Montserrat Negre, conservadora de l'Arxiu Històric

Montserrat Negre, conservadora de l'Arxiu Històric

Pionera en la introducció en el país de noves tècniques i materials en la restauració i conservació del paper

El MNAC (Museu d’Art Nacional de Catalunya), amb motiu del dia Internacional de la Dona, havia programat una conferència sobre la Montserrat Negre el dia 1 d’abril però s’ha suspès amb motiu del COVID-19:  https://www.museunacional.cat/es/actividades/montserrat-negre-doctora-de-libros-y-documentos.  Aquesta activitat estava emmarcada dins la mostra d’homenatge d’activitats previstes entre el 2 de març i el 15 de maig.

El MNAC, a la seva pàgina web, també ha penjat un vídeo de l’entrevista que se li va fer. Podeu visualitzar-lo al següent enllaç: https://www.youtube.com/watch?v=IlZ4r_3CngM.

Filla de la Casa de l’Ardiaca, com ella diu, va néixer al 1925. Montserrat a la seva entrevista comenta que ho guardava tot i que sempre li ha agradat arreglar coses. Va treballar amb mestres com Messeguer, Corrales, de la Rica i que en els seus inicis compaginava feines de gravat i d’impremta.

Explica que va treballar a Itàlia, a l’Institut de Patologia del llibre i al taller de restauració, que estava junt a la biblioteca, del Vaticà, on recorda que va ser la primera dona que va poder accedir per la zona de clausura acompanyada del cardenal Varela, que havia estat abat de Montserrat. Explica que, en aquella època, va aprendre molt perquè no era una escola sinó que treballaven de manera  molt tradicional, que primer estudiaven les tècniques i després les aplicaven.

Destaca que mai va tenir pressupost. Que se suposava que com que amb ella li agradava tant la seva feina, ja se les arreglaria ella sola. De fet, molts dels materials amb els que treballava, com les coles, li regalaven algunes empreses

Apassionada de la restauració, diu que era molt patidora i que quan arreglava una cosa patia, però l’èxit li compensava l’esforç que havia fet.

Acaba l’entrevista dient que s’ha de conservar molt, per haver de restaurar poc.