L’Ajuntament invertirà 1,7M€ per avançar en la digitalització dels comerços i mercats de la ciutat : Servei de Premsa

L’Ajuntament invertirà 1,7M€ per avançar en la digitalització dels comerços i mercats de la ciutat

10/03/2018



Temps estimat de lectura: 5 minuts

La mesura forma part de l’Estratègia de Digitalització del Comerç de Proximitat endegada pel consistori

Preveu diferents accions perquè els comerços i mercats vagin incorporant la venda on line, i puguin convertir les botigues en veritables punts de contacte amb la clientela, tot i que la posterior venda es pugui fer per altres canals

Durant els anys 2018 i 2019, es destinaran 980.000€ per a ajuts i subvencions a la digitalització dels comerços

Es crearà un catàleg d’aplicacions per al comerç, un radar tecnològic que informi sobre les darreres novetats, un recull de casos d’èxits de comerços de la ciutat i un directori de comerços de la ciutat que venen on line

S’adjunten talls d’àudio i vídeo del regidor de Turisme, Comerç i Mercats, Agustí Colom

L’Ajuntament de Barcelona invertirà 1,7M€ en els propers dos anys per avançar en la digitalització dels comerços i els establiments del mercat. L’objectiu és aconseguir que el conjunt del comerç compti, com a mínim, amb una presència bàsica a la xarxa.

El regidor de Turisme, Comerç i Mercats, Agustí Colom, ha destacat que “el nostre comerç ja té una presència a Internet, però és de forma feble i bàsica. El que ens plantegem des del consistori, juntament amb el comerç de la ciutat, és poder acompanyar-los i donar-los les eines i instruments perquè puguin desenvolupar noves eines digitals, de venda on line, de l’ús de les xarxes socials per afavorir el seu propi establiment… I ho fem conjuntament, de manera que el sector continuï professionalitzant-se i tingui una major capacitat de poder competir, en benefici de preservar el model de proximitat que caracteritza la nostra ciutat”.

La mesura preveu diferents accions perquè els establiments vagin incorporant la venda on line i puguin convertir les botigues en veritables punts de contacte amb la clientela. D’aquesta manera, l’Oficina d’Atenció a les Empreses de Barcelona Activa posarà a disposició dels comerciants i entitats una eina perquè puguin fer un primer diagnòstic de quin és el seu nivell de maduresa digital i sobre l’itinerari que hauran de seguir cada un per avançar. També s’informarà sobre les línies de subvencions que tenen al seu abast. Aquest diagnòstic serà preceptiu per a tots els comerços que vulguin sol•licitar ajuts municipals per a la digitalització i la tasca de formació se centrarà sobretot en els comerços amb un perfil digital més baix.

El diagnòstic servirà també perquè l’Oficina de Transformació Digital pugui disposar de les bases de dades on es plasmi el procés de transformació digital del comerç de Barcelona any a any.

A partir d’aquí s’estudiarà cada cas i es proposarà a cada establiment es un model pautat de formació, suport tècnic i econòmic per acompanyar-los:

– Formació: Definició d’itineraris de formació tenint en compte el nivell de maduresa digital de cada comerç
– Assessorament i acompanyament: Servei d’assessorament i acompanyament en el seu procés de transformació digital ofert des de l’OAE
– Suport econòmic: Definició de diferents ajuts econòmics que facilitin les inversions necessàries que ha de fer el comerç per realitzar la seva transformació digital
– Coneixement: Recull d’informació sobre la transformació digital per al comerç, les noves tecnologies i experiències d’altres comerços o de les proves pilot
– Proves pilots: Implantacions a petita escala i en el territori de noves solucions i tecnologies donant sortida a demandes del sector i dels consumidors.

Per avançar en aquest procés, es crearà un nou catàleg de formacions que podran ser presencials, semi-presencials o totalment en línia i respondran a cinc nivells de maduresa de cada un dels comerços. La formació està pensada per ser molt pràctica, de manera que en acabar-la els establiments hagin pogut avançar un nivell de maduresa (tinguin ja un web, un perfil a les xarxes socials o un pla de màrketing digital, per exemple).

 

Presència de la venda on line a Barcelona

La compra en establiments físics convencionals continua sent predominant entre els consumidors barcelonins, tot i que els canvis dels darrers anys han donat lloc a l’aparició d’un nou perfil de consumidor que compra tant en botigues físiques com en botigues de venda on line i es comunica directament amb els establiments i amb altres consumidors.

De tota manera, el perfil del veí barceloní que compra en línia encara es correspon amb el de l’adoptador d’innovacions tecnològiques: és home, i predominantment jove. I tot i que en el 58,4% dels casos, la compra en línia és ocasional, s’observa una tendència a augmentar la freqüència d’aquestes compres per Internet.

A l’altra banda, i segons l’Estudi de Maduresa Digital del Comerç presentat a principis de 2017, el 62,75% dels comerços analitzats disposen d’un web publicat a Internet, però només el 42,86% realitza actualització de continguts regularment.

Tan sols un 7,71% dels comerços analitzats presentaven un nivell de maduresa digital avançat i una proposta omnicanal als seus consumidors. També es va constatar l’existència de bretxes digitals entre diferents grups de comerços depenent de la seva ubicació al territori, de la seva pertinença a cadenes comercials o del sector d’activitat al que estan dedicats.

 

Generar coneixement

Més enllà de la formació que els diferents professionals rebin per avançar en la digitalització, és necessari que els comerciants coneguin les darreres novetats en programes i aplicacions digitals per al comerç.

Amb aquest objectiu, es crearà un catàleg d’aplicacions per al comerç, un radar tecnològic que informi sobre les darreres novetats que van apareixent, un recull de casos d’èxits de comerços de la ciutat que puguin servir com a exemples per a altres establiments amb una menor maduresa digital, un directori de comerços de la ciutat que venen on line… Totes les dades que s’obtinguin en el procés seran compartides amb l’Observatori del Comerç de Barcelona

També s’habilitarà un web on es recollirà la informació i eines que es vagin desenvolupant en el marc del programa: eina per al diagnòstic de la maduresa digital, catàleg i agenda de formació, catàleg d’ajuts, secció de notícies, agenda d’esdeveniments, catàleg d’aplicacions per al comerç, casos d’èxit, radar tecnològic, o sol•licitud de cita amb l’Oficina de Transformació Digital.

Les diferents eines estaran recollides en un web de transformació digital, on també es recollirà progressivament tota la informació i eines que es desenvolupin.

 

Subvencions per a la digitalització

El consistori compta amb un pressupost de 340.000 € per al 2018 i 640.000 al 2019 per a ajuts i subvencions a la digitalització dels comerços. Es preveuen dues línies d’ajuts per als comerços individuals, una per a l’obtenció de presència bàsica a Internet, i una altra per al desenvolupament d’una presència activa a Internet. També es preveu una línia destinada a les associacions i entitats de comerciants per a l’ampliació de la cartera de serveis que ofereixen als comerços.

 

______________________________

Material relacionat:

> VÍDEO DE LA DECLARACIÓ: Descarregar arxiu alta qualitat

> ÀUDIO DE LA DECLARACIÓ: Descarregar arxiu alta qualitat

______________________________





Paraules clau

comerç/