. Per altra banda, els estudis previs també van detectar l’existència d’un 7,6% de locals buits que podrien acollir aquestes activitats.





Paraules clau

comerç/ Eixample/