El Projecte CASBA es presenta a Mataró en una jornada sobre accessibilitat
En el marc del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, la Taula d’Accessibilitat de Mataró va organitzar una jornada dedicada en l’explicació del nou Codi d’Accessibilitat i la promoció de bones pràctiques.

El passat 3 de desembre, Mataró va acollir la setena jornada de la Taula d’Accessibilitat, dins l’estratègia de Mataró Ciutat Cuidadora. Durant la jornada de “Drets i Accessibilitat en el comerç. Construint una ciutat sense barreres”, es va presentar el Projecte de Comerç Accessible (CASBA), impulsat per l’IMPD.
L’acte celebrat a Mataró en el marc del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat va estar centrat en l’explicació de l’aplicació del nou Codi d’Accessibilitat (Decret 209/2023) i les mesures que els comerços han d’adoptar per garantir espais accessibles per a totes les persones. La presentació va anar a càrrec de la Marta Bordas, arquitecta, experta en accessibilitat universal i sòcia fundadora de la cooperativa SomHabitat.
En aquesta jornada, es va presentar el Projecte CASBA de Barcelona, impulsat per l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD), a càrrec de l’Iván Cruz, coordinador del projecte. Aquesta iniciativa, reconeguda com a exemple de bones pràctiques, destaca per la seva metodologia de treball col·laborativa, que integra la participació de persones voluntàries de diverses entitats de l’àmbit de la discapacitat i la diversitat funcional, universitats d’arquitectura de la ciutat, associacions de comerciants dels diferents districtes i institucions com el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC), l’IMPD i l’Ajuntament de Barcelona.
A banda de les presentacions, la jornada va incloure taules rodones on es van compartir experiències en primera persona, reflexions i altres exemples de bones pràctiques en comerços locals. Aquests espais de debat van ser oberts a tota la ciutadania, que va participar activament aportant idees i perspectives.
L’esdeveniment va remarcar que l’accessibilitat és un dret universal i un element clau per construir ciutats més inclusives. Des del Projecte CASBA, es va fer una crida a altres ciutats perquè adoptin aquest model, amb l’objectiu de millorar l’accessibilitat en tots els espais i garantir que siguin realment per a tothom.
El projecte CASBA
El Projecte CASBA és una iniciativa de l’IMPD nascuda el 2013 que busca millorar l’accessibilitat dels establiments comercials de Barcelona. Connecta i fomenta la col·laboració entre el teixit comercial, les entitats i col·lectius de persones amb discapacitat, l’alumnat d’arquitectura i l’Ajuntament de Barcelona. Amb aquesta sinergia s’impulsa l’adaptació dels comerços de la ciutat a les necessitats de persones amb discapacitat, promovent així la inclusió i la igualtat d’oportunitats.
En les 11 edicions realitzades més de 800 alumnes han participat en l’anàlisi de gairebé 1000 comerços i 60 equipaments públics. Per a més informació sobre el projecte podeu consultar la pàgina web del Projecte CASBA.