Servei de Premsa
21/11/2024
Balanç del dispositiu municipal activat entre el 14 i el 20 d’octubre
23/10/2019
Temps estimat de lectura: 4 minuts
El reforç d’operaris de neteja, Guàrdia Urbana, personal de TMB i Serveis Urbans han garantit el funcionament de la ciutat durant l’última setmana
Els principals danys han estat 1044 contenidors malmesos o cremats i afectació en uns 6.400 m2 de paviment. També s’han registrat desperfectes en marquesines de bus, combois de metro, servei de Bicing, senyalització i altres elements del mobiliari urbà amb un cost total de 3,1 milions d’euros
L’alcaldessa ha lliurat aquest migdia l’informe sobre la valoració dels danys i el dispositiu als presidents dels grups municipals, en el transcurs d’una reunió
Durant la setmana del 14 al 20 d’octubre a la ciutat de Barcelona ha estat l’escenari de diverses mobilitzacions, manifestacions i concentracions en rebuig de la sentència del procés, després de les quals, alguns dies, s’han produït aldarulls i incidents de diversa consideració.
L’Ajuntament de Barcelona ha treballat per minimitzar les afectacions per a la ciutadania que se n’han pogut derivar a partir de la coordinació de tots els serveis municipals i operadors de la ciutat. El Centre de Coordinació (CECOR) ha estat activat des del primer dia gestionant el minut a minut de les situacions que s’han anat succeint per donar resposta en la major brevetat possible a les diferents necessitats ciutadanes. Des de l’Ajuntament, a través de la Direcció de Comunicació, també s’han reforçat tots els missatges de servei i atenció als ciutadans mitjançant els diferents canals i serveis municipals.
L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha lliurat l’informe sobre la valoració dels danys i el dispositiu d’aquesta última setmana als presidents dels grups municipals, en el transcurs d’una reunió.
Atencions mèdiques
Durant aquest període, el Sistema d’Emergència Mèdiques (SEM) ha atès un total de 339 persones a Barcelona, de les quals 97 van ser traslladades a centres de salut (CUAPS i hospitals) i la resta van ser ateses in situ. A banda, 115 persones més van ser ateses al Prat i es calcula que aquests dies 300 persones van desplaçar-se directament a algun centre de salut per rebre atenció mèdica.
A 22 d’octubre constaven 4 persones ferides ingressades a l’Hospital de Sant Pau: 1 molt greu i 3 amb lesions oculars; 1 ferit greu ingressat a l’Hospital de la Vall d’Hebrón; i 2 menys greus a l’Hospital Sagrat Cor.
Danys materials
Del 14 al 20 d’octubre l’afectació més important ha estat la crema de contenidors. En cinc dies d’afectació s’han cremat un total de 1044 contenidors, així com 358 bujols i s’han malmès 180 papereres. A nivell de verd s’han cremat 12 arbres i 45 més han patit afectació parcial de capçada. 290 jardineres han hagut de ser reubicades, reparades i tornades a plantar.
Pel que respecta a l’enllumenat l’afectació principal ha estat sobre bàculs i fanals (5 unitats), sobre quadres elèctrics (3 unitats) i en 2 trams de línies d’enllumenat. També hi ha hagut danys en 7 obres de clavegueram a la via pública i afectacions sobre 6.400 m2 de paviment, principalment per la crema dels diferents elements a l’espai públic.
Altres elements de la via pública que s’han vist afectats han estat semàfors, parquímetres, una estació de Bicing i marquesines d’autobusos de TMB. Pel que respecta al metro, durant aquests dies s’han registrat un total de 299 incidències per actes vandàlics. També hi ha hagut desperfectes en 2 vehicles de la Guàrdia Urbana i en 6 dels Bombers de Barcelona.
Les situacions viscudes als carrers de Barcelona han obligat a cancel·lar l’activitat Mercat de Mercats, a desplaçar les dates d’instal•lació de les Llums de Nadal durant la setmana passada (ja s’han reprès a tots els carrers excepte a la Via Laietana) i a ajornar el concert previst pel dia 18 al Palau Sant Jordi.
El cost dels diferents danys comptabilitzats fins a dia d’avui és de 3.121.664€.
Personal mobilitzat
Operaris i treballadors de l’Ajuntament de Barcelona han treballat per minimitzar les afectacions i recuperar al més aviat possible la normalitat a la ciutat. Durant aquests dies, per part dels serveis de neteja han estat treballant un total de 40 equips i 100 persones en el torn de nit i 130 equips i 175 persones en el torn de dia. A partir del divendres el dispositiu es va reforçar amb 60 equips i 140 persones a la nit i 150 equips i 210 persones al matí.
La nit del dimarts al dimecres es van activar equips especials per netejar la cera que havia quedat adherida al paviment, amb 11 equips i 23 persones amb màquines d’hidropressió amb aigua calenta. Durant aquests dies, a part de la maquinària habitual, s’ha utilitzat maquinària com pales petites (9 bobcats) per retirar les restes de plàstic enganxades al paviment o una màquina llevaneus per retirar les restes pedres i altres elements del carrer. També s’han reforçat els recursos humans de la Guàrdia Urbana, Bombers de Barcelona i de Serveis Urbans, entre altres.
Actuacions en l’àmbit de la salut
Durant aquest període el Centre d’Urgències i Emergències Socials (CUESB), que dona suport psicològic a persones en situacions d’emergència, s’ha posat a disposició dels afectats per la situació viscuda aquests dies. Alhora, des del Centre de Recursos de Drets Humans s’ha reforçat el servei d’assessorament jurídic i suport psicosocial a les persones ferides o afectades per situacions d’estrès, ansietat o angoixa vinculades a situacions de tensió en el marc de l’exercici de dret a la protesta.
Actuacions en l’àmbit de la promoció econòmica, turisme i comerç
L’Ajuntament de Barcelona ha treballat per proporcionar la màxima informació als diferents operadors turístics i fer-la arribar als visitants de la ciutat. També s’ha coordinat la informació en relació als creuers a través del Port de Barcelona, a més de reforçar i coordinar la comunicació del Consorci de Turisme de Barcelona i amb l’Aeroport, pel que fa a afectacions i mobilitat. D’altra banda, s’ha treballat amb la Oficina de Congressos (BCB) pel tractament de l’arribada de congressistes a la ciutat, atès que hi havia sis congressos programats durant la setmana amb una participació prevista de 159.000 persones, i s’ha informat als consolats.
A nivell de comerç i restauració també s’ha estat en contacte amb els seus representants amb diverses recomanacions com la retirada d’elements de les terrasses o no treure el cartró per la recollida nocturna.
INFORME D’ACTUACIONS REALITZADES I VALORACIÓ DE COSTOS 22 d’octubre de 2019
Paraules claualdarulls/