L’Ajuntament de Barcelona potenciarà activitats STEAM al festival YoMo : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona potenciarà activitats STEAM al festival YoMo

21/02/2019



Temps estimat de lectura: 4 minuts

En el marc del Youth Mobile Festival (YoMo), l’Ajuntament, amb Barcelona Activa i el Pla Barcelona Ciutat Digital, tindrà un estand propi per donar a conèixer iniciatives públiques que permeten que nens i nenes aprofundeixin en coneixements científics i de fabricació i disseny digital

En paral·lel al Mobile World Congress, del 26 de febrer al 2 de març, al recinte de la Farga de l’Hospitalet de Llobregat, l’Ajuntament de Barcelona organitzarà tallers i activitats que conjuguen la digitalització, les activitats 3D i el joc per la creació de material digital

Adreçat a grups escolars, majoritàriament estudiants d’entre 8 i 16 anys, i també a professorat i famílies enguany, es preveu arribar als 22.000 assistents, el doble que l’edició de 2018

L’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa i en el marc del Pla Barcelona Ciutat Digital, potenciarà totes les activitats i iniciatives públiques que la ciutat incorpora en fabricació i disseny digital amb un estand propi al festival Youth Mobile Festival (YoMo) que tindrà lloc en paral·lel al Mobile World Congress, del 26 de febrer al 2 de març, al recinte de la Farga de l’Hospitalet de Llobregat. L’objectiu de l’Ajuntament de Barcelona és donar a conèixer aquests espais, que esdevinguin de referència i puguin inspirar a joves cap a disciplines STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques, per les sigles en anglès).

Segons el primer tinent d’alcaldia, Gerardo Pisarello, “quan diem que cal fer que el MWC sigui un tractor de l’economia productiva, no especulativa, a la ciutat i una font d’oportunitats per a la ciutadania, ens referim a iniciatives com aquestes”. La ciència i la tecnologia són estratègiques i tenen un pes destacat en una ciutat innovadora com la nostra, a més, generen ocupació de millor qualitat que d’altres àmbits. Cal que tothom se’n beneficiï, cal combatre la bretxa digital i reduir la bretxa de gènere que també es dóna en aquest sector. Per això impulsem programes per fomentar ja des de ben aviat les vocacions científico-tècniques, especialment entre les nenes i joves”, ha ressaltat el tinent d’alcaldia.

L’edició d’aquest any té en compte que el festival doblarà el número d’assistents de l’anterior, arribant als 22.000 joves, incloent-hi la participació de professorat i famílies. Entre els objectius de fomentar les inquietuds científiques i tecnològiques es té en compte que el 90% de les ocupacions futures requeriran competències digitals, segons Eurostat, per la qual cosa esdevé prioritari participar en esdeveniments com aquest que hi ha a la ciutat, que prioritzen que la ciència i les noves formes de pensament i coneixement digital s’adquireixin des de la infància. També es treballa per trencar estereotips i generar referents a les més petites, ja que, segons la UNESCO, només els 35% d’estudiants de carreres científiques i matemàtiques són cursades avui dia per dones.

Des de Barcelona Activa s’impulsa un programa de ciutat i holístic per tal de fomentar les vocacions científiques i tecnològiques que respon al pla de treball Barcelona Ciutat Digital – STEAM Barcelona. L’objectiu principal del programa és fomentar els coneixements, les competències i vocacions científiques i tecnològiques, fent èmfasi també pel que fa a la perspectiva de gènere entre tota la comunitat educativa: alumnat de primària i secundària, professorat i famílies per tal d’afavorir les vocacions científiques i tecnològiques dels nens i les nenes i incidir així en l’augment d’ocupació en aquestes disciplines a llarg termini.

Durant tota la setmana, en paral·lel al Mobile World Congress, els nens i les nenes d’entre 8 i 16 anys, així com el professorat de les escoles i les seves famílies, podran participar a l’estand de l’Ajuntament en tallers que conjuguen la digitalització, les activitats 3D i el joc per la creació de material digital. Entre els tallers hi haurà el Makey Makey que permetrà descobrir com funciona la creació de circuïts d’elements conductors d’electricitat; el Juga amb l’escornabot, Llàpissos 3D, Escaneig 3D, Happy Sumo Robot, amb robots ‘makers’ plens de sensors per aprendre robòtica; el Dibuix 3D, el Jocs amb Micro:bit; Jugar sense mirar, que introdueix la inclusió mitjançant un dominó adaptat per a persones amb diversitat visual; i #EstàsOn, amb peces de Lego on es treballa la robòtica. A més a més, per donar a conèixer els equipaments de fabricació digital, se sortejarà cada dia del festival un taller impartit en un ateneu de fabricació digital per aprendre a fer un skate o patinet.

Totes les eines que es fomenten des de les iniciatives de caire STEAM es porten a terme amb el Consorci d’Educació de Barcelona i estan abanderades per diferents socis de coneixement de l’àmbit científic i tecnològic, com són el Barcelona SuperComputing Center (BSC), la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), el Parc Tecnològic de Barcelona Activa, l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), els Ateneus de Fabricació, l’Oficina Municipal de Dades, i altres centres, instituts i parcs de recerca de la ciutat.

Durant l’any 2019 s’han programat activitats com tallers inspiracionals amb dones, conferències i materclasses sobre la transformació digital i programes pedagògics i accions de sensibilització, actes i nous reptes, accessibles des del web barcelonactiva.cat/cibernarium/STEAM





Paraules clau

educació/ innovació/