Els Serveis Socials de Barcelona redueixen a menys de 20 dies el temps mitjà per a una primera visita : Servei de Premsa

Els Serveis Socials de Barcelona redueixen a menys de 20 dies el temps mitjà per a una primera visita

04/08/2018



Temps estimat de lectura: 2 minuts

És una reducció notable des dels 30 dies de mitjana que es van assolir al desembre del 2015 i es produeix malgrat el rècord històric de persones ateses

Aquest és un dels resultats tangibles del projecte Impulsem! per a la reforma i actualització dels Serveis Socials municipals

Els Serveis Socials de Barcelona han aconseguit reduir el temps mitjà d’espera per a rebre una primera visita per sota del 20 dies. Es tracta de la xifra més baixa des que al desembre del 2015 es van superar els 30 dies d’espera, i es produeix malgrat que l’activitat dels Serveis Socials no ha deixar d’incrementar-se i ja durant l’any passat es va assolir un rècord històric. En concret, els 40 Centres de Serveis Socials que hi ha a la ciutat van atendre durant l’any passat un total de 81.638 persones, un 9,9% més que les 74.237 persones que es van atendre l’any 2015. Aquestes xifres d’activitat es mantenen enguany, amb 104.776 atencions acumulades fins a finals de juny (en el conjunt de l’any passat van ser 193.386 atencions).

La tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Laia Ortiz, ha assenyalat que la reducció de les llistes d’espera per sota dels 20 dies “ha estat possible, sobretot, per les atencions de primera acollida grupal. A més de la millora en la qualitat del servei, l’objectiu també és que les persones quan vinguin a serveis socials no creguin que el seu cas és únic i específic, que estan soles. És important trencar aquest estigma amb aquestes sessions grupals, que també creen el vincle entre les persones”.

La reducció en el temps mitjà d’espera per sota dels 20 dies durant els dos últims mesos s’ha produït gràcies a la posada en marxa del VINE, una de les 20 mesures recollides en el projecte Impulsem! de reforma dels Serveis Socials municipals i que va comptar amb el suport i la participació dels professionals. El VINE, de fet, ha començat a implantar-se de moment en una desena de centres, com a part d’un prova pilot que s’estendrà progressivament al conjunt de Barcelona, però que ja demostrat la seva capacitat de millora en l’atenció diària. Només a tall d’exemple, cal destacar el centre de la Guineueta – Verdum – Prosperitat, que ha passat de 23 a 6 dies d’espera mitjana per a rebre una primera visita; el centre del Clot, de 31 a 11 dies; o bé el centre de la Franja Besós, que ha passat de 35 a 14 dies.

El VINE pretén ser una nova forma de realitzar la primera atenció als Serveis Socials des d’un context grupal. Neix de la reflexió dels mateixos professionals sobre la necessitat d’agrupar determinats tipus de consulta i, tot i que en cap cas s’obliga a ningú a ser atès en grup, sí que permet que les noves persones usuàries tinguin una presa de contacte més comunitària i que en definitiva els puguis resultar més útil perquè poden compartir informació amb d’altres persones que es poden trobar en una situació similar a la seva. Això permet no només oferir una resposta més immediata, sinó també oferir més i millor informació i, pel que fa als propis Serveis Socials, una manera de millorar l’eficiència i l’eficàcia de les intervencions posteriors.





Paraules clau

drets social/ salut/ Serveis Socials/