Iniciem un dispositiu de control de ciclistes i vehicles de mobilitat personal
La Guàrdia Urbana comença, avui, un dispositiu de control de bicicletes i vehicles de mobilitat personal (VMP), que estarà actiu tota la setmana, amb l’objectiu de garantir el compliment de la normativa i la seguretat viària.

Patinet en un carril bici
L’Ordenança de circulació, vianants i vehicles (OCVV) és la normativa que estableix la regulació de la circulació a la ciutat de Barcelona. El novembre del 2024 se’n va aprovar una modificació del text, ja en vigor, que posa ordre respecte als VMP i el seu comportament en la mobilitat de la ciutat, perseguint preservar les voreres com a espai per als vianants, alhora que contribueix al foment dels mitjans de transport sostenibles i actius.
Per garantir una mobilitat segura, i si conduïu un patinet elèctric, recordeu:
- L’ús del casc és obligatori.
- El vehicle ha de disposar de llums davanters i posteriors.
- L’edat mínima permesa per conduir un vehicle de mobilitat personal és de 16 anys.
- Només hi pot circular una persona sola.
- El límit de velocitat és de 25 km/h.
A més del compliment d’aquests factors, la Guàrdia Urbana controlarà les conductes que generin situacions de risc, per exemple:
- Distraccions: no mireu el mòbil ni manipuleu altres dispositius electrònics mentre conduïu.
- No respectar els senyals de trànsit: semàfors i passos de vianants.
- Circular per les voreres o per altres zones de vianants.
- Estacionaments inadequats: no podeu lligar el vostre vehicle en arbres, semàfors, bancs i altres elements de mobiliari urbà quan se’n pugui veure afectada la funcionalitat o destinació; tampoc podeu estacionar davant de zones de càrrega i descàrrega, en llocs reservats a altres usuaris, en serveis o zones d’estacionament prohibit, sortides d’emergència, hospitals, clíniques, ambulatoris o zones de servei de Bicing.
- Conduir sota els efectes de l’alcohol o les drogues.
Pel que fa a les bicicletes, es controlaran les conductes de ciclistes que generin situacions de risc per a la seguretat viària i les d’altres vehicles que originin riscos per a la mobilitat en bicicleta, per exemple:
- Circular per les voreres, excepte ciclistes menors de 12 anys acompanyats de persones adultes i persones adultes que transportin menors d’edat en carrers sense carril bici.
- Avançaments inadequats.
- Manca de distància de seguretat.
- No respectar els senyals de trànsit i els passos de vianants.
- Menors de 16 anys circulant sense casc.
- Ús del telèfon mòbil o d’auriculars.
Les sancions previstes per a aquestes conductes de risc per part de ciclistes i persones conductores de vehicles de mobilitat personal poden arribar als 500 euros.
Amb campanyes com aquesta, la Guàrdia Urbana de Barcelona treballa per aconseguir l’objectiu de reduir un 50% les lesions greus i les morts, tal com indica l’Estratègia de seguretat viària 2030, amb una visió en l’horitzó de zero víctimes mortals l’any 2050.