El Consell Assessor d’Universitats acorda treballar per portar a Barcelona un esdeveniment esportiu universitari d’abast internacional : Servei de Premsa

El Consell Assessor d’Universitats acorda treballar per portar a Barcelona un esdeveniment esportiu universitari d’abast internacional

28/03/2019



Temps estimat de lectura: 4 minuts

El Consell està format per representants del consistori, de totes les universitats amb presència a la ciutat, i d’entitats que treballen amb joves i en l’àmbit educatiu

El plenari del Consell Assessor Municipal d’Universitats (CAMU) ha aprovat el Pla Estratègic per al desplegament dels dictàmens dels seus tres grups de treball, que inclouen una diagnosi i un seguit de propostes de millora en diversos camps

Els temes que s’ha acordat prioritzar en la primera fase del Pla, durant 2019, són els equipaments esportius i l’allotjament universitari; la formació universitària per a la gent gran, i el foment de l’equitat, el voluntariat universitari i l’aprenentatge-servei (ApS)

El plenari del Consell Assessor Municipal d’Universitats (CAMU) ha aprovat el Pla Estratègic per al desplegament dels dictàmens 2018 dels seus tres grups de treball, que inclouen una diagnosi i un seguit de propostes de millora en diversos camps. El Consell està format per representants del consistori, de totes les universitats amb presència a la ciutat, i d’entitats que treballen amb joves i en l’àmbit educatiu.

Els temes que s’ha acordat prioritzar en la primera fase del Pla, durant el 2019, són els equipaments esportius i l’allotjament universitari; la formació universitària per a la gent gran, i, en tercer lloc, l’equitat, el voluntariat universitari i l’aprenentatge-servei (ApS).

INFRAESTRUCTURES I EQUIPAMENTS

1. Barcelona, seu d’un esdeveniment esportiu universitari internacional
Es proposa un esdeveniment d’abast metropolità o regional, implicant altres municipis amb presència d’universitats i bons equipaments esportius, amb el lideratge compartit entre la Generalitat, l’Ajuntament i la resta de consistoris, i amb la col·laboració de les universitats i la Diputació de Barcelona. En relació al format, es proposen dues opcions: la Universíada, com la que enguany se celebrarà a Nàpols, o uns Jocs universitaris femenins (les dones representen només el 20% de participants en les competicions universitàries convencionals). Es proposa que el sistema d’allotjament es basi en l’acollida de l’estudiantat estranger a les cases particulars de la comunitat universitària, reforçant així l’experiència personal i social d’aquest esdeveniment esportiu.

2. Millora en la regulació i increment de l’oferta pública d’allotjament universitari
Es proposen mesures com ara posar a disposició de la comunitat universitària més habitatge social de lloguer, incorporar el nivell de renda o la discapacitat entre els criteris d’accés, revisar els criteris en l’adjudicació de les promocions de residències estudiantils i millorar la supervisió en la seva execució, així com valorar la creació d’un programa tutelat i coordinat per l’Ajuntament que faciliti a l’estudiantat universitari allotjament compartit a preu molt assequible a canvi de tasques de voluntariat en la comunitat de residència, seguint experiències pioneres com el Programa Jóvenes Solidarios del consistori de Bilbao.

EDUCACIÓ, RECERCA i OCUPACIÓ

1. Difusió de les propostes de formació per a les persones grans
Es proposa que la difusió sigui feta preferentment des dels barris, amb els agents del territori i la participació activa de les persones que ja en siguin usuàries o coneguin aquesta oferta formativa, per tal d’animar les persones grans en general sobre a accedir a la universitat i ajudar-les a trobar les diferents portes d’entrada.

2. Establir un premi de Treball Final de Grau (TFG) o Treball Final de Màster (TFM) sobre l’aprenentatge al llarg de la vida
Com a mesura per a impulsar línies d’investigació a l’entorn d’iniciatives comunitàries d’aprenentatge al llarg de la vida o sobre les necessitats educatives de la gent gran i la seva distribució per barris, renda, gènere, etc., es proposa la creació d’un premi o reconeixement al millor TFG o TFM sobre aprenentatge al llarg de la vida, guardó que ha de contribuir també a visibilitzar aquest eix temàtic entre professorat i estudiants i promoure el retorn social de la recerca.

3. Divulgació de la recerca per part dels doctorands, com a tasca de devolució a la societat
Emmarcada en la RRI (Responsible Research & Innovation) i amb la implicació de les Escoles de Doctorat, es proposa la incorporació com a activitat obligatòria del doctorand la intervenció divulgativa en entitats o entorns allunyats de l’àmbit acadèmic però propers al territori, que faciliti el desenvolupament de les habilitats comunicatives i divulgatives de l’alumnat universitari i alhora aporti valor a les entitats. L’Ajuntament de Barcelona treballarà per tenir un paper proactiu en la detecció de les necessitats de recerca de la ciutat i la seva vehiculació als grups de recerca universitaris.

TRANSFORMACIÓ SOCIAL

1. Elaboració d’un mapa global de les activitats de voluntariat universitari i Aprenentatge-Servei (ApS)
Totes les universitats a Barcelona duen a terme nombrosos programes o iniciatives de voluntariat i ApS. Amb tot, es necessari disposar d’un mapa global d’aquestes activitats (no només les universitàries) que contribueixi a la seva visibilització. En relació a l’ApS, aquest mapa ha de permetre que el voluntariat i l’ApS es vegin no com a accions disperses, sinó com un model innovador d’acció alhora educativa i social, fruit d’una consciència global i transversal en l’àmbit universitari.

2. Constitució d’un Taula de Coordinació del voluntariat universitari i l’ApS
Amb l’objectiu de facilitar els vincles i la coordinació entre la universitat, el territori (entitats, centres educatius…) i els serveis municipals, es proposa la constitució d’una Taula de Coordinació de les activitats de voluntariat i ApS, promoguda des de les administracions i amb representació de tots els actors implicats, per tal de detectar millor les necessitats de la societat que poden ser satisfetes a través del voluntariat i l’ApS i bastir una estratègia conjunta que contribueixi a visibilitzar i reconèixer social i educativament aquestes activitats educatives i de servei.





Paraules clau

educació/ Universitat/