Esteu aquí

Propers carrils bici i bus a Sants-Montjuïc

dimarts, octubre 10, 2017 - 15:36

La sessió oberta per explicar les millores previstes a les infraestructures de mobilitat sostenible als barris de Sants-Montjuïc tindrà lloc dimarts, 17 d'octubre, a les 18.30 hores a la Sala Anselm Cartañà de la seu del Districte (carrer de la Creu Coberta, 104). Tant l'ampliació de la xarxa de carrils bici com la implantació de la nova xarxa de bus a Sants i Hostafrancs es concentren, principalment, en la creació d'aquests carrils reservats als carrers del Moianès, de Joan Güell i entorns.

El govern de la ciutat treballa en el desenvolupament de Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018 aprovat l’any 2015 després d’un llarg període de debat amb les entitats que formen part del Pacte per la Mobilitat. Entre els principals objectius hi ha la implantació final de la nova xarxa de bus i el desenvolupament d’una xarxa de carrils bici connectada i segura. Per aquest motiu s’han emprés durant aquest estiu un seguit d’obres amb les quals la ciutat passarà de 127 a 194 km de carril bici, mentre que els 172 km de carril bus en sumaran 58 més.

Nous eixos ciclistes a Sants – Montjuïc

A l’avinguda de la Reina Maria Cristina, es construirà un carril bici bidireccional al centre de la calçada, que donarà accés a la futura xarxa de carrils bici de la muntanya de Montjuïc. També està prevista la implantació de doble carril bus a banda i banda de l’avinguda. Aquests carrils, a més de treure les bicicletes de les voreres de l’avinguda, serviran per reduir la capacitat d’accés de vehicles motoritzats a la muntanya. Atès que aquest espai és utilitzat sovint per a activitats ciutadanes i de la Fira Barcelona, el carril bici no tindrà separadors físics.

La distribució d’espais de circulació al carrer del Moianès canviarà aviat: les bicicletes tindran un carril bici bidireccional situat a l’esquerra, que anirà des del carrer de Vilardell fins a la Gran Via. A la dreta hi haurà un carril bus, així que en molts trams d’aquest carrer només quedarà un carril de circulació per al trànsit privat motoritzat.

Està en fase d’estudi la creació d’un nou eix ciclista per l’avinguda de Madrid i el carrer de Berlín, que serà la prolongació dels carrils complementaris dels carrers de París i Londres.

A principis d’estiu es va obrir a la circulació un tram de 500 metres de carril bici que permet als vianants i ciclistes superar les barreres de la ronda del Litoral i l’accés al port. Aquesta connexió del passeig de la Zona Franca amb el carrer A dóna accés al polígon industrial. Ara el carril és prolongarà fins a la plaça d’Ildefons Cerdà, tot configurant un eix ciclista bidireccional mar-muntanya.

A la Marina, també es configurarà un nou recorregut per a bicicletes mig horitzontal mig vertical: es tracta de l’eix que discorre pel carrer de la Mineria, la carretera del Prat i els carrers de l’Energia i del Foc. D’una banda, es configura una nova connexió amb l’Hospitalet de Llobregat des de la Gran Via i, per una altra, una via alternativa al passeig de la Zona Franca pels carrers de l’Energia i del Foc. Al carrer dels Motors ja hi ha un petit tram de carril bici: ara és perllongarà fins a passar pel pas inferior de la ronda del Litoral i obrir un nou accés segur per a les bicicletes al polígon de la Zona Franca. A més, les actuacions previstes a l’avinguda del Parc Logístic i els carrers 3, 2, 62, 6, E i K establiran recorreguts segurs per l’interior del polígon.

Actuacions per millorar la mobilitat de l’autobús

Al districte de Sants-Montjuïc encara s’han d’implantar dues línies verticals més de la nova xarxa bus: en la primera fase, la V5 i en la segona, la V1. També es modifica el recorregut de l’H10, que arribarà fins la plaça de Sants, i el D40, que arribarà a la plaça d’Espanya.

Per tal de garantir i incrementar l’eficiència del transport públic, es destinarà espai exclusiu per la seva mobilitat, guanyant 58 km de xarxa. Així, hi haurà nous carrils bus als carrers de la Química, de la Mineria, de la Mare Déu de Port, dels Ferrocarrils Catalans, de Joan Güell i del Moianès. També l’eix Sants–Creu Coberta podrà tenir dos carrils bus nous, un en cada sentit, des de la plaça d’Espanya fins al carrer d’Arizala, per afavorir l’eficiència del D20 reduint la capacitat viària de l’eix a un sol carril per sentit destinat a vehicles privats motoritzats.

Totes aquestes actuacions es van presentar dilluns, 2 d’octubre, a la Taula de Mobilitat de la Marina i es tornaran a explicar dimarts, 17 d’octubre, en una sessió oberta a tota la ciutadania que tindrà lloc a les 18.30 h a la Sala Anselm Cartañà de la seu del Districte de Sants-Montjuïc. Aquí podeu veure la presentació projectada a la sessió (PDF).