Barcelona serà la primera ciutat de l’Estat a utilitzar les etiquetes ambientals per reduir la contaminació

L’Ajuntament de Barcelona treballa per combatre els efectes que la contaminació té sobre la salut dels ciutadans. La població de Barcelona està exposada a un aire amb nivells de contaminants que superen els límits que estableixen les autoritats sanitàries. Així, el 68% de la ciutadania viu exposada al (NO2) per sobre dels valors límits que fixa la UE i dels valors de referència de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). En el cas de les partícules (PM10) el 97% de la població es troba potencialment exposada a nivells superiors als de referència marcats per l’OMS. Aquesta situació afecta a tota la població, però especialment als col·lectius més vulnerables (infants, dones embarassades, gent gran i persones amb problemes de salut).

Per combatre aquest fenomen, el Govern municipal està apostant per fomentar una mobilitat més sostenible implantant mesures de caràcter estructural com el desplegament de la Nova Xarxa de Bus, l’ampliació de carrils bici o la pacificació dels carrers, entre d’altres. Enguany, també inicia una nova mesura complementària, específica pels dies amb més contaminació, que en el futur es convertirà en estructural.

L’Ajuntament de Barcelona, seguint allò acordat amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i la Generalitat de Catalunya  posa en marxa a partir de l’1 de desembre el protocol d’episodis de contaminació atmosfèrica que inclou l’entrada en funcionament en aquesta mateixa data de la zona de baixes emissions de l’àmbit de Rondes de Barcelona (ZBE àmbit Rondes de Barcelona), que suposa restriccions en aquesta àrea per als vehicles més contaminants. Inicialment, a partir de l’1 de desembre de 2017, les restriccions s’aplicaran quan la Generalitat de Catalunya declari l’episodi de contaminació atmosfèrica per diòxid de nitrogen (NO2) (que es preveu que tenen lloc 2-3 vegades l’any), i, a partir de l’any 2020, de forma permanent.

Prèviament a la declaració d’episodi, en fase de preavís, ja s’iniciaran les primeres mesures per informar a la població i el mateix Ajuntament de Barcelona posarà en alerta als seus operatius interns.

La zona de baixes emissions és una àrea de 95 km2 que inclou tot el municipi de Barcelona (excepte la Zona Franca-Polígon industrial i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes), així com diversos àmbits dels municipis veïns limítrofs amb les rondes.

A partir de l’1 de desembre del 2017, en situació d’episodi de contaminació ambiental, els turismes que no disposin d’etiqueta ambiental de la DGT (Zero, Eco, C i B), no podran circular en aquesta zona de baixes emissions. Concretament, els vehicles afectats per aquesta restricció seran els turismes que corresponen als cotxes de benzina anteriors al 2000 (anteriors Euro 3) i els dièsel anteriors al 2006 (anteriors Euro 4).

Aquest any queden exempts els vehicles sense etiqueta següents: les motos, els camions, els autocars, els autobusos i les furgonetes Euro 1, Euro 2 i Euro 3. Els vehicles d’emergències, vehicles de persones amb mobilitat reduïda i serveis essencials podran circular sempre, independentment de la seva etiqueta de la DGT.

Les restriccions de trànsit s’estableixen de dilluns a divendres entre les 7.00 h i les 20.00 h des de l’endemà de la declaració fins al dia de declaració de final d’episodi. Per tant, mentre duri l’episodi, els vehicles esmentats només podran circular en la franja horària compresa entre les 20.00 h i les 6.59 h dels dies laborables i tots els caps de setmana i festius.

 

Senyalització específica

Durant aquesta setmana s’ha iniciat la implantació de la senyalització vertical de la nova zona de baixes emissions que se situaran a les sortides de les Rondes i en altres vies d’entrada a la ciutat i barris afectats. En total s’instal•laran 49 unitats a la ciutat i més d’un centenar als municipis que formen part de la ZBE.

Aquesta senyalització vertical es complementarà amb els panells d’informació variable del Servei Català de Trànsit, que informaran de l’aproximació a la zona de baixes emissions Rondes Barcelona en les vies d’accés,  possibilitant anticipar el canvi de rutes als vehicles afectats per la restricció. Els panells de rondes complementaran la informació de les restriccions.

 

Dispositiu de la Guàrdia Urbana

Tots els agents de la Guàrdia Urbana de Barcelona  desplegats a la capital catalana vetllaran perquè no circulin els vehicles més contaminants en dies en els quals es declari episodi de contaminació. L’operatiu de ciutat es veurà reforçat per un total de 48 patrulles que es dedicaran específicament a aquesta tasca.

L’objectiu del dispositiu és incidir en una disminució d’emissions de fum que faciliti la dispersió dels contaminants i eviti l’exposició de la població a alts nivells de contaminació. Els agents es desplegaran principalment a l’entorn de les rondes, amb punts variables en funció de les necessitats detectades. El no compliment de la normativa estarà tipificat com una falta lleu i suposarà una infracció, però no la immobilització del vehicle.

Tot i que no és obligatori portar-la, els usuaris que circulin sense l’etiqueta de la Direcció General de Trànsit (DGT) col·locada al seu vehicle podran ser aturats pels agents de la Guàrdia Urbana. En aquests casos, els agents passaran a comprovar la matrícula del vehicle i verificaran si està subjecte a les restriccions de trànsit.

Aquest primer any, el seguiment del compliment de la normativa es realitzarà mitjançant el dispositiu de la Guàrdia Urbana. De cara a futur, l’Ajuntament de Barcelona desplegarà progressivament un sistema de control automàtic a partir de la implantació de càmeres de lectura de matrícules a diferents punts de la ciutat, accessos i a l’interior. El sistema estarà totalment operatiu abans del 2020.

Reforç del transport públic

En cas d’episodi hi haurà el següent increment del transport públic:

Metro: es reforçarà en hores punta amb un tren més en cada línia convencional, millorant la freqüència de pas de 3-4 minuts a 3.

Autobús: es reforçaran els corredors amb més demanda amb més de 50 busos addicionals. A les línies de bus metropolità de l’AMB s’incorporaran 30 autobusos en hora punta, 15 al Baix Llobregat i 15 més al Barcelonès Nord. El bus exprés.cat (Generalitat), reforçarà el seu servei amb 25 autobusos en les línies de Mataró, la Vall de Tenes, Caldes de Montbui, Sentmenat, Vic, Sabadell, Igualada, Esparreguera, Corbera de Llobregat, Vallirana i Sant Pere de Ribes.

Per facilitar la circulació dels busos dins la corona metropolitana s’ha executat el carril bus de la Gran Via (C31 Sud) al terme municipal de l’Hospitalet que té continuïtat a la xarxa estructural de Barcelona.En cas d’episodi s’habilitarà un carril bus temporal a la B-23 des de Molins de Rei fins al C. Albert Bastardes, on s’incorpora a la xarxa de carrils bus permanents de la ciutat.

Tram: es milloraran els intervals de pas entre les 7 i les 22 hores, passant dels 5 als 4 minuts. S’incorporaran dues unitats dobles a les línies T1 i T4 i es reforçarà el servei a les línies T5 i T6 en hores vall.

Ferrocarrils de la Generalitat: S’incrementarà l’oferta a la Línia del Vallès i a la del Llobregat-Anoia en hora vall, així com el bus Sant Cugat del Vallès-Barcelona.

Rodalies de Catalunya: Ampliació de l’hora punta fins a les 11 hores a les línies R1 i R4.

Nous títols de transport i parquímetres

Per fomentar els desplaçaments en transport públic, s’ofereixen dos nous títols de transport i alhora, es variaran els preus dels aparcaments en dies d’episodi:

T-aire: es crea una targeta específica per als dies d’episodi que es podrà adquirir en els llocs de venda habituals a partir de l’1 de desembre. Permetrà dos viatges (anada i tornada) a preu per viatge equivalent als viatges de la T-10. Està orientada als conductors -no usuaris habituals del transport públic- que decideixin no fer servir el seu vehicle els dies d’episodi ambiental.

T-Verda metropolitana: targeta personal que es pot sol·licitar des del mes d’octubre. S’ofereixen 3 anys de transport públic gratuït, a les sis zones de transport integrat, a canvi de desballestar un vehicle contaminant en els sis mesos anteriors a la sol·licitud del títol de transport, i amb el compromís de no adquirir cap nou vehicle durant el període de vigència de la targeta. A dia d’avui ja s’han distribuït 110 títols.

 

Parquímetres: En cas d’episodi de contaminació s’activarà la taxa per a l’estacionament regulat de vehicles en calçada a la via pública, amb un increment de la tarifa de l’Àrea Blava i l’Àrea Verda de 2 euros/hora, als vehicles no residents, per als vehicles més contaminants, que se sumaran a la tarifa habitual.

Avisos a la ciutadania

Abans que es declari episodi:

Per tal que els ciutadans puguin obtenir la màxima informació sobre l’entrada en funcionament del nou protocol, i les afectacions que li poden suposar, l’Ajuntament de Barcelona, juntament amb l’AMB han previst diverses accions encaminades a oferir totes les dades als usuaris amb temps suficient.

La setmana passada ja es va iniciar una campanya de comunicació conjunta, que estarà activa durant un mes i que compta amb la col•laboració dels cinc municipis afectats per la ZBE àmbit Rondes de Barcelona (Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià del Besòs, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat). L’objectiu és donar a conèixer als usuaris dels vehicles privats i, en general, a la ciutadania, la delimitació territorial d’aquesta àrea de baixes emissions i els vehicles afectats.

Alhora, el web municipal Qualitat de l’Aire www.barcelona.cat/qualitataire sintetitza tota la informació sobre l’estat de la qualitat de l’aire a la ciutat, consells i eines per a facilitar la reducció de la contaminació i una ciutat més saludable. El web municipal ofereix un mapa de l’estat de qualitat de l’aire, un mapa detallat de la zona de baixes emissions, eines per comprovar en línia com afecta o no la restricció a partir de la matrícula a cada vehicle al municipi de Barcelona, o els reforços especials de transport públic, entre d’altres.

Del 23 d’octubre a l’11 de desembre també es realitzen actuacions de proximitat. Informadors ambientals es despleguen amb carretons informatius als deu districtes de la ciutat, en punts estratègics d’especial afluència ciutadana, per distribuir material informatiu sobre la zona de baixes emissions i resoldre els dubtes dels ciutadans. Fins avui ja s’ha actuat als barris següents: Hostafrancs, Sants, la Dreta de l’Eixample, Fort Pienc i la Sagrada Família, vila de Gràcia, Camp d’en Grassot – Gràcia Nova, Horta, El Carmel, El Baix Guinardó, Sant Genís dels Agudells o la Vall d’Hebrón, Ciutat Meridiana, Vilapiscina i Torre Llobeta, Prosperitat, Vedrum, Canyelles, Raval, Barri Gòtic, Sant Pere Santa Caterina i la Ribera, i Barceloneta. Aquesta setmana recorren els barri de Sarrià, Les Tres Torres, Sant Gervasi-Bonanova, El Putget i Farró, Sant Gervasi -Galvany; Les Corts, Sant Ramon-Maternitat i Pedralbes. Alhora, l’Agència de Salut Pública de Barcelona està duent a terme xerrades de conscienciació sobre la contaminació i l’entrada en vigor del dispositiu municipal als diferents Consells de Salut dels districtes.

El Govern municipal també ha iniciat l’enviament d’una carta a totes les llars de Barcelona informant de l’entrada en vigor del protocol a partir de l’1 de desembre.

Quan s’hagi declarat episodi:

Des d’aquesta setmana ja està en funcionament un nou servei gratuït d’avisos en català, castellà i anglès que alertarà via mail a aquells ciutadans que ho sol·licitin en el moment en el qual s’activi un episodi de contaminació. El servei ja es pot demanar a la web municipal de la Qualitat de l’Aire.

A banda, s’informarà a través de:

  • Els diferents canals de comunicació municipals (web, xarxes socials, servei d’avisos gratuïts al mail, etc).
  • Els diferents canals de comunicació de TMB i de la resta d’operadors de transport públic.
  • Els diferents canals de comunicació de BSM.
  • Els serveis d’atenció ciutadana (010 i OAC’s).
  • Desplegament d’informadors als carrers als principals accessos i al centre la ciutat, ubicacions d’alta concentració de vehicles. Presència als 10 districtes de la ciutat (3 ubicacions per districte).
  • També es facilitarà informació als mitjans de comunicació.

Consells de salut per a la ciutadania en cas d’episodi

Consells adreçats a la població en general:

  • Mou-te a peu o en bici i vés pels carrers i les hores amb menys trànsit
  • Opta pel transport públic en lloc del transport privat
  • Si no tens més opció que el vehicle privat, comparteix-lo o combina’l amb el transport públic
  • Regula la climatització de les llars i llocs de treball evitant un escalfament o refrigeració excessiva
  • Ventila el teu habitatge en les hores amb menys trànsit en el teu carrer

Consells adreçats a la població vulnerable en cas d’avís preventiu per PM10, i Episodi per PM10 o NO2:

Es recomana que la població vulnerable (persones amb malalties respiratòries i del cor i persones grans) redueixi l’exercici físic intens, especialment a l’exterior

Attachments