Barcelona inicia el procés per estendre el segell Biosphere entre les empreses turístiques : Servei de Premsa

Barcelona inicia el procés per estendre el segell Biosphere entre les empreses turístiques

25/03/2019



Temps estimat de lectura: 5 minuts

Avui s’ha presentat el Compromís per a la Sostenibilitat Turística Barcelona Biosphere

L’adhesió al Compromís reconeix aquells establiments turístics que operen per una gestió responsable i respectuosa amb el medi, la cultura, les condicions laborals, l’equitat de gènere i el retorn social i econòmic

Els operadors podran obtenir el distintiu a través del compliment previ d’una sèrie de bones pràctiques que acreditaran el seu compromís amb la sostenibilitat econòmica, social i ambiental

El consorci i l’Ajuntament oferiran formació i acompanyament a les empreses interessades en adherir-se

Harold Goodwin ha subratllat els reptes i les principals claus de la gestió turística de les destinacions posant el focus en Barcelona

Turisme de Barcelona ha presentat aquest matí als membres del programa de Sostenibilitat (BST) el Compromís per a la Sostenibilitat Turística Barcelona Biosphere el qual estableix els criteris i procediments pels quals els operadors turístics de la ciutat podran obtenir l’adhesió a la certificació Biosphere de què disposa la ciutat.

L’acte ha tingut lloc en el marc de l’Assemblea de membres del programa de sostenibilitat de Turisme de Barcelona (BST) després de la conferència que ha impartit el professor Harold Goodwin sobre el repte de la massificació amb exemples i amb el plantejament de les diferents solucions als efectes no desitjats del turisme, amb el cas de Barcelona, amb el títol “Overtourism is a global challenge, people are looking to Barcelona for solutions”.

Tal com recull el Pla d’Empresa de Turisme de Barcelona, aquest any 2019 s’ha de començar a implementar el projecte Biosphere, per estimular i afavorir el compromís per a la sostenibilitat, entre el teixit empresarial de la Destinació. La implementació d’aquesta iniciativa, per part de Turisme de Barcelona, liderada per l’Ajuntament amb la col•laboració activa de la Cambra de Comerç, tindrà com a objectiu preferencial els membres del Consorci que en una primera etapa pretén arribar a les 200 empreses adherides al projecte.

El regidor de Turisme, Comerç i Mercats de l’Ajuntament de Barcelona, Agustí Colom, ha destacat que “aquests darrers anys hem estat treballant amb sindicats, patronals i gremis per avançar en bones pràctiques que permetin un millor sostenibilitat turística de la ciutat, que comportin una millora de les condicions laborals i mediambientals, amb pràctiques socials en favor de l’inclusivitat i l’accessibilitat.”

L’adhesió de les empreses a la certificació Biosphere és una de les tasques de gestió assumides per Turisme de Barcelona a través de l’encomana de l’Ajuntament de Barcelona, per poder desplegar adequadament la implantació empresarial del programa Biosphere, una iniciativa que contempla el Pla Estratègic de Turisme 2020, que marca la sostenibilitat turística com un dels principals eixos d’actuació vinculat directament a la competitivitat de la destinació. A partir d’aquí, l’Ajuntament de Barcelona a través del Consorci, ha impulsat una estratègia per estendre la sostenibilitat turística als establiments, serveis, productes i equipaments de la destinació, promovent que els operadors turístics de la ciutat incorporin els criteris i les bones pràctiques en matèria de sostenibilitat econòmica, social i ambiental. Es persegueix, doncs, la sostenibilitat de la destinació en el seu conjunt, entès com la suma de serveis, empreses, equipaments i infraestructures. El seu paper és fonamental a l’hora d’integrar la persona visitant en la destinació, tot garantint la seva sostenibilitat, la reducció dels impactes negatius i la maximització dels beneficis que l’activitat turística genera. Beneficis que cal que reverteixen en el conjunt de la ciutat, i que generin llocs de treball de qualitat.

Perquè aquest procés es desenvolupi amb èxit, s’han definit uns requisits i pautes que orienten a les empreses i serveis en el seu camí cap a la sostenibilitat, considerant els factors ambientals, socials, laborals, culturals i econòmics sobre els quals tenen o es pot esperar que tinguin influència.

En aquest sentit, la Conferència Internacional sobre el turisme sostenible que es va celebrar el 2017 a Barcelona va revisar els criteris de turisme sostenible que s’apliquen a les destinacions urbanes, a partir de la seva adaptació i contextualització a les noves directrius dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible. Aquella cimera va culminar amb la presentació de la Declaració de Barcelona “Construint el turisme sostenible en el marc de la nova Agenda Urbana.” i del Memoràndum Biosphere-Barcelona 2017 que incorpora els nous criteris i directrius. Un procés d’actualització dels mecanismes i protocols que permet a cada destinació que ja compti amb la certificació Biosphere definir els criteris propis per a l’adhesió de les activitats, productes i serveis turístics que la composen. Barcelona va ser la primera ciutat del món en obtenir la certificació Biosphere, l’any 2011 atorgada per l’ Institut de Turisme Responsable que, renovada anualment, ha proporcionat un reconeixement a la ciutat de Barcelona com a destinació sostenible i responsable. Aquest acord que ha permès la certificació de Barcelona, permet que les empreses, serveis i productes que s’incorporin al Compromís per a la Sostenibilitat Turística puguin utilitzar el distintiu Biosphere-Committed Entity un cop superat el procés d’adhesió.

 

Principals Eixos

El Compromís per a la Sostenibilitat Turística de Barcelona incorpora criteris de sostenibilitat econòmica, social i ambiental distribuïts entre els següents àmbits de treball, considerats prioritaris: 1) Desenvolupament econòmic; 2) Treball digne i igualtat de gènere; 3) Ús eficient dels recursos; protecció ambiental i canvi climàtic; 4) Cultura, diversitat i patrimoni; 5) Comunicació i màrqueting responsable; 6) Compromís, polítiques i eines, i 7) Bones pràctiques específiques de l’activitat.

Les empreses adherides al Compromís hauran de complir anualment una sèrie de fases i
accions que les portin a superar els requisits de sostenibilitat corresponents, inclosos en
els Manuals de Bones Pràctiques. Cada empresa comptarà amb un manual adient al seu subsector d’activitat i rebrà formació i acompanyament en tot el procés.

Els subsectors susceptibles d’adherir-se al Compromís per a la Sostenibilitat de
Barcelona són inicialment:
Agències de viatges
Allotjaments turístics
Comerços
Empreses organitzadores d’esdeveniments MICE
Museus
Oficines d’Informació Turística
Palaus de Congressos i Convencions
Restaurants
Transport Públic
Organitzadors d’experiències
Platges
Associacions Professionals

 

Fases del Compromís per a la Sostenibilitat Turística

El procediment d’adhesió al Compromís per a la Sostenibilitat consta de 4 fases:

– Fase 1: Adhesió
– Fase 2: Implementació
– Fase 3: Revisió
– Fase 4: Distinció

L’adhesió d’empreses, productes i serveis al Compromís la coordina el Consorci de Turisme de Barcelona que els hi envia els documents que s’han de complimentar per poder adherir-se. El procés d’adhesió es finalitza durant la 1ª sessió de Formació on les empreses, productes i serveis amb voluntat d’adherir-se complimenten les seves dades. Les sessions d’assessorament tenen l’objectiu de guiar de manera individual i personalitzada cada una de les empreses en la seva adhesió al Compromís de Sostenibilitat de Barcelona i consisteix en repassar els requisits de sostenibilitat que ha de complir i seguir segons el Manual de Bones Pràctiques i la documentació i qüestionari Biosphere Barcelona. La implantació de Bones Pràctiques es realitza de forma voluntària i proactiva en funció de procurar aconseguir uns determinats objectius. La distinció s’aconsegueix una vegada superada la supervisió que realitza un òrgan extern a la pròpia administració: L’Institut de Turisme Responsable

L’adhesió al Compromís per a la Sostenibilitat Turística és compatible i complementari amb altres accions que les entitats desenvolupen o poden implementar (certificacions, distintius…) i es cobreix mitjançant l’impost turístic sense que això signifiqui un càrrec econòmic a l’operador.





Paraules clau

empresa/ turisme/