L’atemptat de les Rambles i la situació política catalana disparen el creixement de la comunicació sobre Barcelona a Internet : Servei de Premsa

L’atemptat de les Rambles i la situació política catalana disparen el creixement de la comunicació sobre Barcelona a Internet

12/05/2018



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’Oficina Municipal de Dades presenta de l’informe “Barcelona a les xarxes socials” 2017, una crònica anual de la projecció de la ciutat a les xarxes socials digitals que permet fer un seguiment dels esdeveniments que, al llarg de l’any, han fet destacar Barcelona

L’any 2017 es detecten més de 5 milions de publicacions, 2 milions més que l’any anterior, i un 148% més que l’any 2015

L’augment volumètric s’explica fonamentalment per les publicacions relatives a l’atemptat de les Rambles, així com els temes relatius a la situació política catalana i l’1-O

Destaca durant l’últim any el creixement de la plataforma d’Instagram, que passa d’ubicar-se de la setena posició d’ús al tercer lloc

L’Ajuntament de Barcelona té un posicionament estratègic de lideratge del sector públic en l’àmbit digital de les ciutats

L’Oficina Municipal de Dades de l’Ajuntament de Barcelona presenta l’informe “Barcelona a les xarxes socials” 2017. Es tracta d’un informe anual, que es fa per tercer any consecutiu, que està emmarcat dins el Pla d’Estudis Sociològics 2016-2019. Té com a finalitat recollir les mencions al voltant de la ciutat de Barcelona que sorgeixen a les xarxes socials de caràcter públic.

Les xarxes socials s’han convertit en un fet quotidià de gran importància per a bona part de la població. Segons la darrera Enquesta de Serveis Municipals 2017, el 59,0% de les barcelonines i barcelonins majors d’edat participen habitualment en almenys una xarxa social a Internet, indicador que creix fins al 66,3% si només considerem les respostes de la població compresa entre els 18 als 74 anys. En pocs anys aquests canals de comunicació han esdevingut un espai clau per a l’expressió de l’opinió ciutadana i, consegüentment, un espai que cal observar si es vol conèixer i entendre la realitat social.

L’informe “Barcelona a les xarxes socials” es construeix a partir de la recopilació de totes les publicacions originals que incloguin al seu cos la paraula “Barcelona”, o l’acrònim “Bcn”, o bé que hi mencionin els canals institucionals de la ciutat a les xarxes socials (Twitter / Facebook /Youtube/ Instagram / Pinterest…), a Internet en general (Web i Blogs), així com als portals informatius de notícies. Per millorar la fiabilitat de les dades, es filtren i s’exclouen les publicacions realitzades per bots i l’SPAM, així com aquelles relacionades amb el futbol, ja que pel seu volum podrien esbiaixar excessivament els resultats.

Cal tenir en compte que les publicacions poden procedir de qualsevol punt del món, i n’hi ha tan poques de georeferenciades que no té sentit establir límits geogràfics. En aquestes condicions, l’informe s’hauria de llegir com una crònica anual de la projecció de la ciutat a les xarxes socials digitals. Permet fer un seguiment força acurat dels esdeveniments que, al llarg de l’any, han fet destacar Barcelona a la infoesfera global.

L’informe s’estructura en tres parts: la primera recull els indicadors generals sobre la interacció de Barcelona amb la xarxa. En aquest apartat s’inclouen dades volumètriques, d’ubicació, plataformes d’origen i diversos rànquings referents a esdeveniments, autors, mencions i hashtags. A la segona s’examinen indicadors semblants respecte a les àrees permanents d’estudi o àrees temàtiques (agrupant els missatges d’acord amb les àrees d’organització del govern municipal); i per últim, es fa un seguiment dels esdeveniments puntuals que han generat un impacte més fort.

 

Esdeveniments amb més impacte a les xarxes durant el 2017

Durant els darrers 2-3 anys, la presència de Barcelona a les xarxes socials digitals i Internet ha canviat notablement, tant en termes quantitatius -el volum de la comunicació- com pel que fa als temes i esdeveniments més destacats. Així, l’any 2017 es detecten més de 5 milions de publicacions, 2 milions més que l’any anterior, i un 148% més que l’any 2015. La plataforma pública preferida per parlar de la ciutat continua essent Twitter, amb un 66,3%, tot i que l’any 2017 sofreix un lleuger descens del seu pes. Els portals de notícies es perfilen com el segon canal més utilitzat. Destaca durant l’últim any el creixement de la plataforma d’Instagram, que passa d’ubicar-se de la setena posició d’ús al tercer lloc, amb un augment de 6 punts percentuals.

L’augment volumètric es basa fonamentalment en les publicacions relatives a l’atemptat de les Rambles, així com en temes relatius a la situació política catalana i l’1-O. Això es reflecteix molt clarament en la distribució de publicacions mensuals, ja que durant 2017 entre els mesos d’agost i desembre es concentren el 62,3% de les mencions totals de l’any, mentre que l’any 2016 només van fer-ho 36,8%. També ho veiem en el creixement desmesurat de determinades temàtiques, especialment l’àrea “Espai Públic i Seguretat” (+175% en missatges i +290% en autors únics) i en la de “Drets de la ciutadania i política no local” (+173% en missatges i +192% en autors únics).

Més enllà d’aquests dos esdeveniments excepcionals, l’informe també verifica una gran dosi de continuisme respecte als esdeveniments en què es recolza la projecció internacional de la ciutat, i que tenen el seu reflex a les xarxes. Parlem de Barcelona com a amfitriona d’esdeveniments de gran ressò, ja siguin de tipus econòmic, cultural o esportiu. En aquest sentit destaquen els volums de comunicació associats al Mobile World Congress i el GP d’Espanya de Fórmula 1. Altres esdeveniments remarcables en publicacions i influència són l’Open de tenis Banc Sabadell, les festes de la Mercè i els festivals Sonar i Primavera Sound.

Durant el 2017 també destaquen el Congrés Europeu de Cardiologia i la setena edició del Smart City Expo World Congress. Un altre fet molt comentat va ser la candidatura fallida per acollir l’Agència Europea del Medicament.

Pel que fa als temes d’interès i debat polític, més enllà del conflicte territorial destaca el gran volum de publicacions al voltant de la immigració (CIE, Refugiats) o el feminisme, a més de la creixent sensibilització dels usuaris respecte a temes com l’exclusió residencial (desnonaments) i els drets civils. Durant l’any 2017 creixen especialment les publicacions relatives a la gentrificació i els pisos turístics.

Una nova tendència que irromp al 2017 a les agendes de les xarxes és l’augment de la preocupació per la qualitat ambiental, de l’aire i la contaminació.

 

Posicionament estratègic de l’Ajuntament de Barcelona en l’àmbit digital

L’Ajuntament de Barcelona té un posicionament estratègic de lideratge del sector públic en l’àmbit digital les ciutats. Aquest lideratge del govern municipal es concreta en:

– Innovar en la relació amb la ciutadania mitjançant una plataforma de participació pròpia. Decidim és un projecte pioner que ja estan usant altres ciutats i que aglutina una potent comunitat dedicada a la innovació democràtica mitjançant la tecnologia (El dia 17 es presenta el nou Laboratori D’Innovació a Fabra i Coats)

– Integrar la comunicació digital en tots els àmbits d’actuació municipal com una peça transversal i estructural. En Comunicació digital s’ha creat una direcció específica i s’està implementant una nova estratègia que busca millorar la qualitat dels serveis i l’eficiència en la comunicació per canals digitals. Tots els departaments de la casa han incorporat perfils professionals específics des de 2017, quan abans eren majoritàriament serveis externalitzats.

– Repensar i transformar la pròpia administració mitjançant una nova estratègia de disseny i implementació de serveis digitals, a partir de la Llei 39/2015, que es concreta en nou portal de tràmits però que va molt més enllà i que suposa un canvi profund de la pròpia administració a llarg termini.

En el document pdf adjunt podeu veure el Resum de dades 2017

En aquest link es pot descarregar sencer l’Informe “Barcelona a les xarxes socials” 2017
https://bcnroc.ajuntament.barcelona.cat/jspui/handle/11703/105309 





Paraules clau

cultura/