El cicle ‘Revolució, je t’aime’ presenta una selecció de films realitzats sota la influència dels 68’s : Servei de Premsa

El cicle ‘Revolució, je t’aime’ presenta una selecció de films realitzats sota la influència dels 68’s

14/05/2018



Temps estimat de lectura: 6 minuts

La inauguració tindrà lloc a la Model Espai Memorial i comptarà amb la presència de Pere Portabella   

‘Revolució, je t’aime’ està organitzat per l’Ajuntament de Barcelona i la Universitat Pompeu Fabra

El proper dimarts 22 de maig comença el cicle de cinema Revolució, je t’aime, organitzat pel Comissionat de Programes de Memòria i l’Institut de Cultura, i JOVIS.com (Centre d’Estudis sobre Joventut, Societat i Comunicació) del Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra, i emmarcat dins dels actes del programa commemoratiu del 50 aniversari dels esclats de 1968. El cicle de cinema s’inaugurarà a La Model Espai Memorial i s’estendrà al llarg de dotze sessions gratuïtes als Cinemes Girona. En les dotze sessions s’hi presentarà un total de 43 pel·lícules entre ficcions, documentals, assajos, peces experimentals, etc.

El 1968 serà recordat com un any en què culminen les revoltes globals protagonitzades pel Maig Francès, les vagues del Consejo Nacional de Huelga i la posterior matança de Tlatlelolco a Mèxic, les protestes contra la Guerra del Vietnam o la Primavera de Praga. Mig segle després, recuperem algunes de les pel·lícules que, arreu del continent europeu i americà, i des de l’especificitat de cada territori, van acompanyar els desordres i les transformacions socials, polítiques i culturals produïdes a finals de la dècada dels 60 i principis dels 70.

El programa, que arrancarà a l’antiga presó Model i s’estendrà al llarg de dotze sessions als Cinemes Girona, presenta una selecció d’obres realitzades sota la influència dels 68’s, la majoria de les quals es podran veure per primera vegada a la ciutat de Barcelona de la mà de convidats i convidades especials. Pere Portabella, Chris Marker, Philippe Garrel, Carole Roussopoulos, Fernando Solanas, Sara Gómez, Jorge Sanjinés, Carolee Schneemann, Vera Chytilová o Antoni Padrós, són alguns dels autors que conformen el retrat d’una dècada convulsa i complexa, marcada, en el terreny artístic, per una energia creativa sense precedents, l’experimentació dels llenguatges i canvis profunds en el sistema de producció i realització dels films.

Dins dels actes commemoratius de les Revoltes del 1968, a més del cicle de cinema Revolució, je t’aime, des del Comissionat de Programes de Memòria també s’ha organitzat el cicle de debats i conferències a el Born CCM Els’68. Quan la paraula es va fer acció, i el proper mes de novembre se celebrarà un congrés acadèmic en el qual s’han implicat el CEDID de la UAB i la Université La Sorbonne-Nanterre, al Born CCM.

 

PROGRAMACIÓ CICLE ‘REVOLUCIÓ JE T’AIME’  

INAUGURACIÓ (Lloc: La Model)  
Dimarts, 22 de maig, 20.00h
Aidez l’Espagne, de Pere Portabella, Catalunya, 1969, S/D, color – b/n, 5’
Premios Nacionales, de Pere Portabella, Catalunya, 1969, VE, color, 5’
Miró l’altre, de Pere Portabella, Catalunya, 1969, S/D, color – b/n, 15’
Poetes catalans, de Pere Portabella, Catalunya, 1970, VOE, b/n, 26’
•  Amb la presència de Pere Portabella.

CICLE (LLOC: CINEMES GIRONA)
Dimecres, 23 de maig, 20.00 h
¡Que vivan los estudiantes! (Que visquin els estudiants!)
Contestação, de João Silvério Trevisan, Brasil, 1969, S/D, b/n,15’
Me gustan los estudiantes, de Mario Handler, Uruguai, 1968, VE, b/n, 6’
Actua 1, de Philippe Garrel, França, 1968, VOSE, b/n, 6’
Entrevistas Mayo 1968, d’Alfredo Joskowicz, Mèxic, 1968, VE, b/n, 39’
Comunicados del Consejo Nacional de Huelga de CUEC – Centro Universitario de Estudios Cinematográficos de la UNAM, Mèxic, 1968, VE, b/n, 20’
•  Presenten la sessió Carles Feixa, professor d’antropologia a la UPF, i Miguel Errazu, investigador postdoctoral a l’Instituto de Investigaciones Estéticas de la UNAM.

Dijous, 24 de maig, 20.00 h
Le fond de l’air est rouge (El fons de l’aire és roig)
Film tract n. 1968, de Gérard Fromanger i Jean-Luc Godard, França, 1968, S/D, color, 2,5’
Cinétract n.19, anònim, França, 1968, S/D, b/n, 2,5’
Mai 68, la belle ouvrage, de Jean-Louis Magneron, França, 1968, VOSE, b/n, 52’
La révolution n’est qu’un début. Continuons le combat, de Pierre Clémenti, França, 1968, S/D, color, 22′
• Amb la presència de Balthazar Clémenti, fill del cineasta Pierre Clémenti.

Divendres, 25 de maig, 20.00 h
Us parlem de… la revolució. Xile, Cuba, el Brasil
On vous parle du Chili. Ce que disait Allende, de Chris Marker, França i Xile, 1973, VOE, color, 16’
On vous parle du Brésil: Tortures, de Chris Marker, 1969, França i Xile, VOE, color, 24’
En la otra isla, de Sara Gómez, Cuba, 1968, Cuba, VE, b/n, 41’
• Presenten la sessió els especialistes en temes de joventut Óscar Aguilera (Universitat de Xile) i Silvia Borelli (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo).

Dissabte, 26 de maig 18.00 h
Enrere el realisme socialista, visca el surrealisme! Imatges de Praga
Zahrada, de Jan Švankmajer, Txecoslovàquia, 1968, VOSE, b/n, 17’
Sedmikrásky, de Věra Chytilová, Txecoslovàquia, 1966, VOSE, color, 29’

20.00 h
La hora de los hornos
La hora de los hornos (parte I), d’Octavio Getino i Fernando E. Solanas, 1968, VE, b/n, 95’)
• Presenta la sessió Santiago Fillol (professor de Comunicació Audiovisual a la UPF i membre del grup de recerca CINEMA)

Diumenge, 27 de maig 18.00 h
El coraje del pueblo
El coraje del pueblo, de Jorge Sanjinés, Bolívia, 1971, VOSF, color, 90’

20.00 h
Par ailleurs, le cinéma est une arme. El Grup Medvedkine
(D’altra banda, el cinema és una arma. El Grup Medvedkine)
Cinétract n.16, anònim, França, 1968, S/D, b/n, 3’
La charnière, de Groupe Medvedkine Besançon, França, 1968, àudio
Classe de lutte, de Groupe Medvedkine Besançon, França, 1969, VOSE, b/n, 37’
Nouvelle Société n. 5, de Groupe Medvedkine Besançon, França, 1969, VOSE, b/n, 8’
Nouvelle Société n. 7, de Groupe Medvedkine, França, 1979, VOSE, b/n,11’
• Presenta la sessió Sébastien Layerle, professor de cinema a la Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3.

Dilluns, 28 de maig, 20.00 h
Filmar és delicte. Cinema clandestí a Espanya. Dècades 60 i 70
Convocatòria Assemblea de Catalunya. Recollida de firmes als barris barcelonins, Catalunya, cap al 1970, S/D, b/n, 6’
Proceso 1001, Espanya, cap al 1973, VE, color, 22’
Enterrament obrer assassinat a Tarragona, Catalunya, cap el 1976, S/D, b/n, 4’
• Presenten la sessió Esther Cases, directora del film El Pilar, filmmakers clandestins a cavall de 50 anys, Joan Antoni Gonzàlez Serret, productor de cinema, i Alfred Bienzobas, advocat.

Dimarts, 29 de maig, 20.00 h
La revolució serà total o no serà
Genet parle d’Angela Davis, de Carole Roussopoulos, França, 1970, VOSC, b/n, 7’
Now! de Santiago Álvarez, Cuba, 1965, VOE, b/n, 6’
I Am Somebody, de Madeline Anderson, EUA, 1970, VOSC, color, 30’
FHAR – Front Homosexuel d’Action Révolutionnaire de Carole Roussopoulos, França, 1971, VOSE, b/n, 26’
• Presenten la sessió Marta Selva i Anna Solà, directores de la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona i la cooperativa promotora de mitjans audiovisuals Drac Màgic.

Dimecres, 30 de maig, 20.00 h
Lluny del Vietnam
Loin du Vietnam (fragment “Camera-Eye”), de Jean-Luc Godard, 1967, França, VOSC, color, 10’
Time and Fortune Vietnam Newsreel, de Jonas Mekas, Estats Units, 1968, VOSC, color, 4’
Viet Flakes, de Carolee Schneemann, Estats Units,1965, S/D, color, 7’
Hybrid, de Jack Chambers, Canada, 1967, S/D, color, 15’
Pim, pam, pum, revolución, d’Antoni Padrós, Catalunya, 1969, VO, b/n, 21’
• Presenten la sessió Arnau Vilaró Moncasí i Marina Vinyes Albes, programadors, amb la presència d’ Antoni Padrós, cineasta.

Dijous, 31 de maig, 20.00 h
Els murs tenen la paraula
Cinétract R. 106, anònim, França, 1968, S/D, b/n, 2’
Que s’est-il passé en Mai 68?, de Jean-Paul Savignac, França, 1968, VOSC, b/n, 17′
Mural efímero, de Raúl Kamffer, Mèxic, 1968, S/D, color, 9’
Jan 69, de Stanislav Milota, Txecoslovàquia, 1969, S/D, b/n, 7′
Historia de un documento, d’Óscar Menéndez, Mèxic, 1968, VE, b/n, 47’
• Presenten la sessió Arnau Vilaró Moncasí i Marina Vinyes Albes, programadors.

Divendres, 1 de juny, 20.00 h
Clausura
No Intenso Agora, de João Moreira Salles, 2017, Brasil, VOSE, color – b/n, 127’*
* Estrena a Catalunya
• Presenta la sessió Fran Benavente, professor de Comunicació Audiovisual a la UPF i membre del grup de recerca CINEMA.

Més información i imatges aquí





Paraules clau

cultura/