Ja hi ha gairebé cent mil persones usuàries de la teleassistència

Serveis socials. En un any s’ha doblat el nombre de dispositius de seguretat instal·lats a les llars per millorar la qualitat de vida i l’autonomia de les persones dependents

En un any s’ha doblat el nombre de dispositius de seguretat instal·lats a les llars, amb més de vint mil unitats, amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida i l’autonomia de la gent gran, de les persones amb diversitat funcional i de les persones dependents. La prestació obté una valoració del 9,4 punts.

Cada dia s’incorporen tretze persones al servei de teleassistència de l’Ajuntament de Barcelona. Un servei valorat amb 9,4 punts de mitjana per les persones usuàries i que ha tancat l’any amb 99.789 persones ateses, la xifra més alta des que es va posar en funcionament l’any 2005.

Del telèfon a la geolocalització

El principal mitjà de comunicació de les persones usuàries és el telèfon. El 2018 es van rebre 661.768 trucades, la majoria de seguiment, d’agenda o de recordatori.

A més de la via telefònica, el servei permet la instal·lació de terminals de seguretat a les llars per donar una resposta ràpida i adequada a possibles situacions d’emergència o bé per portar a terme intervencions preventives en situacions d’inseguretat, aïllament o soledat.

El 2018 es van distribuir 20.323 dispositius, la majoria detectors de foc i fum i d’altres com detectors de gas i de mobilitat. Des de l’any passat, 290 persones conviuen amb el Mimal, un dispositiu de teleassistència amb geolocalitzador per millorar el seguiment de persones amb deteriorament cognitiu en cas d’emergència o de desorientació. Actualment el fan servir 290 persones.

Valoració excel·lent del servei

Els usuaris valoren el servei amb una mitjana de 9,4 punts i el 81,9% el qualifica d’excel·lent. Segons les 800 entrevistes fetes durant l’any passat, el 97% valora la sensació de seguretat, la tranquil·litat, l’acompanyament i el fet de poder seguir vivint a casa de forma independent. El 80% de les persones usuàries afirma portar a sobre el penjoll que permet demanar ajuda en cas d’emergència i el 95% considera que la utilització de l’aparell és senzilla.

Qualsevol persona empadronada a Barcelona de més de 75 anys, en situació de dependència reconeguda o amb diversitat funcional acreditada, pot sol·licitar la teleassistència de forma gratuïta. També la poden fer servir les persones amb un informe favorable de l’ambulatori o dels serveis socials.