Esteu aquí

Dinar-debat amb Pere Macias

13 Desembre | 2022

Enginyer de Camins 

Ex Alcalde d’Olot, de la Presidència de la Diputació de Girona, de parlamentari, de conseller de Medi Ambient i Política Territorial i Obres Públiques, ex senador i diputat.

Professor, escriptor i consultor en especial en temes ferroviaris.

Manifesta que el S XXI serà el segle del Ferrocarril per ser el mode més sostenible i eficient i també per ser el de major capacitat per donar així resposta a la demanda que genera per nous desplaçaments laborals, culturals i d’oci, així com el canvi de desplaçament d’habitatge des de la ciutat a l’Àrea i la Regió Metropolitana.

El Pla de Rodalies del que és coordinador, elaborat per ADIF i RENFE (2020-2025) aprovat i consensuat tant pel Ministeri de Transports, la Generalitat i l’ATM, respon a la necessitat de superar l’abandonament en inversions i manteniment per part del Govern Central, des de l’aposta feta pel President Aznar: Madrid comunicat amb totes les províncies amb l’AVE, així per cada 100 € de línia ferroviària 11 anaven a la xarxa convencional (2014). No és fins el 2018 que comença a revertir les inversions a rodalies de mitja i llarga distància del Tren Convencional.

El Pla contempla no només els grans projectes de remodelació en traçats en les zones urbanes (L’Hospitalet, Montcada, Sant Feliu) sinó la reposició dels actius físics, elèctrics i digitals de la xarxa, duplicacions de noves vies en alguns trams, condicionaments d’estacions etc., amb la finalitat i compromís que té el pla de passar de 300.000 passatgers dia a 600.000, així com 60.000 amb els trens Regionals i de les Rodalies de Girona, Tarragona i Lleida al final del període.

Les adjudicacions efectuades en relació amb les previstes pel període 2020-2025 assoleixen ja el 43% amb més de 2.200 M€ contractats. Destacà també els encàrrecs per la construcció de 97 nous trens, dels quals la part més important s’està fabricant a la factoria d’Alstom a Santa Perpetua de Mogoda. Trens de més capacitat i confortabilitat. En el debat és va considerar l’oportunitat o no del Metro llançadora de l’aeroport a l’estació de Sagrera.

 

Joan Torres

Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.