Fotografia per a artistes
La col·lecció del dibuixant Josep Lluís Pellicer
- Autor/es
- diversos autors (fotografia) i Rafel Torrella Reñé (text)
- Col·lecció
- Darrere la Càmera
- Subcol·lecció
Arxiu Fotogràfic de Barcelona
L’aparició de la fotografia va ser un esdeveniment transcendental per a la societat del segle XIX: va canviar tant la manera de percebre el món com la forma de representar-lo. La voluntat de descobrir territoris fins llavors difícils de visitar, els canvis estètics cap a la pintura naturalista i l’ús de models humans per a l’estudi del cos van comportar l’aparició d’una nova feina en l’àmbit fotogràfic. Aquesta nova especialitat nodria els artistes d’imatges i models en els quals podien inspirar-se per treballar des de l’estudi.
El dibuixant Josep Lluís Pellicer (1842-1901), il·lustrador i cronista a diverses revistes de l’època, va col·leccionar una quantitat important de fotografies que mostraven el seu món. Va servir-se’n en diverses ocasions i fins i tot en va fer calcs per elaborar les seves obres. Paisatges urbans, rurals, aspectes etnogràfics i militars, estudis del cos humà, models vegetals i animals... Va aplegar imatges de temàtiques ben diverses que avui ens mostren el treball de fotògrafs especialitzats en les anomenades ‘fotografies del natural’ o ‘fotografies per a artistes’. Els editors eren els encarregats de comercialitzar-les, i els artistes les adquirien a les llibreries o cases de gravats com a font d’inspiració o model. Pellicer va aplegar una col·lecció de més d’un miler de còpies fotogràfiques que aporten una visió particular de la seva època. Parlem d’un moment en què la consolidació del procediment del negatiu al col·lodió va permetre una gran difusió de la imatge fotogràfica. La investigació realitzada a partir de les còpies vintage ha permès descobrir autors sovint oblidats la tasca dels quals era fotografiar ‘del natural’.
La col·lecció va ingressar a l’Arxiu a través del fons del polifacètic Apel·les Mestres, amic del dibuixant. Després de la mort de Pellicer, Mestres va arreplegar moltes de les seves fotografies, que més tard van arribar per donació. La resta també van venir a l’Arxiu per donació, en aquest cas de la família d’Anna Martí (esposa de Pellicer). Les tasques de preservació i investigació vinculades a aquestes còpies d’època ens han permès eixamplar coneixements quant a la manera de treballar de molts artistes i han nodrit la història de la fotografia amb continguts rics i interessants.
Dades tècniques
- Idioma de publicació: Català i Castellà
- Any: 2023
- Pàgines: 129
- Format: PDF
- ISBN Ajuntament: 978-84-9156-578-9