Benjamí Gauchia Legal: "El canvi d'hàbits ha d'anar més enllà d'obrir o tancar un llum"

..
05/02/2024 - 14:59 h

L’Ajuntament de Barcelona se suma a la “Marató per l’Emergència Climàtica” per sisè any consecutiu impulsant accions de sensibilització i bones pràctiques en equipaments municipals. Comencen quatre intenses setmanes d’una campanya que compta amb la coordinació de l’enginyer tècnic i biòleg Benjamí Gauchia Legal. Parlem amb ell dels objectius i els detalls de l’edició d’enguany.

  • L’Ajuntament de Barcelona se suma, per sisena vegada, a la campanya Marató per l’Emergència Climàtica. Quines novetats hi ha respecte anys anteriors?

La campanya en si no canvia gaire, l’objectiu sempre és el mateix: intentar conscienciar la població que hem de canviar els hàbits i consumir menys i millor. No es tracta de si podem o no pagar els subministrament, la roba o un nou telèfon mòbil, sinó dels altres costos associats a la nostra manera de consumir que repercuteixen en la nostra qualitat de vida i, de retruc, en la nostra salut.

Aquest any, a més a més, procurem arribar a la població de forma individual i que més enllà de les seves actituds dins del marc d’un equipament traslladin els bons hàbits a casa. Per això hem dissenyat una pàgina web i hem habilitat un codi QR a través del qual podran accedir a alguns consells i eines que els poden ajudar a fer-ho.

  • Com treballeu internament a nivell municipal per engrescar i conscienciar els equipaments perquè s’hi sumin en un context d’urgència. De fet, el nom es va modificar l’edició passada…

Si, vam canviar el nom i de “Marató per l’estalvi energètic” s’ha passat a dir “Marató per l’emergència climàtica”. Ho vam fer perquè considerem que el canvi d’hàbits ha d’anar més enllà d’obrir o tancar un llum. La prevenció de residus, la mobilitat i en general la manera de consumir, també són factors que calia incloure.

En relació a com ens ho fem per engrescar als equipaments, visitem a tots els nous participants i fem una xerrada perquè necessitem que entenguin la importància que tenim tots en la Marató: que no només fem accions efectives a nivell d’estalvi sinó que donin visibilitat a la iniciativa.

  • Quants equipaments hi participen enguany? Quins resultats d’estalvi destacaries de l’any passat i quina expectativa hi ha per aquesta edició?

Aquest any hi participen 54 equipaments entre escoles, centres administratius, equipaments esportius i culturals. Globalment, sempre aconseguim arribar a uns percentatges d’estalvi molt bons, propers al 10%, fins i tot tenint en compte que hi ha equipaments que repeteixen i això fa que la seva capacitat d’estalvi sigui més limitada.

No sabem com anirà aquest any, però per a nosaltres la Marató és un vehicle de comunicació i, en aquest sentit, si som capaços d’aconseguir que gràcies a aquesta iniciativa cada cop més gent es conscienciï de la importància de consumir el que necessitem sense malbaratar els recursos, la feina estarà mig feta.

  • L‘any passat, l’estalvi econòmic derivat de la Marató es va destinar a “Bressols pel Clima, per protegir a la petita infància dels efectes del canvi climàtic”, una estratègia adreçada a les escoles bressol municipals per a la justícia climàtica. Quin és el projecte escollit per aquest 2024?

Durant les diferents edicions, hem incidit d’una o altra manera en diferents col·lectius vulnerables. Aquest any, consideràvem que el projecte solidari municipal en el qual invertir els recursos estalviats calia que estigués dedicat a la gent gran. Per aquest motiu s’ha escollit “Residències Refugi”, un projecte que pretén millorar el confort tèrmic d’algunes residències d’avis i pisos tutelats.