Presentació del llibre 'Fem arxiu, construïm ciutat' de Ramon Alberch

El dia 14 d’octubre a les 18.30 h, l'Arxiu Municipal de Barcelona i Barcelona Llibres presenten el llibre 'Fem Arxiu, construïm ciutat. Història de l’Arxiu Municipal de Barcelona (1249-2025)', de l'autor Ramon Alberch i Fugueres, al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona. Amb motiu de la celebració del Congrés Internacional d’Arxius - ICA Barcelona 2025, es vol donar a conèixer aquest estudi sobre l'evolució de l'Arxiu com a dipositari de la memòria col·lectiva i instrument de transparència en la gestió dels afers públics.

Llibre 'Fem Arxiu, construïm ciutat'

Llibre 'Fem Arxiu, construïm ciutat'

02/10/2025 - 12:29 h - Arxiu Municipal

L’acte de presentació tindrà format de taula rodona, on hi participaran Ramon Alberch, autor del llibre, doctor en història i arxiver, Vicenç Villatoro, prologuista del llibre, escriptor i periodista, i Núria Iceta, directora de la revista L’Avenç. Moderarà la taula l’arxivera en cap de l’Ajuntament de Barcelona, Ana Pazos.

Per tal d’assistir a l’acte, és imprescindible la inscripció a través d’aquest formulari. L’accés al Saló de Cent serà nominal i les places són limitades.

Sobre el llibre ‘Fem arxiu, construïm ciutat’

L’Arxiu Municipal de Barcelona, des que va néixer en crear-se el Govern municipal a mitjan segle XIII fins a l’actualitat, ha esdevingut el reflex i mirall de la mateixa evolució de la ciutat. Aquest llibre proposa, doncs, una visió panoràmica de l’arxiu que és la clau per entendre com s’ha desenvolupat la ciutat al llarg de gairebé mil anys. El contacte directe i quotidià de la municipalitat amb la ciutadania ha generat una dinàmica de relació intensa, fins al punt de configurar l’Administració municipal com un organisme viu que esdevé la base més sòlida i més indestructible dels sistemes de poder i representació.

L’autor del llibre, Ramon Alberch i Fugueres, és doctor en història, ha estat cofundador i president de l’Associació d’Arxivers de Catalunya (1986-1993) i de l’ONG Arxivers sense Fronteres (1998-2005 i 2012- 2020). Va ocupar la direcció de l’Arxiu Municipal de Barcelona (1990-2004) i del Sistema d’Arxius de Catalunya (2004-2010). També ha estat director de l’Escola Superior d’Arxivística i Gestió de Documents de la Universitat Autònoma de Barcelona (2002-2016). És professor convidat a diverses universitats d’Amèrica Llatina. El 2022 el Consell Internacional d’Arxius li va concedir la distinció d’ICA Fellow. És autor d’una quarantena d’assaigs i manuals d’arxivística i història.

El llibre ha estat prologat per en Vicenç Villatoro: ”Un document és un tros de present que té vocació de posteritat, que algú vol que quedi com a testimoni per a la posteritat. Quan una comunitat té consciència de si mateixa, quan unes institucions aspiren a tenir sentit, quan una societat vol establir amb claredat i voluntat de futur les seves regles del joc generen naturalment documents, i per tant, generen arxius”.

Presentació del llibre 'Fem Arxiu, construïm ciutat'

Presentació del llibre 'Fem Arxiu, construïm ciutat'