Obert el període per optar als primers Baixos de Protecció Oficial del districte de Ciutat Vella : Servei de Premsa

Obert el període per optar als primers Baixos de Protecció Oficial del districte de Ciutat Vella

19/03/2018



Temps estimat de lectura: 7 minuts

En total són 9 locals municipals que l’Ajuntament de Barcelona posa a disposició de la ciutadania amb lloguer assequible i que estaran en marxa el proper mes de setembre. Al 2019 s’inclouran 5 locals més

Els BPO són una nova forma de protecció i promoció dels usos econòmics i comunitaris d’interès ciutadà al districte, profundament arrelada a la vida veïnal

L’objectiu és dinamitzar econòmicament aquests locals amb comerç de proximitat i activitat econòmica sostenible i plural per lluitar contra la gentrificació i el monocultiu econòmic, tal i com marca el Pla de Desenvolupament Econòmic, impulsat pel districte de Ciutat Vella i Barcelona Activa

Es busquen projectes relacionats amb les necessitats bàsiques del veïnat, el servei a les persones i la petita producció urbana

Tindran especial consideració els projectes d’entitats o persones vinculades al territori, així com els que apostin per formes de l’economia social i solidària

L’Ajuntament de Barcelona ja ha obert el termini per a la presentació de propostes de dinamització de 9 locals municipals del districte de Ciutat Vella. Aquests estan buits en l’actualitat i es vol impulsar que s’implantin activitats relacionades amb el comerç de proximitat i amb l’activitat econòmica sostenible i plural per lluitar contra la gentrificació i el monocultiu econòmic.

 

 

 

 

Els locals formen part de la nova figura que ha creat l’Ajuntament de Barcelona, la dels Baixos de Protecció Oficial. Aquesta política pública és una nova forma de protecció i promoció dels usos econòmics i comunitaris d’interès ciutadà en el districte, profundament arrelada a la vida veïnal Aquest programa “Local Local” està emmarcat en el Pla de Desenvolupament Econòmic del districte (PDE) i l’impulsen conjuntament el Districte de Ciutat Vella i Barcelona Activa.

La iniciativa busca promoure una economia plural, diversa i sòlida a Ciutat Vella que posi al centre les necessitats de les persones. Una economia que atengui necessitats específiques del veïnat i/o els treballadors i treballadores o que desenvolupi una activitat compatible amb la vida sostenible i quotidiana del barri. Les activitats prioritàries a fomentar són:

Els interessats podran presentar les seves propostes fins al 18 de maig i la voluntat és que els locals puguin estar en marxa al mes de setembre d’enguany. L’Ajuntament de Barcelona farà les actuacions essencials als espais per tal que aquests comptin amb les condicions necessàries per a la nova activitat (instal·lacions, pintura, lavabos…) i seran els adjudicataris els que els adequaran per a la seva activitat específica (decoració, taulells, aparadors…).

Els locals que es posaran a disposició de la ciutadania per iniciatives emprenedores o projectes que ja estan en funcionament impulsats per entitats o empreses compten amb una superfície d’entre 21’61 m2 fins als 78’93 m2, i es troben ubicats a:

Els lloguers seran assequibles i sempre estaran per sota del preu de mercat. Es parteix d’un preu de 8 euros/m2 el primer any, 10 euros/m2 el segon any i 12 euros/m2 el tercer any. A partir d’aquell moment, els preus s’aniran actualitzant segons l’IPC i s’adapta a factors com l’atractivitat de la zona i altres característiques del local, Així, l’adjudicatari del local de 21’61 m2 començarà pagant 172’88 euros i el tercer any el lloguer serà de 259’32.

Les cessions es faran en dues modalitats d’arrendament:

Poden optar a un local societats limitades, cooperatives, associacions, fundacions i altres formes jurídiques. També persones i empresaris a títol individual (autònoms). Aquests hauran de comptar amb un Pla d’Empresa o Pla de Consolidació, tenir al corrent totes les obligacions davant l’Agència Tributària i la Seguretat Social i, només en el cas de les societats, també hauran de tenir personalitat jurídica en el moment de la signatura.

La proposta tècnica, a més del Pla d’Empresa o Consolidació amb la seva corresponent memòria, també ha d’incloure una definició de l’activitat, proposta en forma d’estudi previ d’adequació, distribució i disseny del local, projecte de gestió de l’activitat que analitzi la viabilitat tècnica i econòmica del projecte, i documentació que acrediti l’arrelament al territori.

Per suposat, cap activitat podrà anar en contra del Pla d’Usos del Districte ni de tota la normativa vigent en matèria d’activitat econòmica.

Es valoraran especialment els projectes que proposin activitats que donen resposta a mancances detectades i justificades en l’oferta de béns i serveis de necessitat per al veïnat i que es corresponen amb activitats previstes al PDE; arrelament al territori; adequació de la política de preus a la realitat socioeconòmica on s’ubiqui l’activitat; projectes de l’Economia Cooperativa, Social i Solidària; propostes que siguin un projecte compartit entre diverses persones, entitats o empreses; i projectes promoguts pels següents col·lectius:

Els sol·licitants hauran de prioritzar quins locals els interessen i aquests s’assignaran tenint en compte la preferència d’aquell que hagi obtingut la millor puntuació en el mateix. Els que no resultin inicialment adjudicataris d’algun dels contractes de lloguer passaran a formar part d’una llista d’espera i podran optar a accedir a algun dels locals en el cas que algun dels contractes es resolgui abans de temps. Es farà per ordre de valoració, de millor puntuació a pitjor, sempre que el projecte hagi obtingut la puntuació tècnica mínima exigida.

L’Ajuntament de Barcelona ja està treballant en la segona fase de la iniciativa, amb un mínim de 5 nous locals, que es convocarà l’any 2019. De cara al futur, està previst incloure en aquesta iniciativa tots els locals de futurs edificis que es puguin adquirir per part del consistori al districte, aquells que formen part d’edificis municipals en processos de rehabilitació i tots aquells locals municipals que es vagin quedant lliures.

Aquesta mesura, que forma part del PDE del districte de Ciutat Vella s’uneix a d’altres que s’estan duent a terme per tal de regular i controlar les activitats econòmiques que es duen a terme al districte com són el nou Pla d’Usos, que es va aprovar el passat mes de febrer, i el Pla d’Inspecció que es va desenvolupant al territori.

 

El Pla de Desenvolupament Econòmic de Ciutat Vella 2016-2021

El districte de Ciutat Vella s’ha marcat com dues prioritats essencials el suport i la dinamització econòmica del territori. La voluntat del Govern municipal és la de contribuir a minvar el monocultiu econòmic al voltant de l’oci, la restauració i el turisme que està prevalent actualment al districte. El fenomen conegut com a “gentrificació” suposa també un canvi en la morfologia comercial dels barris, amb la desaparició del comerç de proximitat. Aquesta mesura vol incidir en la mixtura d’usos en els baixos comercials per fer front a aquest fenomen.

En aquesta línia, el districte compta amb el Pla de Desenvolupament Econòmic del districte (PDE), que representa una clara aposta per, entre d’altres coses, potenciar el comerç de proximitat. Una de les mesures claus d’aquest pla és la dinamització de locals buits, que habitualment es coneix com a aixecament de persianes (mesura 2.3), i que és una de les preocupacions més importants que tenen actualment comerciants i veïnat.

A Ciutat Vella és essencial comptar amb una activitat econòmica que permeti construir un nou model econòmic que doni servei a les necessitats del veïnat del districte, més just i sostenible tant per al veïnat del districte, com per a tota la ciutat. És a dir, una activitat econòmica que faci servei directe al veïnat; que sigui sostenible, productiva, que generi i distribueixi riquesa, que solucioni necessitats reals i consolidi sectors desatesos com poden ser les cures, o l’economia circular, així com formes jurídiques més democràtiques, com són les cooperatives.

D’aquí que el districte, en col·laboració amb Barcelona Activa, impulsi una política pública per mobilitzar el parc de locals de propietat municipal per posar-los a disposició del comerç de proximitat per al veïnat i de l’activitat econòmica sostenible i plural. Els objectius d’aquesta iniciativa són:

Aquest programa municipal s’emmarca en el Pla de Desenvolupament Econòmic (PDE) de Ciutat Vella 2016-2021, el document que ha de servir de full de ruta per a l’enfortiment i la transformació socioeconòmica del districte en els propers cinc anys. Els PDEs són una nova eina creada i liderada per Barcelona Activa per afavorir estratègies de desenvolupament de proximitat i avançar cap a un model econòmic divers, plural i sostenible. Un instrument de planificació que, en l’actual etapa d’impuls de la territorialització dels serveis de l’agència de desenvolupament local de la ciutat, s’adapta a les especificitats socioeconòmiques de cada territori i facilita projectes com aquest, en què diversos operadors municipals hi prenen part.

 

Enllaços relacionats

Fulletó en format PDF

Imatges (ZIP)

Tall d’àudio (WAV)





Paraules clau

Ciutat Vella/