Objectiu 4:
Educació de qualitat
Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom
L’ODS 4 reclama una educació de qualitat per a tothom, considerant les successives etapes de l’aprenentatge i assumint un ferm compromís amb la igualtat d’oportunitats. En la primera infantesa, moment clau, cal oferir a tots els infants l’accés a un espai educatiu de qualitat. Segons Nacions Unides, la formació primària i secundària han de ser gratuïtes i generar bons resultats, en el sentit que tot l’alumnat hauria d’acabar aquesta etapa amb èxit.
La formació tècnica i la universitària, per la seva part, han de garantir l’assoliment de coneixements i competències adequades per a la vida professional. En general cal oferir oportunitats educatives a llarg de tot el cicle vital, així com propiciar la transmissió de coneixements sobre desenvolupament sostenible, drets humans, igualtat de gènere, cultura de pau i valoració de la diversitat cultural, entre altres.
4.1. Per a 2030, vetllar perquè totes les nenes i nens acabin els cicles de l’ensenyament primari i secundari, que ha de ser gratuït, equitatiu i de qualitat i ha de produir resultats escolars pertinents i eficaços.
4.2. Per a 2030, vetllar perquè totes les nenes i nens tinguin accés a serveis d’atenció i desenvolupament en la primera infantesa, i a un ensenyament preescolar de qualitat, a fi que estiguin preparats per a l’ensenyament primari.
4.3. Per a 2030, assegurar l’accés en condicions d’igualtat per a tots els homes i dones a una formació tècnica, professional i superior de qualitat, inclòs l’ensenyament universitari.
4.4. Per a 2030, augmentar substancialment el nombre de joves i persones adultes que tenen les competències necessàries, en particular tècniques i professionals, per a accedir a l’ocupació, el treball digne i l’emprenedoria.
4.5. Per a 2030, eliminar les disparitats de gènere en l’educació i garantir l’accés en condicions d’igualtat a les persones vulnerables, incloses les persones amb discapacitat, els pobles indígenes i els nens i nenes en situacions de vulnerabilitat, a tots els nivells de l’ensenyament i la formació professional.
4.6. Per a 2030, garantir que tot el jovent i almenys una proporció substancial d’adults, tant homes com dones, tinguin competències de lectura, escriptura i aritmètica.
4.7. Per a 2030, garantir que tot l’alumnat adquireixi els coneixements teòrics i pràctics necessaris per a promoure el desenvolupament sostenible, a través, entre d’altres, de l’educació per al desenvolupament sostenible i l’adopció d’estils de vida sostenibles, els drets humans, la igualtat de gènere, la promoció d’una cultura de pau i no-violència, la ciutadania mundial i la valoració de la diversitat cultural i de la contribució de la cultura al desenvolupament sostenible.
4.a. Construir i adequar instal·lacions escolars que responguin a les necessitats dels infants i les persones discapacitades, tinguin en compte les qüestions de gènere, i ofereixin entorns d’aprenentatge segurs, no violents, inclusius i eficaços per a totes les persones.
4.b. Per a 2020, augmentar substancialment a escala mundial el nombre de beques disponibles per als països en desenvolupament, en particular els països menys avançats, els petits estats insulars en desenvolupament i els països d’Àfrica, perquè els seus estudiants puguin matricular-se en programes d’estudis superiors, inclosos programes de formació professional i programes tècnics, científics, d’enginyeria i de tecnologies de la informació i la comunicació, a països desenvolupats i a països en desenvolupament.
4.c. Per a 2030, augmentar substancialment l’oferta de mestres qualificats mitjançant, entre d’altres, la cooperació internacional per a la formació de docents als països en desenvolupament, especialment als països menys avançats i als petits estats insulars en desenvolupament.
Plans i programes municipals relacionats
- Projecte educatiu de Ciutat (PEC)
- Pla Clima Escola Barcelona
- II Pla per la Justícia de Gènere 2021- 2025
- Pla d’Adolescència i Joventut 2023-2030
- Pla Director de Cooperació per a la Justícia Global de Barcelona 2023-2026
- Pla de Barris de Barcelona 2021-2024
- Estratègia per a la inclusió social i la reducció de les desigualtats 2017-2027
- Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat 2012-2022
- Pla Barcelona Ciència 2020-23
- Pla d’educació de Ciutat Vella 2019-2023
- Pla del Joc a l’espai públic
- Pla d’Equipaments i Serveis Juvenils (PESJB) 2018-2028
- Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022
- Pla Barcelona Interculturalitat 2021 - 2030
- Estratègia d’educació per la justícia global
- Estratègia municipal contra la soledat 2020-2030
- Pla Natura Barcelona 2021-2030
- II Pla de Salut Mental de Barcelona 2023-2030
- Pla d’infància 2021-2030
- Bressols pel Clima
- Estratègia de tardes educatives