Carme Llobet a la Manufactura de l’Escola Massana (Arxiu de l’Escola Massana)

Les xerrades que hem mantingut amb Jesús-Ángel Prieto -antic professor i director de l’Escola Massana- i amb la ceramista Elisenda Sala -de qui figura el nom sobre el mural- ens han aportat molta d’informació sobre l’autoria de l’obra. Els arxius de l’Escola Massana i de TMB han donat dades complementàries sobre el moment de la realització i de la col·locació del mural.

El mural La rotonda dels transports és una obra encarregada per l’Ajuntament de Barcelona a l’Escola Massana per a decorar el vestíbul soterrani en el moment de la reforma de l’estació de metro Catalunya. La Massana va realitzar aquesta comanda a la Manufactura, un taller creat al marge de la formació acadèmica on professors i alumnes podien treballar. La Manufactura va realitzar molts encàrrecs en el marc d’aquesta col·laboració com, per exemple, el mosaic de l’Escola Tres Pins o el que hi havia a l’estació de metro Liceu. Els encàrrecs també concernien les especialitats d’esmalts, vidre i joieria.

Inauguració del vestíbul del metro, 18 de març de 1969 (Foto: Arxiu de TMB)

La inscripció sobre l’obra menciona a Francesc Albors, professor de ceràmica de la Massana que va projectar el mural. Elisenda Sala i Manuel del Río també eren professors de la Massana, ella de ceràmica d’alt foc i ell de torn ceràmic. L’Elisenda ens va explicar en una entrevista que ella no va participar en la creació del mural i probablement el Manuel tampoc. Els seus noms es deuen haver inclòs per deferència als seus càrrecs. La Maria Bofill, la Mercedes Llenas (nom erròniament abreujat amb una N), l’Ester Palomer i la Carme Llobet eren, en aquell moment, alumnes i probablement les que portarien l’execució de l’obra.

El vestíbul sense el mural, 28 d’octubre de 1968 (Foto: Arxiu de TMB)

Respecte de la data de l’obra, el Diario de Barcelona informa que, el 18 de març de 1969 (p.15), el vestíbul de l’estació sota la plaça de Catalunya es va inaugurar. El mateix diari informava cinc mesos abans, el 25 d’octubre de 1968 (p.13) , que els passos subterranis sota l’estació s’havien posat en servei. Però, la foto que acompanya la notícia mostra la rotonda sense el mural ceràmic. D’altra banda, el catàleg d’Art Públic indica que l’obra és de l’any 1966, data que no hem aconseguit saber si es refereix a l’encàrrec o a l’execució.

Trobareu més informació sobre aquesta tema en les entrevistes a Jesús-Ángel Prieto i Elisenda Sala.

 

Última actualització de la pàgina: 22/4/2025