29 Novembre | 2021
Després de la paràlisi deguda a la Covid-19 l'Associació Consell de Cent ha reiniciat les seves activitats i ha organitzat la primera visita post-pandèmia a l'empresa pública Mercabarna.
Convocats del president de l'Associació Eugeni Forradellas, 17 membres assistim a la convocatòria. Molts hi arribem estrenant la Línia 9 del metro que va de la Zona Universitària a la Terminal 1 de l'aeroport. Després de tant temps tots teníem ganes de veure'ns, saludar-nos i canviar impressions.
Ens va rebre el director general de Mercabarna, en Jordi Valls, que entorn d'una gran maqueta del recinte ens fa una explicació detallada: l'origen de Mercabarna, el present i com veu el seu futur. Però què és Mercabarna? És la gran ciutat alimentària de Barcelona i d'un entorn d'influència de deu milions d'habitants. El seu objectiu és garantir el subministrament d'aliments frescos o congelats als ciutadans. Mercabarna és una comunitat que en un espai de 100 hectàrees, en el que hi ha 600 empreses especialitzades en alimentació, que facturen uns 5.000 milions d'euros anuals, dona ocupació a 7.500 persones i comercialitza 2,3 milions de tones d'aliments a l'any. Recentment han adquirit 170.000 m². de sòl que els permetrà una forta expansió.
Un cop rebudes les explicacions d'en Jordi Valls, la directora de Màrquetings i Clients, Ingrid Buera, ens convida a fer un llarg recorregut per algunes de les naus del Mercat de Fruites i Verdures, Mercat del Peix, el nou Biomarket, el Centre d'Aprofitament d'Aliments, el Punt Verd, entre d'altres. Mercabarna és un món. Una ciutat dins la ciutat. Impressionen la gran varietat de fruites i verdures tan ben col·locades i plenes de colors. És a les naus on hi ha un gran tragí de compradors i venedors que negocien preus i qualitats i carretes que amunt i avall porten les compres als vehicles. Tant tragí pot semblar al visitant un caos, però tot està perfectament ordenat i digitalitzat.
Però els empresaris de Mercabarna estan amoïnats. El cost de l'energia s'està disparant i els sistemes de fred que necessiten consumeixen molta energia. El gasoil, tan necessari per al transport, s'ha encarit i a sobre falten transportistes. Apareix el fantasma de la inflació, que augmentarà els preus. Però Mercabarna ha fet un esforç per adaptar-se als nous reptes i a les demandes de la societat: alimentació sana, productes de proximitat i ecològics, economia circular dels aliments, gestió energètica, digitalització i major exportació.
Per arrodonir la visita, Mercabarna té la gentilesa de convidar-nos a dinar al Restaurat Boviscum, acompanyats del director general Jordi Valls. En resum, una visita profitosa de la qual en sortim il·lustrats i satisfets de poder-nos haver retrobat presencialment després de tant confinament i paràlisi obligada de les activitats de l'Associació.
Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.