Barcelona obrirà la primera Escola de Segones Oportunitats de titularitat pública el proper curs : Servei de Premsa

Barcelona obrirà la primera Escola de Segones Oportunitats de titularitat pública el proper curs

04/03/2019



Temps estimat de lectura: 5 minuts

El centre ajudarà a joves que ni estudien ni treballen a que tornin a cursar estudis reglats o a inserir-se al mercat de treball amb un formació especialitzada

Comença la rehabilitació de l’edifici que acollirà l’escola, al carrer Capella del barri de Navas

Barcelona obrirà el proper curs la primera Escola pública de Segones Oportunitats, de titularitat municipal. Es tracta d’un nou servei socioeducatiu orientat als joves que no estudien ni treballen per tal de facilitar-los una formació que els ajudi a tornar als estudis reglats o a inserir-se al mercat de treball amb un cert grau d’especialització.

El centre és de titularitat municipal, amb lideratge de l’Ajuntament de Barcelona (Institut Municipal d’Educació), amb treball coordinat i compartit amb l’Institut de Serveis Socials, Barcelona Activa, Direcció de Salut, Direcció de Joventut i el Districte de Sant Andreu, i amb la interlocució del Consorci d’Educació. L’Escola de Segones Oportunitats compta amb un pressupost de 1.219.396,82 euros per als propers dos anys.

La rehabilitació de l’edifici ha començat aquesta setmana i durarà fins al mes de juliol. Un cop acabada, l’equip de professionals s’hi instal·larà per continuar preparant el proper curs en coordinació amb els instituts de la ciutat i al setembre s’hi incorporaran els primers alumnes. L’activitat s’iniciarà amb 30 joves amb capacitat màxima de 90 places. L’accés a l’escola serà voluntari i gratuït.

A cada un dels joves se’ls farà un diagnòstic personalitzat per tal d’orientar-los i dissenyar la formació que més s’adigui al seu perfil. A banda, comptaran amb un tutor de referència durant la seva estada al servei i, en tot cas, al llarg de dos anys.

 

Perfil dels alumnes

El perfil de jove que assistirà a l’Escola de Segones Oportunitat serà el d’una persona d’entre 16 i 25 anys que ha abandonat prematurament el sistema educatiu o que està en risc de fer-ho:

– Persones joves que han abandonat els estudis sense la graduació en ESO
– Persones que han graduat en ESO i que han abandonat els estudis post-obligatoris

Els itineraris d’educació-formació-inserció tindran una durada de 2 anys, o en menys temps, segons el Pla personal que es dissenyi per a cada un, però en tots els casos tindran un tutor durant aquests dos anys i es mantindrà la tutoria durant el procés d’inserció laboral per acompanyar-los en el seu itinerari vital.

 

Formació integral

L’Escola de Segones Oportunitats té un vessant formatiu quant a estudis, però també un vessant d’acompanyament i orientació als joves per oferir-los una atenció integral més enllà de la instrucció educativa que es dona en un centre ordinari d’educació secundària. S’impartiran els aprenentatges competencials i de coneixement, però també es donarà igual importància a la dimensió emocional i actitudinal per recuperar l’autoestima dels i les joves.

Així, l’escola oferirà sis serveis bàsics:

– Diagnosi de cada estudiant i definició del Pla personal de treball
– Orientació i formació d’acord amb el Pla personal de treball de cada estudiant
– Oferta de treball comunitari i activitats d’aprenentatge i servei a disposició dels alumnes
– Seguiment i avaluació dels resultats del Pla personal de treball
– Oferta d’activitats de lleure i suport a la formació a disposició dels joves
– Treball d’orientació i suport amb les famílies

Respecte la formació i els continguts que s’impartiran, s’articularan a partir de continguts i mòduls que encaixin en el sistema educatiu reglat o que estiguin reconeguts pel Servei d’Ocupació de Catalunya, de manera que permetin després que l’estudiant reprengui els estudis reglats o l’ajudi a incorporar-se al mercat de treball. A l’hora de confeccionar el Pla personal de treball de cada estudiant, es comptarà amb:

– Formació professionalitzadora, tant de l’àmbit d’Educació com de treball (Programes de Formació i Inserció, Certificats de professionalitat, tastet oficis, casa d’oficis, etc.)
– Orientació, assessorament i acompanyament (abans , durant i després del pas per l’E2O)
– Itineraris en alternança, formació i treball (PFI amb dual). Programes formatius amb alternança amb el món del treball i amb aliances amb empreses, organismes i entitats
– Itineraris flexibles i adaptats a les necessitats i característiques de cada persona
– Reforç en competències bàsiques
– Programes compartits amb entitats socials

 

Equip professional

D’acord amb la seva finalitat d’oferir una formació integral als joves que accedeixin a l’Escola Municipal de Segones Oportunitats, l’equip del centre està format per un equip multidisciplinar on hi participen professionals docents i dels diferents dispositius d’orientació i acompanyament del consistori amb llarga experiència en projectes socioeducatius i d’inserció de joves en risc d’exclusió social.

Així, l’equip estarà format per una persona de coordinació pedagògica i direcció del centre, dos educadors, una persona dedicada a la prospecció d’empreses i intermediació laboral, una psicòloga, una persona de suport en les activitats de lleure i de formació, i un professional de suport a la gestió i atenció al públic.

 

Instal·lacions

L’Escola de Segones Oportunitats està situada al carrer Capella del barri de Navas, a l’antic ambulatori del barri, al districte de Sant Andreu. Té una superfície de 300 m2, distribuïts en els següents espais:

– Espais d’acompanyament individualitzat
– Espais polivalents i de treball grupal
– Espai per l’equip educatiu
– Espai d’acollida i administració
– Espais de lleure a l’exterior de l’edifici

 

Origen de les Escoles de Segona Oportunitat

Les Escoles de segona oportunitat són un concepte que neix arrel de la publicació per part de la Comissió Europea del Llibre Blanc sobre l’educació i la formació. Ensenyar i aprendre. Cap a la societat del coneixement (1996). L’anomenat popularment Informe Delors, parla d’oferir una segona oportunitat als i les joves que són exclosos del sistema educatiu, parla d’un recurs que ha de comptar amb el millor professorat, que no pot reproduir el que el centre educatiu ja fa, amb currículums i ritmes adaptats, amb implicació de les empreses, amb noves metodologies de treball, etc.

D’aquesta manera, comencen a crear-se aquesta tipologia de centres en molts països europeus que veuen l’AEP com un dels problemes educatius i socials més importants a resoldre.

Actualment, existeixen dues associacions d’E2O, una europea i una altra estatal, amb la qual l’ajuntament ha estat treballant per definir el model que s’implantarà a Barcelona. Les dues associacions es coordinen per compartir experiències, enriquir la seva feina dia a dia i reclamar un espai que reconegui la seva feina i els pugui assegurar la sostenibilitat amb accions a llarg termini i una autonomia normativa, econòmica i funcional que els permeti adaptar-se a la realitat de les persones que atenen.





Paraules clau

educació/