L’Observatori del Turisme a Barcelona rep el Premi Alimara CETT 2019 : Servei de Premsa

L’Observatori del Turisme a Barcelona rep el Premi Alimara CETT 2019

22/03/2019



Temps estimat de lectura: 3 minuts

El nou ens de coneixement i recerca, impulsat i creat per l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, Turisme de Barcelona, i amb la incorporació recent de la Cambra de Comerç, ha estat guardonat en la categoria “Innovació en Producte i Servei”

Un any i mig després de la seva presentació, l’Observatori recull el primer reconeixement per la seva labor en la transferència de coneixement al conjunt dels actors del sector turístic

L’Observatori del Turisme a Barcelona (OTB) ha estat guardonat amb el Premi Alimara-CETT en la categoria “Innovació en Producte i Servei”, en reconeixement a la creació d’un servei, en matèria de coneixement i intel·ligència turística, en una aposta per la recerca de noves fonts d’informació que ajudin a calibrar el conjunt de l’activitat turística i amb l’objectiu de transferir coneixement al sector turístic. Els guardonats s’han donat a conèixer ahir al vespre en el decurs de La Nit dels Alimara, en un acte que ha tingut lloc a l’Hotel Alimara, presidit per Miquel Alsius, president del grup CETT, i pel president del B-Travel, Jordi Clos.

 

 

La candidatura presentada a través de Turisme de Barcelona “Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió. Consolidació d’un projecte en expansió” recull, d’aquesta manera, el primer reconeixement a l’ens que es va presentar el juny de 2017 fruit del treball conjunt per part de l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona i el consorci de Turisme i de la voluntat de potenciar el coneixement i intel·ligència de mercat en matèria turística de cada institució. Un dels valors de l’Observatori és que pretén donar una visió de conjunt de la ‘Destinació Barcelona’ que atorgui el coneixement necessari per gestionar i promocionar el turisme des de tots els vessants.

<b>Un ens coparticipat per generar coneixement de la Destinació Barcelona</b>

La creació d’aquesta nova plataforma de coneixement forma part del Pla Estratègic de Turisme 2020, que apuntava la necessitat de crear un Observatori del Turisme que pogués millorar la gestió i la planificació de la destinació, reduint els efectes no desitjats, millorant la qualitat de vida per als residents i l’experiència turística per als visitants.

L’Observatori del Turisme a Barcelona és l’eina que fa possible transmetre i aglutinar el coneixement turístic, que aquest 2019 ha fet un pas endavant, més enllà del treball cooperatiu entre entitats. Així, gràcies al Conveni signat el passat mes de gener de 2019 entre l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona i el Consorci Turisme de Barcelona, l’Observatori adquireix estructura tècnica i acomoda la seva seu al Consorci. D’aquesta manera, es maximitza la capacitat de generar i gestionar el coneixement per al conjunt de la destinació. Igualment, la recent incorporació de la Cambra de Comerç de Barcelona al projecte ha suposat amplificar la visió polièdrica i reforçar el caràcter divulgador del projecte.

<b>Estudis més rellevants</b>

En aquests gairebé dos anys, l’OTB ha realitzat i publicat 11 estudis entre estadístiques i informes relatius a l’activitat turística de Barcelona i el seu entorn. Destaquen, en aquest sentit, tots els estudis que s’han fet sobre perfil i hàbits dels turistes, tant a Barcelona ciutat com en el radi del seu entorn, així com la Infografia de l’activitat turística a la Destinació Barcelona i l’estudi de Reputació Turística Online de Barcelona ciutat 2018 en què els turistes que opinen a Internet recomanen Barcelona principalment pels seus recursos culturals. Aquest estudi, l’Índex de Reputació Online iRON 2018, ha permès analitzar, per primer cop, més de 4 milions d’opinions online per a més de 15.000 recursos turístics de la ciutat localitzats a les principals plataformes a internet. L’estudi monitoritza tres sectors: els atractius turístics, que a la ciutat obtenen un 8’91 de valoració; els allotjaments, amb un 8’24; i els restaurants, amb un 8’13. En definitiva, un estudi que reforça el sistema d’intel·ligència turística de l’Ajuntament de Barcelona, que compta amb més coneixement de l’experiència i la qualitat percebuda de la ciutat a partir dels continguts generats pels usuaris a Internet, majoritàriament visitants i turistes i que ha realitzat una versió global de les comarques de Barcelona. En el cas de l’entorn, els recursos culturals de la província s’emporten una nota molt alta, amb un 8,84 en les valoracions. La principal contribució a la satisfacció dels visitants la realitzen els atractius turístics, amb un 8,59. En els cas dels allotjaments i restaurants del conjunt de l’entorn territorial, ambdós sectors obtenen una valoració global notable, amb un 8 de puntuació.





Paraules clau

turisme/