Servei de Premsa
23/11/2024
Barcelona prepara la nova contracta de neteja i recollida de residus 2019-2027
16/04/2018
Temps estimat de lectura: 5 minuts
És l’eina més important de l’Estratègia Residu Zero que està impulsant el Govern Municipal
La proposta és més flexible i permet adaptar-se al desenvolupament progressiu de la política i legislació de reducció de residus i millora de la neteja
Es tracta d’una contracta més adaptada a les necessitats específiques de cada barri, més transparent i que facilita el seguiment ciutadà del servei
El servei de neteja i recollida de residus de l’Ajuntament de Barcelona és un dels contractes més importants del consistori, tant pel que fa a la durada com a l’import d’adjudicació. Per aquest motiu, l’Ajuntament de Barcelona ha treballat amb molta anticipació en la definició dels aspectes tècnics de la contracta i en les millores que es poden incorporar.
La tramitació de la nova contracta de neteja començarà dimecres a la comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, on es debatrà la seva aprovació inicial. El pressupost de licitació és de 307 milions d’euros anuals. La nova contracta està previst que entri en vigor al novembre de 2019.
La definició de la contracta de neteja es basa en sis elements fonamentals:
- És la peça clau en la millora de la gestió dels residus municipals, i acompanya d’altres mesures de l’Estratègia Residu Zero com el pla de prevenció de residus (orientat a la disminució de la generació dels residus) i l’observatori de residus (orientat al seguiment del servei).
- Ha de ser prou flexible, donada la seva durada (8+2 anys eventuals en cas de pròrroga), per integrar les noves polítiques i els canvis legislatius en matèria de residus i neteja.
- Posar èmfasis en l’adaptació a les necessitats específiques de cada barri
- S’adapta als efectes del canvi climàtic i reforça aspectes de sostenibilitat com la reducció del soroll i la contaminació atmosfèrica.
- Introdueix els nous criteris socials i ambientals de la contractació municipal
- Incrementa la transparència i preveu mesures més exigents de control dels adjudicataris
El servei de neteja de l’espai públic inclou la neteja viària i de zones verdes, de platges (neteja i recollida) i de papereres (buidat, neteja i manteniment). Pel que fa a la recollida de residus, es recull la domiciliària, comercial, voluminosos i pneumàtica.
Principals aspectes de la contracta de neteja i recollida de residus 2019-2017
La proposta de nova contracta, com l’actual, es divideix en 4 lots corresponents a 4 àmbits territorials. La durada de la contracta és de 8 anys. Inclou els serveis de neteja i els serveis de residus.
A diferència de la contracta anterior els licitadors només es podran de presentar a dos lots, per tal d’afavorir la participació de més empreses en la licitació.
Durant l’execució del contracte, cada licitador només podrà ser adjudicatari d’un lot.
Neteja:
- Equitat de serveis: Un sistema de neteja basat en l’equilibri d’intensitat de serveis segons la intensitat de l’ús de l’espai públic, que combina diferents tipologies de tractaments: escombrat, amb màquina amb aigua, etc.
- Major flexibilitat i adaptació a les diverses casuístiques: Partint de les característiques urbanístiques i ús dels diferents barris, i de l’experiència adquirida en aquesta contracta, s’adaptaran els serveis per garantir un ús eficient i adaptat dels recursos.
- Adaptació al canvi climàtic: estius cada vegada més llargs, calorosos i secs obliguen a allargar la temporada alta de serveis del maig a l’octubre, a aplicar més neteja amb aigua per mitigar els seus efectes i a Incrementar la neteja dels focus de brutícia per reduir pudors, punts crítics, etc.
Residus:
D’entrada es manté el model de recollida de residus en cinc fraccions: rebuig i orgànica, vidre i paper i s’amplia el contenidor groc com a recipient de materials reciclables de plàstic i metalls (més enllà dels envasos) per simplificar i incrementar la recollida selectiva.
- Per identificar millor la recollida selectiva es racionalitzaran les ubicacions a través de nous criteris d’agrupació d’acord la següent priorització segons viabilitat en el territori:
- 1era prioritat: Agrupant totes les fraccions
- 2ona prioritat: Agrupant les fraccions selectives, orgànica-paper-vidre-reciclables. La fracció resta de manera aïllada
- 3era prioritat: Com fins ara: resta + orgànica; paper+vidre+reciclables
- Introducció d’elements tecnològics als contenidors per tal de tenir més informació sobre el seu ús, així com establir les condicions tecnològiques per a mig termini posar en marxa sistemes d’incentivació dels usuaris que millor porten a terme la recollida selectiva.
- Introducció progressiva del sistema porta a porta a d’altres barris de la ciutat. La contracta inclourà la possibilitat d’estendre el model porta a porta ja implementat a Sarrià Vell, adaptant-lo a la tipologia de les diferents zones de la ciutat.
- Introducció de nous sistemes complementaris per facilitar la recollida selectiva als barris sense contenidor.
- Reforç en nuclis històrics: donats els canvis urbanístics (prioritat pel vianant, superilles, carrils bici, etc… es preveuen zones amb dobles recollides (nocturna i diürna): Gòtic, Raval, Barceloneta, Vila de Gràcia, i una adaptació d’estratègies de recollida a les diferents casuístiques de cadascun d’ells. En particular la contracta inclou la possibilitat d’incorporar nous sistemes de recollida selectiva en zones amb poca dotació de contenidors (nuclis antics, de vianants, etc)
- En termes d’horaris es manté el sistema de recollida de resta i orgànica en torn nocturn i les altres fraccions en torn diürn. Es reforcen les clàusules ambientals per disminuir el soroll nocturn.
- S’ampliarà la recollida comercial porta a porta: permet la retirada de contenidors domiciliaris i assegura una major recollida selectiva i de major qualitat. S’amplia en aproximadament 1.000 establiments generadors de fracció orgànica: especialment a les zones del Gòtic, Poble Sec i Vila de Gràcia.
En la nova contracta es preveu eliminar el sistema de pagament als proveïdors amb unes bandes de recollida i s’opta per un sistema de pagament que ajudi a millorar els objectius: més recollida selectiva amb menors contenidors de resta.
Més transparència i millora del control dels serveis
La nova contracta preveu més mesures de control dels serveis:
- Incorporació de nous elements tecnològics i nous elements automàtics d’anàlisi de dades, com ara gps, tags rfid, alarmes
- Disposar de la informació dels serveis directament, sense filtres ni plataformes intermèdies dels proveïdors
- Sistema de penalització per trams mensuals progressius per defecte greu no comunicat.
I més mecanismes de transparència:
- S’obriran les dades dels serveis a la ciutadania com una nova forma de control ciutadà a les contractes: freqüències i calendaris de neteja, dels contenidors, dades de recollida, de comercials, etc.
Clàusules socials i ambientals:
La nova contracta aplicarà la guia de contracta pública municipal:
- Pla d’igualtat: promoció de la dona al llocs de comandament
- Pla de conciliació laboral
- Pla d’Igualtat d’oportunitats i no-discriminació de les persones LGTBI
- Seguiment de les subcontractacions amb un pla de subcontractacions per analitzar pagaments, preus, condicions, etc.
- Mínim del 10 % dels nous contractes a empreses d’economia social
Pel que fa a aspectes de sostenibilitat es reforçarà i s’ampliaran els recursos utilitzats per la millora de la qualitat ambiental de la ciutat, com per exemple, la reducció de les emissions dels vehicles de la flota i les emissions sonores.
Descarregar document de treball
Paraules clauneteja/