Servei de Premsa
28/03/2024
Barcelona intensifica els esforços per fer complir l’ordenança pel que fa a la circulació i estacionament de patinets a l’espai públic
16/08/2019
Temps estimat de lectura: 3 minuts
La iniciativa implica intensificar la vigilància i la sanció per evitar que els patinets aparquin en espais reservats a bicicletes o a altres serveis
També s’augmenta el control perquè tots els vehicles de mobilitat personal circulin pels espais que els correspon i complint la normativa vigent
La ciutat defensa la mobilitat a peu i posa l’èmfasi en la prevenció del conflicte entre patinets i vianants
Barcelona ha intensificat aquesta segona quinzena d’agost la campanya per reforçar la vigilància i el control de patinets a la ciutat. Actualment ja s’han iniciat els treballs per a l’elaboració de la regulació dels patinets d’ús compartit amb les primeres reunions amb les empreses operadores i properament es treballarà en el marc del Pacte per la Mobilitat. L’Ajuntament presentarà aquest mes de setembre un document de treball per elaborar la primera proposta de regulació, com es va fer amb la normativa de motocicletes i bicicletes d’ús compartit.
“Hi ha una sèrie d’empreses que estan fent les coses bé, estan respectant el temps necessari per elaborar la normativa abans de posar en circulació els patinets i a més, s’han mostrat disposades a participar a la taula de treball que s’ha impulsat des de l’Ajuntament. Aquelles empreses que decideixen no complir les normes i operar des dels carrers de la ciutat sense aquest marc de regulació han de ser sancionades”, ha explicat la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón.
La Guàrdia Urbana ha intensificat amb més recursos el control d’aquests patinets d’ús compartit que sense complir la normativa estan operant des de l’espai públic de la ciutat. Aquest reforç en la vigilància es fa especialment en la circulació i en l’aparcament dels vehicles, que estacionen als espais reservats per a bicicletes i altres serveis. L’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles preveu com han de circular els vehicles de mobilitat personal d’ús comercial a la ciutat:
– Els conductors han de portar casc.
– Els vehicles han d’estar registrats i tenir assegurança.
– Han de complir amb les normes de circulació corresponents al tipus de vehicle.
– Han de circular per aquells espais que marca l’ordenança de circulació.
“La nostra aposta és la mobilitat sostenible, un punt clau per lluitar contra el canvi climàtic. I aquesta mobilitat sostenible ha de ser, de forma prioritària, a peu, en transport públic i també en bicicleta i altres vehicles de mobilitat personal. Però tots aquests vehicles han de circular de forma endreçada i regulada, respectant la prioritat del vianant, que és l’actor més vulnerable en la mobilitat”, ha afegit Alarcón.
L’Ajuntament de Barcelona té una normativa pionera per regular la circulació de vehicles de mobilitat personal a motor i els cicles de més de dues rodes, que es va aprovar l’any 2017 amb una modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles. En aquell moment es van establir en quines condicions s’han de desplaçar per la ciutat aquests vehicles, els patinets, les rodes elèctriques, els segways i els tricicles, entre altres.
Els patinets elèctrics poden circular per les següents vies, sempre amb respecte a la prioritat dels vianants, adequació de la velocitat al seu pas i sense maniobrar de forma que pugui posar en risc la seguretat de les persones:
– Carril bici en vorera a un màxim de 10 km/h.
– Carril bici en calçada a un màxim de 30 Km/h, amb obligació de reduir la velocitat als passos de vianants.
– Calçada zona 30, sempre que la velocitat màxima del vehicle superi els 20 km/h.
– Parcs a un màxim de 10 km/h respectant la prioritat del vianant.
Paraules claumovilitat/ patinets/