Impressió

Transport públic urbà i rodalia

Transport públic metropolità (milions de viatgers)
Període Total Xarxa Metro Xarxa Autobusos TMB Altres Autobusos Metropolitans FGC Servei urbà i de rodalia Renfe Rodalies Tramvies
2014 915,6 375,7 184,3 148,7 77,2 105,2 24,5
2015 939,4 385,0 187,8 155,0 79,6 106,5 25,4
2016 954,6 381,5 195,8 160,9 81,4 108,2 26,8
2017 985,9 390,4 202,0 167,7 84,3 113,5 28,0
2018 1.025,4 407,5 207,5 177,9 87,2 116,2 29,1
2019 1.057,2 411,9 215,4 189,6 91,1 119,3 29,8
1r.sm. 541,8 212,1 110,7 95,8 47,4 60,5 15,3
2n.sm. 515,4 199,9 104,7 93,8 43,7 58,8 14,5
2020 565,6 217,9 115,5 106,6 47,5 62,2 16,0
1r.sm. 280,9 111,7 56,0 50,3 24,3 30,8 7,8
2n.sm. 284,8 106,3 59,5 56,2 23,2 31,4 8,2
2021 717,9 278,2 147,3 134,5 60,9 76,7 20,4
1r.sm. 328,0 124,3 68,8 63,1 28,0 34,7 9,0
2n.sm. 390,0 153,9 78,4 71,4 32,9 42,0 11,4

Font: Elaboració pròpia a partir de dades de TMB, FGC i ATM.
Variació (%) Total Metro Autobús TMB Altres Autobusos FGC Renfe Rodalies Tramvies
2n.sm.21/2n.sm.20 37,0 44,8 31,8 27,0 41,7 33,8 39,8
1r.sm.21/1r.sm.20 16,8 11,4 23,0 25,4 15,4 12,6 14,5
2021/2020 26,9 27,7 27,5 26,2 28,2 23,3 27,4
2020/2019 -46,5 -47,1 -46,4 -43,8 -47,8 -47,9 -46,2

Array
Array
Array
Array
Array
Array
Array

Les xifres de 2021 mostren una clara recuperació de la mobilitat en transport públic gràcies a l’avanç de la immunització de la població, però la demanda encara no arribava al 70% respecte a la de l’any 2019.

La demanda de transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona va tancar l’any 2021 comptabilitzant prop de 718 milions de viatges, un 26,9% més que en el 2020. Una variació que suposa un fort rebot a l’alça després de la caiguda registrada en 2020 -especialment durant els mesos de confinament més sever- quan el nombre validacions es va reduir en prop de meitat per les restriccions de mobilitat associades al coronavirus. La recuperació es va iniciar durant el segon trimestre de 2021 i es va anar consolidant al llarg de segona meitat de l’any, sent el novembre el mes amb una major afluència de passatge. Però malgrat sumar en els dotze mesos de 2021 uns 152 milions de viatges més que en el primer any de pandèmia, les xifres encara eren lluny del rècord de 1.057 milions de viatges de 2019, amb una davallada de la demanda de l’ordre del 32% respecte a la situació d’abans de l’emergència sanitària.

La recuperació en el conjunt de l’any 2021 ha estat molt similar en tots els modes de transport, tot i que s’observen diferències entre la primera i la segona meitat de l’any. Les xarxes d’autobusos urbans i metropolitans van liderar el ritme de creixement en el primer semestre, mentre que els mitjans ferroviaris –especialment el metro- registraven xifres més positives en la segona part de 2021. Pel costat de l’oferta, les mesures sanitàries han portat a augmentar les freqüència de pas en hora punta a les línies de més passatge. Això i la posada en marxa de quatre noves estacions de metro ha fet incrementar el servei del suburbà, de manera que en el 2021 s’ha ofert un 8,1% més de places per quilòmetre. Per altra banda, tant la reactivació del turisme com la celebració de fires i congressos i la tornada a l’activitat laboral i lectiva de forma presencial han impulsat els desplaçaments a la ciutat i la xarxa de Transports Metropolitans de Barcelona tancava l’any amb més de 425 milions de validacions, uns 92 milions més que en el 2020 i un increment anual del 27,6%. Tot i així, la demanda suposava encara només el 68% de la que hi havia en el 2019.

NECESSARI PER IMPRIMIR FIELDCOLECTIONS EN TAULA HTML