Les motos i els ciclomotors sense etiqueta de la DGT no podran circular els dies d’episodi dins la Zona de Baixes Emissions Rondes a partir de desembre de 2018 : Servei de Premsa

Les motos i els ciclomotors sense etiqueta de la DGT no podran circular els dies d’episodi dins la Zona de Baixes Emissions Rondes a partir de desembre de 2018

04/04/2018



Temps estimat de lectura: 3 minuts

L’anunci coincideix amb la distribució per part de la DGT de les etiquetes que identifiquen aquests vehicles amb el distintiu ambiental

La col·locació de l’etiqueta adhesiva és voluntària però es recomana posar-la perquè facilita la identificació del vehicle per part de la Guàrdia Urbana i el conductor evita que se l’aturi per comprovar la matrícula

L’Ajuntament de Barcelona restringirà la circulació a les motocicletes i als ciclomotors més contaminants dins de la Zona de Baixes Emissions Rondes Barcelona durant els episodis de contaminació ambiental per diòxid de nitrogen (NO2) a partir de desembre de 2018, en dies feiners de dilluns a divendres de 7 a 20h.

Amb aquesta mesura, el Govern municipal incorpora les motocicletes i els ciclomotors més contaminants als vehicles objecte de restriccions en casos d’episodi, i fa un pas més en la protecció de la qualitat de l’aire que es respira a la ciutat en el marc de la lluita contra la contaminació.

 

Distribució dels distintius ambientals per a motocicletes i ciclomotors a la ciutat de Barcelona

Des del 4 d’abril, la Direcció General de Trànsit (DGT) ha publicat la classificació dels vehicles lleugers en virtut del seu potencial contaminador. Els titulars dels vehicles lleugers podran obtenir l’etiqueta que els correspongui a través de la xarxa d’oficines de correus.

Així, els titulars dels vehicles de dues rodes amb distintiu ambiental B, C, ECO o Zero Emissions residents a Barcelona podran adquirir les etiquetes identificatives de manera immediata en les 85 oficines de correus de Barcelona, o obtenir-la en un termini de 3 o 4 dies hàbils en qualsevol oficina de correus de la resta de l’Estat. El cost de les etiquetes és de 5 euros.

Tot i que la col·locació de l’etiqueta adhesiva és voluntària, de la mateixa manera que als cotxes, es recomana enganxar-la en un lloc visible del vehicle per tal de facilitar la identificació per part dels agents de la Guàrdia Urbana i beneficiar-se així dels avantatges previstos en relació a la mobilitat o l’aparcament, entre d’altres. D’aquesta manera s’evita que els agents aturin el vehicle per comprovar la seva classificació a partir de la matrícula.

Les quatre categories amb les quals es classifiquen les motocicletes i els ciclomotors són:

 

En cas de dubte, els usuaris poden consultar quina etiqueta els hi correspon posant el número de matrícula a la web de la DGT: www.dgt.es.

Segons dades de la DGT al 40% de les motos i ciclomotors matriculats a Barcelona els correspon la categoria C del distintiu ambiental (etiqueta verda), un altre 40% no tenen distintiu ambiental per considerar-se molt contaminants, un 19% tenen el distintiu B i un 1% tenen el distintiu Zero Emissions.

En relació als vehicles censats a la ciutat de Barcelona, l’any 2016 (946.914 vehicles) les motocicletes representen el 23% i els ciclomotors el 6% del total. El nombre de motocicletes censades l’any 2016 és de 223.671 motos, 202.827 de les quals estan actives. En el cas dels ciclomotors, el cens municipal de 2016 inclou 57.037 vehicles, dels quals 50.165 estan en actiu.

Segons el darrer Informe de Mobilitat 2016, el 48,8% dels desplaçaments en vehicle privat dins de Barcelona i el 14,7% dels desplaçaments de Barcelona cap a d’altres poblacions es fan en motocicleta.

Els vehicles lleugers que poden adquirir el distintiu ambiental, en cas que els hi correspongui, són:

– Ciclomotors de dues rodes o de tres rodes: Vehicle de dues rodes o de tres rodes, proveït d’un motor de cilindrada no superior a 50 cm3, si és de combustió interna, i amb una velocitat màxima per construcció no superior a 45 km/h.

– Quadricicles lleugers: Vehicles de quatre rodes amb una massa en buit inferior a 350 kg (sense incloure la massa de les bateries en el cas dels vehicles elèctrics), una velocitat màxima per construcció no superior a 45 km/h i amb un motor de cilindrada inferior o igual a 50 cm3 per als motors d’explosió, o una potència màxima neta inferior o igual a 4 kW per als altres tipus de motors.

– Motocicletes de dues rodes: Vehicles de dues rodes sense sidecar, proveïts d’un motor de cilindrada superior a 50 cm3, si és de combustió interna, i/o amb una velocitat màxima per construcció superior a 45 km/h.

– Motocicletes amb sidecar: Vehicles de tres rodes asimètriques respecte al seu eix mig longitudinal, proveïts d’un motor de cilindrada superior a 50 cm3, si és de combustió interna, i/o amb una velocitat màxima per construcció superior a 45 km/h.

El sistema de classificació del parc de vehicles de la DGT té com a objectiu discriminar positivament els vehicles més respectuosos amb el medi ambient i ser un instrument eficaç en les polítiques municipals, tant de restricció de trànsit en episodis d’alta contaminació, com de promoció de noves tecnologies a través de beneficis fiscals o relatius a la mobilitat i el medi ambient.

Més informació: www.barcelona.cat/qualitataire.





Paraules clau

ciclomotors/ motocicletes/