Els Serveis Socials registren un nou màxim històric l’any 2017 i atenen més de 81.000 persones : Servei de Premsa

Els Serveis Socials registren un nou màxim històric l’any 2017 i atenen més de 81.000 persones

25/02/2018



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Es tracta d’una pujada del 9,9% en només dos anys, en un escenari generalitzat d’increments en tots els capítols de l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS)

Des de l’any 2014 el pressupost de l’IMSS ha crescut un 62%, fins als 154,47 milions d’euros liquidats de l’any passat

 

L’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) de l’Ajuntament de Barcelona ha finalitzat l’any 2017 amb les xifres d’atenció més altes de la seva història. En concret, durant l’any passat es van atendre en algun dels 40 Centres de Serveis Socials (CSS) que hi ha la ciutat un total de 81.638 persones, un 9,9% més de les 74.237 que es van atendre durant l’any 2015. En paral•lel, el nombre de visites també va marcar un nou màxim, amb 193.386, tot i que en aquest cas l’increment percentual no és tan gran. Les xifres deixen entreveure dues realitats paral•leles: per una banda, que la recuperació de la situació econòmica general està lluny de repercutir en totes les famílies per igual i, per l’altra, que els Serveis Socials municipals són cada cop més coneguts per la ciutadania, que els visiten en moltes ocasions per demanar informació.

 

2014: 73.027 Persones ateses als CSS / 191.934 Atencions fetes pels CSS

2015: 74.237 Persones ateses als CSS / 191.956 Atencions fetes pels CSS

2016: 77.737 Persones ateses als CSS / 192.824 Atencions fetes pels CSS

2017: 81.638 Persones ateses als CSS / 193.386 Atencions fetes pels CSS

 

La bona notícia, més enllà de l’extensió d’aquests serveis municipals, és que tot plegat s’ha assolit amb un descens dels temps mitjà d’espera per a la primera visita, que a finals de l’any 2015 va assolir un rècord negatiu amb 31,27 dies d’espera. En finalitzar el 2017 es va fixar en 25,04 dies, per sota dels 26,96 dies que es registraven en acabar l’any 2016. El temps d’espera per a la primera visita continua baixant, i en acabar el gener de 2018 se situa al voltant dels 21 dies.

Els registres màxims de les atencions fetes als CSS van de la mà d’un increment generalitzat en tots els capítols de l’IMSS. Així consta en l’informe amb les dades d’activitat de l’Institut corresponents a l’any 2017, que aquesta setmana s’ha presentat al seu Consell Rector. En destaca especialment el pressupost liquidat, que des de l’any 2014 ha experimentat un increment notable del 62%, en passar de 95,32 milions d’euros als actuals 154,47 milions. També el nombre de treballadors, que ha augmentat des dels 599 a finals de l’any 2014 fins als 665 en acabar l’any passat .

Pel que fa al nombre de contractes, l’any passat van estar vigents un total de 140, que sumen un total de 90,81 milions d’euros (el 95% d’aquesta quantitat es va assignar després d’un procediment obert), mentre que als convenis signats s’hi van destinar 5,8 milions d’euros (sobretot enfocats a la inserció laboral, que suposen el 58% del total). En aquest punt mereix especial atenció el Programa Làbora, que l’any passat va aconseguir tancar un total de 2.362 contracte d’inserció laboral de persones en situació de vulnerabilitat, la qual cosa representa un increment del 20%.

Sota el paraigües de l’IMSS també es van destinar durant l’any passat 1,54 milions d’euros al programa ‘Àpats en companyia’ (un 7,37% més que l’any anterior); 3,86 milions d’euros al programa ‘Àpats a domicili’ (un 13,67% més); i fins a un total de 9,47 milions d’euros a ajuts econòmics d’inclusió (un 13,44% d’increment, i sense comptar els gairebé 19 milions d’euros destinats al Fons d’Infància 0-16, famílies monoparentals i B-Mincome). Altres dades destacables són la consolidació dels Punts d’Assessorament Energètic (PAE), que van atendre 23.000 persones; l’augment notable en el nombre de Programes Individuals d’Atenció (PIA) realitzats, amb 7.614 i un increment anual del 46%, o bé l’expansió del Servei d’Ajuda a Domicili (SAD) fins al rècord d’atendre 24.122 persones i destinar-hi 75,08 milions d’euros (un increment pressupostari del 14,5% en un sol any).

 

L’Institut municipal més gran

El Consell Rector de l’IMSS celebrat aquesta setmana també ha servit per aprovar definitivament la compactació sota aquest mateix paraigües de la Direcció d’Intervenció Social (SIS) i de la Direcció d’Urgències i Emergències Socials. Tot i que aquests serveis ja treballaven de forma coordinada amb els serveis socials, la compactació ha de potenciar la vinculació al territori, una visió global i una actuació cada cop més eficaç i contínua. Com a resultat de la integració, de fet, l’IMSS passarà a convertir-se en l’institut municipal més gran de l’Ajuntament en pressupost i en volum de serveis prestats. El nou IMSS passarà a tenir 992 treballadors, gestionarà 150 equipaments i tindrà un pressupost de 250 milions d’euros.

Més enllà d’aquesta compactació, però, i igualment en l’àmbit organitzatiu, l’any 2017 ha suposat un avenç important per a l’IMSS, que ha vist com es posava en marxa l’Oficina de Prestacions Socials i Econòmiques al número 344 del carrer Aragó. Aquesta és una de les 20 accions que contempla el Pla d’Acció Impulsem 2017-2021 per modernitzar els serveis socials de la ciutat, dissenyada concretament per desburocratitzar i agilitzar determinats tràmits. L’Impulsem ha començat d’aquesta manera amb l’aplicació de les mesures concretes que s’havien debatut prèviament amb tots els actors implicats, incloses les persones usuàries dels serveis socials, entitats i professionals per detectar quines són les modificacions que cal fer per repensar el model d’atenció social bàsica i adaptar-lo al nou context socioeconòmic.

 

Descarregar tall d’àudio (WAV)





Paraules clau

Serveis Socials/