L’Institut Ferran Tallada guanya el premi del concurs “Repte Barcelona Dades Obertes” amb un treball sobre les desigualtats dels barris : Servei de Premsa

L’Institut Ferran Tallada guanya el premi del concurs “Repte Barcelona Dades Obertes” amb un treball sobre les desigualtats dels barris

03/05/2018



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Els alumnes d’aquest centre d’Horta-Guinardó han utilitzat l’Índex de cohesió social (ICS) per mesurar les desigualtats dels barris de la ciutat en un treball que han anomenat ‘La cohesió social va per barris’.

El treball guanyador es pot descarregar a: https://we.tl/c5TXdGvHpU

Sis instituts de la ciutat han presentat avui a la Fabra i Coats els projectes de millora de desigualtats, accidents de trànsit, punts Wifi o de gestió d’incidències que han desenvolupat a partir de dades publicades al portal Open Data BCN

S’anuncia pel curs vinent una segona edició d’aquest repte que pretén situar Barcelona com a ciutat capdavantera en la introducció del coneixement i ús de les dades obertes en l’àmbit educatiu

El portal Open Data BCN és un servei per a la ciutadania on estan publicades dades agrupades en 5 grans temes: administració, territori, població, economia i empresa i ciutat i serveis. El catàleg inclou ara 466 conjunts de dades (datasets)

La Fàbrica de Creació de Fabra i Coats ha acollit avui l’acte amb més de 300 assistents entre joves estudiants, professors/es, personal municipal i d’altres institucions i entitats relacionades amb les dades. Aquest esdeveniment ha estat la cloenda a la Primera edició 2018 del concurs “Repte Barcelona Dades Obertes”, un projecte educatiu que, en format pilot i per primera vegada, té com a objectiu fomentar el coneixement i l’ús de les dades obertes publicades al portal Open Data BCN als centres educatius de la ciutat.

 

Al llarg del curs, 223 alumnes de 3r i 4t d’ESO de 6 instituts públics de Barcelona han analitzat el seu entorn i han proposat accions per millorar-lo a través de l’anàlisi de la informació disponible al portal Open Data BCN.

El projecte guanyador ha estat el presentat per l’Institut Ferran Tallada. Els alumnes d’aquest centre han utilitzat l’Índex de cohesió social (ICS) per mesurar les desigualtats dels barris de la ciutat en un treball que han anomenat ‘La cohesió social va per barris’. El treball guanyador es pot descarregar a: https://we.tl/c5TXdGvHpU.

L’Institut Vila de Gràcia ha presentat un anàlisi de les incidències que es produeixen al seu barri i del temps de resposta que tenen. El seu treball s’anomena ‘Algunes incidències a Gràcia’, i tracta les relacionades amb escales mecàniques, arbrat, enllumenat,..

Els estudiants de l’Institut Juan Manuel Zafra han analitzat on es troba la major concentració de punts d’accés Wifi gratuïts de la ciutat i han presentat una alternativa per redistribuir-los més uniformement pels barris, en un treball que du per títol ‘Punts wifi gratuits ‘.

L’alumnat de l’Institut Joan Brossa ha analitzat l’evolució dels preus dels lloguers, la presència de pisos turístics i la renda per càpita de cada barri i ha arribat a la conclusió que molts barcelonins migren a zones perifèriques a causa de la pressió turística i l’especulació.

Per la seva part, l’Institut J. Serrat i Bonastre ha presentat un anàlisi dels mesos i els barris de Barcelona en els quals s’han produït més accidents de trànsit durant els últims 5 anys. La zona on es condensa la major part dels accidents és l’Eixample i la franja horària de més sinistralitat se situa al migdia.

Per últim, els estudiants de l’Institut Josep Comas i Solà han calculat la densitat de punts d’accés WIFI per habitant i han fet una proposta per emplaçar-ne més en aquelles zones de la ciutat que estan per sota de la mitjana i en concret en seu barri.

L’acte ha estat presidit per la Comissionada de Tecnologia i Innovació Digital, Francesca Bria i amb la presència de Màrius Boada i Pla, Director de l’Oficina Municipal de Dades. Després de la defensa dels treballs que han realitzat els equips participants dels diversos centres escolars, s’ha lliurat el Premi del Repte que consisteix en una ‘Visita guiada a l’Edifici Media-TIC, eix de l’estratègia econòmica de Barcelona i un taller personalitzat d’anàlisi de dades a càrrec d’experts en aquest àmbit per a tota la classe del grup guanyador, a més d’un guardó commemoratiu per el centre, els professors i els alumnes representants del projecte. També s’ha lliurat una ‘menció especial’ al centre que ha participat en la Fase I del projecte i un guardó record de la seva participació a tota la resta.

El concurs escolar Repte Barcelona Dades Obertes està promogut pel servei de Dades Obertes de l’Ajuntament de Barcelona (Open Data BCN). El repte ha estat organitzat per l’Oficina Municipal de Dades, l’Institut Municipal d’Informàtica (IMI), el Comissionat de Tecnologia i Innovació Digital, l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB); el Consorci d’Educació de Barcelona i el Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i la Recerca Educativa (CESIRE).

 

Open Data BCN

Open Data o obertura de dades del sector públic és una iniciativa impulsada per les administracions públiques amb l’objectiu principal d’aprofitar al màxim els recursos públics disponibles, publicant dades generades per la pròpia administració i permetent-ne el seu accés i reutilització per al bé comú i per al benefici de persones i entitats interessades.

Per assolir aquests objectius, les dades han d’estar publicades en formats oberts, estàndards i interoperables.

Open Data BCN és el servei dins de l’Ajuntament de Barcelona que s’encarrega de la publicació de dades en formats oberts, estàndards e interoperables i les publica en el portal del mateix nom per tal de facilitar-ne la seva reutilització . Està inclòs en el full de ruta municipal cap a la sobirania tecnològica anomenat Pla Barcelona Ciutat Digital. Les dades publicades al Portal s’agrupen en 5 grans temes: administració, territori, població, economia i empresa i ciutat i serveis. Actualment el catàleg inclou 466 conjunts de dades (datasets).





Paraules clau

educació/ tecnologia/