Recull de dissenys de l’argenter Josep Sunyer Parera

Llibre de dissenys de Josep Sunyer Parera (1850-1919). Confraria de Sant Eloi dels Angenters Vol. 23 (5D131-23). imatge volum
18/10/2021 - 13:50 h

Si el fons de la Confraria i col·legi dels mestres argenters de l’AHCB, que compta amb els valuosos llibres de passanties, podia ser completat per algun document de rang similar sens dubte seria el present Recull de dissenys de Josep Sunyer i Parera. 

El màxim interès d’aquest volum rau en els magnífics i nombrosos dissenys que conté, més d’un miler, però la identificació inequívoca del seu productor és el que el posa  encara més en valor. El podem qualificar doncs d’exemplar únic.

No podem precisar si  aquest recull, confegit per Josep Sunyer, fou utilitzat com a mostrari cara als clients a fí de facilitar-los la formalització dels encàrrecs, si pogué tenir un ús a peu de taller en el moment de la realització dels mateixos, o bé tot alhora.

Pel que fa a l’autoria dels dissenys pensem que és un recopilatori de peces ja executades o bé projectades de nou pel taller dels Sunyer, però recordem que en Josep era la segona generació de la família i per tant a part dels dissenys propis podria contenir dissenys del seu pare Vicenç Sunyer. A part, una nota a la portada consigna “dissenys de Masriera”, i per tant vol dir que també podria contenir-ne de Josep Masriera i Vidal (1810- 1875) o bé dels seus fills Josep Masriera i Manovens. (1841- 1912) i/o Francesc Masriera i Manovens. (1842- 1902).

La majoria de dissenys  son visiblement adaptats a un tipus de peça concreta, com arracades, anells,  botons de puny, diademes, agulles de pit o de barret, penjolls, retrats, polseres, poms de bastó, pintes, condecoracions, etc… però d’altres vegades es tracta de dissenys genèrics que podien ser aplicats a diferents peces, essent així reinterpretats per a diferents ocasions.Tots els dissenys son esbossats en tinta i alguns han estat acolorits.

Cronològicament, aquest volum il•lustra molt bé l’argenteria barcelonina posterior a la dels llibres de passanties (1500- 1833), i estilísticament els dona continuïtat, perquè Josep Sunyer Parera, mantingué la factura i tradició de l’argenteria barroca catalana apresa del seu pare i la conjugà  amb les tendències coetànies d’inspiració  modernista, adquirides al taller dels germans Carreras.

El llibre és enquadernat en símil pell de color granat sobre coberta de fusta i porta quatre petits bollons metàl·lics a cadascuna de les  cobertes. Té format apaïsat i al llom hi porta les inicials  en daurat del seu productor: J.S.P.

A l’interior, els dibuixos de diferents formats i realitzats en tinta sobre paper translúcid, estan fixats formant mosaic sobre les planes. A cada plana s’hi apleguen entre mitja dotzena i una vintena de dissenys. Cal remarcar que malgrat la fragilitat del paper de calc, el llibre  presenta un bon estat de conservació i tan sols ha requerit una neteja i consolidació per part del servei de conservació de l’AHCB.

L’actual joieria Sunyer porta el nom d’una de les famílies amb més tradició en el camp de la joieria a Barcelona. Els seus orígens ens porten al 1835 quan Vicenç Sunyer i Torelló (1819-1887),després d’haver passat el preceptiu examen de passantia, es convertí en mestre argenter, fet que li permeté obrir taller- botiga d’orfebreria i argenteria al carrer de Sant Pau de Barcelona amb el seu propi nom. Ell va ensenyar l’ofici al seu fill i continuador Josep Sunyer i Parera (1850-1919), qui va contraure núpcies amb Francesca Clarà i Masriera, filla de l’argenter Magí Clarà i neboda de Josep Masriera i Vidal, emparentant  així dos tallers barcelonins de gran renom. D’aquest enllaç va néixer Ramon Sunyer i Clarà (1889-1963) qui a mitjans dels anys vint  inauguraria l’excepcional  joieria de la Gran Via en estil Déco.

El volum és donació de la Sra. Lourdes de Sanjosé i Llongueras, Dra. en Història de l’art per la Universitat de Barcelona i reconeguda especialista en argenteria i orfebreria medievals.

Per saber-ne més clicar aquí